Tommy Olsen Skrevet November 6, 2022 Share Skrevet November 6, 2022 Hallo. Jeg er helt ukjent i denne verdenen, men vurderer nå en 2014 520dx med 140k på telleren. Leser mye om trøbbel med registerkjede, men det reffereres til motorer som n47 osv. Jeg vet ikke hvilken type som sitter i denne. Kan noen hjelpe meg med det? Er denne motoren utsatt? Er det andre ting jeg bør være obs på ved et slikt kjøp? Mvh Tommy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snagg30 Skrevet November 6, 2022 Share Skrevet November 6, 2022 Akkurat nå, Tommy Olsen skrev: Hallo. Jeg er helt ukjent i denne verdenen, men vurderer nå en 2014 520dx med 140k på telleren. Leser mye om trøbbel med registerkjede, men det reffereres til motorer som n47 osv. Jeg vet ikke hvilken type som sitter i denne. Kan noen hjelpe meg med det? Er denne motoren utsatt? Er det andre ting jeg bør være obs på ved et slikt kjøp? Mvh Tommy Dette er med N47 den du sikter til, B47 er den nye og den har motor effekt på 190hk så alle 520d under det er N47. Så er de og kjent for høytrykks pumpe havari. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Olsen Skrevet November 6, 2022 Forfatter Share Skrevet November 6, 2022 (endret) Ok, spør dumt jeg nå, denne har nettopp byttet diesepumpe pga havari med medfølgende arbeid ( jobb til 110k) er akkurat denne safe da? Men registerkjede er også en risiko da skjønner jeg. Er det så utbredt der høres ut som eller er det mye skremselspropaganda 😬 Endret November 6, 2022 av Tommy Olsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet November 6, 2022 Share Skrevet November 6, 2022 24 minutter siden, Snagg30 skrev: Dette er med N47 den du sikter til, B47 er den nye og den har motor effekt på 190hk så alle 520d under det er N47. Så er de og kjent for høytrykks pumpe havari. Greit å nevne at du får B47 med 163hk også, men de ble vel ganske uvanlig fra 2016 da hk-avgiften forsvant om jeg ikke husker helt feil. Men akkurat bilen trådstarter nevner er nok uansett med N47-motoren. B47 kom vel først i 2015 eller sent i 2014 på F1x. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet November 6, 2022 Share Skrevet November 6, 2022 (endret) Bytte av HT.pumpe med medfølgende deler er en kjempebra ting. Er det byttet for ikke lenge siden av merkeverksted, er sjansen stor for at du har den siste revisjonen på HT.pumpen. Det sies at de har rettet opp disse, men tiden vil vise. Ellers er registerkjede litt sånn som det ropes høyt om, fordi det vil skje før eller siden. Spørsmålet er ikke om det skjer, men heller når. Du kan være heldig og at det vil vare ut ditt eierskap, eller oppleve maks uflaks iløpet av eierskapet. Øvre kjedestrekk kan måles hos merkeverksted, og dermed får du en viss indikasjon. Har ikke hørt om mange 2014 modeller med kjedehavari slik som 2010-2012 modeller, men det har sikkert vært noen der også når km.standen passerer 200'. I ditt tilfelle er bilen kjørt under 150 000 km, så drivlinjeforsikring kan tegnes hvis man vil ha god nattesøvn. Ellers kan jeg nevne noen typiske "svakheter" eller kjente feil - Comfort Access dørhåndtak ryker og slår ut sikringen, som gir haugevis av feilkoder - Luftbelger på touringen er kjent for å måtte byttes ut, og i noen tilfeller ryker også kompressor eller tilhørende deler. - Siden dette er xDrive bil, er klakkelyd fra drivaksler fremme vanlig etter å ha kjørt med sprukne mansjetter en stund. BMW tilbyr bare hele akslinger = dyrt. Uoriginale akslinger er ofte ikke riktig lengde, så mange bruker bare drivknuten fra de uoriginale akslingene. - Merker du rykk og napp ved pådrag kan det indikere at VTG (fordelingskassen) er på bærtur. Veldig følsomme på feil dekkdimensjoner. Sjekk om bilen leveres med stjernemerkede dekk om dekkdim er forskjellig mellom fram/bakaksel. Er også anbefalt å bytte oljer i denne girkassen til tross for at BMW mener dette er lifetime fluid. Det samme gjelder forøvrig alle væskene i drivlinjen - Sinkslipp på kjente steder. Under dørlister ved speil er typisk, men kan forekomme andre steder på dørene også. Touring er vel muligens noe utsatt på bakluken også. - Våte gulv er som regel grunnet fuktsperra bak dørtrekket som har løsnet. Mange har opplevd dette, men er heldigvis en quick fix. - Vet ikke hvorvidt det er utbredt på en 2014 modell, men tidligere F10/F11 opplever AC lekkasje grunnet defekt AC kondenser. - Har vært recall på EGR kjølerne, og med god grunn. Går det langt nok, så begynner det å brenne. Sjekk gjerne opp hvorvidt denne er byttet eller om den skal byttes. BMW bytter som regel kjøler med ventil over lav sko for å unngå "opplegg" senere, ettersom som nevnt, flere biler har brent opp pga dette i det siste. - Regn med krakelering i lamper, spesielt bak. - AdBlue kan være et fremtidig problem. Lest om et par tilfeller av rør som må byttes, men som sitter utilgjengelig, som medfører endel fordyrende arbeid. - Biler med side view camera har fått byttet ledningsnett grunnet irr. Sikkert noe jeg har glemt i farten, men ligger flere tråder på forumet med masse info om disse bilene. Om jeg kan komme med en anbefaling, så er det å muligens sikte mot en sen 2014 modell og få med seg B47 motoren. Sammenlignet med N47 motoren, så har den et mer behagelig lydbilde, itilegg til at p.d.d ikke er opplyst at disse motorene sliter som N47. De har fått noen år på seg nå, så hadde problemet vært like utbredt, ville man muligens hørt om det også. Endret November 6, 2022 av ///M-ini95 BimmerFan!, Ron Jeremy, Tommy Olsen og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå