Gå til innhold

BMW 320d 2017 og Defa warmup - koble til lader eller ikke?

sondre
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nylig kjøpt en 2017 BMW 320d GT som  har installert DEFA warmup med kupevarmer, motorvamer og Bluetooth styring. 

Det er også en 3A lader (MultiCharger 1203) Men det virker ikke som om laderen er koblet til batteri, skal i følge DEFA kobles til batteri pluss som finnes i motorrommet og mot jord i motorrommet.

Er det noen god grunn til at jeg ikke skal koble den til så den vil lade batteriet når det er koblet til strøm (bortsett fra strømprisen), blir jo noe småkjøring så jeg vil jo tro at litt ekstra strøm til batteriet ikke kan skade. Men siden det ikke er koblet til så lurer jeg jo litt hvorfor?

2022-08-30_14-41-23.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en sensor som heter IBS (Intelligent Battery Sensor) som sitter på batteriet. Hvis du har laderen rett på batteriet så får ikke sensoren med seg at du lader og bilen kan bli "forvirret" mtp. batteristatus/helse. Kobler du opp i motorrom så er det helt greit å lade. Om du må det er et annet spørsmål, de fleste med et funksjonelt batteri som ikke småkjører ekstremt mye greier seg fint uten.

Strømprisen trenger du ikke å tenke på. Å fullade et batteri på 100Ah fra 0 til 100% ville ta 1,2 kwh +/-. Grovt regnet blir det under 1,5 kwh medregnet energitap. Du skal med andre ord lade mye før det blir noe beløp å snakke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja ekstremt mye er et definisjonsspørsmål, og jeg har jo litt batteriangst etter et langt liv med en 5-serie med Webasto...

2-3 dager i uken kjøring til jobb, 22 km en vei  - så totalt 44 km de dagene

Ellers 3-4 ganger i uken 5-10 km (t/r) turer til og fra ungenes trening

Og skal jeg koble den til så blir det i såfall i motorrommet

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt kabel som går fra lader/BT hub til pluss og jord. Så får vi se når jeg orker å demontere alt for å komme til...

20220828_142158.thumb.jpg.2b7a3007208fd3a6749189880cf20c07.jpg

Her har jeg løsnet fremre innerskjerm på høyre side, må nok demontere mer for å komme til BT hub og se om det er noe jeg kan koble meg til... Kansje når jeg skal ha på vinterhjulene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...