Gå til innhold

BMW 1 serie - Sport mode

niets
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurer på hva som skjer i motoren ved Sport mode. Fra Comfort til Sport merker jeg jo endringer både i fjærer, styring, gear og motor. Men hva skjer egentlig i motoren? Hvorfor blir den "sprekere"? Er ikke Sport egentlig den riktige innstillingen for motoren, mens Comfort er en nedtoning?

1 serie 116 i 2013.

Mvh

Endret av niets
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Jeg ser at motoren egentlig ikke blir "sprekere" eller sterkere i Sport mode:

"Sport Mode is good, but it's not magic. Your engine is going to be as powerful as it always was. That said, Sport Mode does change throttle dynamics, so that horsepower is going to be used differently. Particularly when accelerating, you'll probably feel like you're driving a more powerful car. If you don't tell anybody your secret, we won't tell anybody..."

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan forestille deg eit XY diagram der X er gasspedalen i prosent 0-100 og Y er motoreffekten 0-100%. I Normal er denne lineær, i ecomode er den skikkeleg sløv, du må trykke mykje hardare på pedalen for å få ønska virkning og i sport er det omvendt, du når 50% effekt lenge før du er komen halvvegs med pedalen.

Dersom du køyrer mykje i normal/eco så vil du venne deg til dette og motoren vil framstå sterk som en bjørn i sportsmodus. Eg pleier å køyre på normal/eco for då blir det så kjekt med sport :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Så Sport-modus forandrer bare responsen på gasspedalen.

Jeg trodde virkelig det var noe mer. Jeg «føler» at selve motoren går annerledes/bedre i Sport-modus enn når jeg f. eks. kun vipper gearspaken over til venstre for å kjøre med lavere gearutveksling. Men det er vel noe jeg bare innbiller meg fordi gassresponsen blir bedre.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...