sondre Skrevet August 30, 2022 Share Skrevet August 30, 2022 Hei. Har nylig kjøpt en 2017 BMW 320d GT som har installert DEFA warmup med kupevarmer, motorvamer og Bluetooth styring. Det er også en 3A lader (MultiCharger 1203) Men det virker ikke som om laderen er koblet til batteri, skal i følge DEFA kobles til batteri pluss som finnes i motorrommet og mot jord i motorrommet. Er det noen god grunn til at jeg ikke skal koble den til så den vil lade batteriet når det er koblet til strøm (bortsett fra strømprisen), blir jo noe småkjøring så jeg vil jo tro at litt ekstra strøm til batteriet ikke kan skade. Men siden det ikke er koblet til så lurer jeg jo litt hvorfor? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 30, 2022 Share Skrevet August 30, 2022 Du har en sensor som heter IBS (Intelligent Battery Sensor) som sitter på batteriet. Hvis du har laderen rett på batteriet så får ikke sensoren med seg at du lader og bilen kan bli "forvirret" mtp. batteristatus/helse. Kobler du opp i motorrom så er det helt greit å lade. Om du må det er et annet spørsmål, de fleste med et funksjonelt batteri som ikke småkjører ekstremt mye greier seg fint uten. Strømprisen trenger du ikke å tenke på. Å fullade et batteri på 100Ah fra 0 til 100% ville ta 1,2 kwh +/-. Grovt regnet blir det under 1,5 kwh medregnet energitap. Du skal med andre ord lade mye før det blir noe beløp å snakke om. Otis og sondre reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet August 30, 2022 Forfatter Share Skrevet August 30, 2022 (endret) Tja ekstremt mye er et definisjonsspørsmål, og jeg har jo litt batteriangst etter et langt liv med en 5-serie med Webasto... 2-3 dager i uken kjøring til jobb, 22 km en vei - så totalt 44 km de dagene Ellers 3-4 ganger i uken 5-10 km (t/r) turer til og fra ungenes trening Og skal jeg koble den til så blir det i såfall i motorrommet Endret August 30, 2022 av sondre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 30, 2022 Share Skrevet August 30, 2022 Høres ut som at du fint hadde greid deg uten, men jeg hadde nok koblet opp laderen for å forlenge levetiden til batteriet mest mulig om jeg først hadde en lader. sondre reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet August 30, 2022 Share Skrevet August 30, 2022 Siden du har laderen så ser jeg ikke noen grunn til og ikke bruke den. det skader jo ikke batteriet men som @E.C. sier må du koble den til i motorrommet. sondre reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet August 30, 2022 Forfatter Share Skrevet August 30, 2022 Da har jeg bestilt kabel som går fra lader/BT hub til pluss og jord. Så får vi se når jeg orker å demontere alt for å komme til... Her har jeg løsnet fremre innerskjerm på høyre side, må nok demontere mer for å komme til BT hub og se om det er noe jeg kan koble meg til... Kansje når jeg skal ha på vinterhjulene... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet September 13, 2022 Forfatter Share Skrevet September 13, 2022 Har da fått kabelsettet og etter litt kutting og sammenkobling er det nå også lading på batteriet 👍 E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå