Mariusen04 Skrevet November 12, 2022 Forfatter Skrevet November 12, 2022 (endret) 1 time siden, E.C. skrev: Hva er dieselbank? Hvem har fikset motoren og registerkjedet? Var den rast før den ble fikset eller byttet man preventivt? Byttet kjedene selv, kjedene var i «grei» stand. «Dieselbank, hard, bankende lyd som kan komme fra dieselmotorer. Bankingen skyldes at en for stor mengde dieseldrivstoff antenner samtidig fordi tiden på tenningsforsinkelsen er for lang, og det dermed sprøytes inn for mye drivstoff før antenning skjer.» -Kopiert fra SNL Endret November 12, 2022 av Mariusen04
E.C. Skrevet November 12, 2022 Skrevet November 12, 2022 Skal da i utgangspunktet ikke være noe annerledes enn før du demonterte motoren, om du har montert alt korrekt og timet riktig. Hvis motoren går merkbart dårligere enn før kjedebytte så må du uansett som et minimum på med diagnoseutstyr, men det blir også nærliggende å mistenke feilmontering og/eller at noe er glemt tilkoblet.
Mariusen04 Skrevet November 12, 2022 Forfatter Skrevet November 12, 2022 Skal prøve å få tak i diagnose utstyr. men siden motoren starter, kan det da vere pga luft i systemet? Motoren bruker 5-10sek før den starter hver gang. Har en grusom bankelyd og masse røyk (muligens fra dysene). Har prøvd å ta ut alle dysene, byttet kobberskiver og fått ut drit fra hullet der dysene står. har prøvd med vanlig obd2 scanner uten å få opp noen feilkoder.
Enes Yakici Skrevet November 12, 2022 Skrevet November 12, 2022 Høres egentlig veldig ut som at du har timet feil.. Mariusen04 reagerte på dette 1
Mariusen04 Skrevet November 12, 2022 Forfatter Skrevet November 12, 2022 11 minutter siden, Enes Yakici skrev: Høres egentlig veldig ut som at du har timet feil.. er det noen måte å finne ut av dette? Uten å ta ut motoren igjen?😅
E.C. Skrevet November 12, 2022 Skrevet November 12, 2022 10 minutes ago, Mariusen04 said: er det noen måte å finne ut av dette? Uten å ta ut motoren igjen?😅 2-kanals oscilloskop og måle veivsensor mot kamsensor for å sammenligne mot en kjent bra verdi. Disse greier man å lete opp på nett, ettersom N47 har hatt en del registerbytter i løpet av åra. Enes Yakici og Mariusen04 reagerte på dette 1 1
Mariusen04 Skrevet November 12, 2022 Forfatter Skrevet November 12, 2022 30 minutter siden, E.C. skrev: 2-kanals oscilloskop og måle veivsensor mot kamsensor for å sammenligne mot en kjent bra verdi. Disse greier man å lete opp på nett, ettersom N47 har hatt en del registerbytter i løpet av åra. Siden jeg har låseverktøy til både kamaksel og veivaksel. Kan jeg bare sjekke om jeg klarer å låse både veiv og kamaksel samtidig? Vil ikke det bety at de er timet ilag? Har timinga på høytrykkspumpa noe å si egt?
Enes Yakici Skrevet November 12, 2022 Skrevet November 12, 2022 4 minutter siden, Mariusen04 skrev: Siden jeg har låseverktøy til både kamaksel og veivaksel. Kan jeg bare sjekke om jeg klarer å låse både veiv og kamaksel samtidig? Vil ikke det bety at de er timet ilag? Har timinga på høytrykkspumpa noe å si egt? På div VAG modeller så har timinga på høytrykkspumpa mye å si.. Dette er ingen VAG men kan godt tenkes at det har noe å si. Aldri skiftet kjede på disse men det veit vell de som har holdt på med dette.
E.C. Skrevet November 12, 2022 Skrevet November 12, 2022 Skal være mulig å sjekke med timingverktøy, common rail har ikke timing av pumpe i samme forstand som med mekaniske dyser, men pumpa må nå monteres riktig om den har vært demontert.
Mariusen04 Skrevet November 12, 2022 Forfatter Skrevet November 12, 2022 11 minutter siden, E.C. skrev: Skal være mulig å sjekke med timingverktøy, common rail har ikke timing av pumpe i samme forstand som med mekaniske dyser, men pumpa må nå monteres riktig om den har vært demontert. Måtte løsne pumpa for å ta av tannhjulet. Kan det ha noe med det å gjør? At den er motert feil.
E.C. Skrevet November 13, 2022 Skrevet November 13, 2022 Usikker, men du kan lese litt om pumpe i tråden her: https://bimmers.no/forums/topic/816849-f10-525d-alpinweiss-3-e61-525i-titanium-grey-update-1000-km-updt/?page=27
///M-ini95 Skrevet November 13, 2022 Skrevet November 13, 2022 46 minutter siden, Mariusen04 skrev: Måtte løsne pumpa for å ta av tannhjulet. Kan det ha noe med det å gjør? At den er motert feil. Hei, pumpen kan i utgangspunktet ikke monteres feil. "Skaftet" på pumpen har et slissa spor som gjør at det kan kun monteres en vei, slik at dette korresponderer med drevet til registerkjede. Det er merker på drevet til tannhjulet som sitter bak motoren, og såvidt jeg kan forstå, skal ikke de ha noen påvirkning på innsprøytningen. Mariusen04 og E.C. reagerte på dette 1 1
Mariusen04 Skrevet November 13, 2022 Forfatter Skrevet November 13, 2022 23 minutter siden, ///M-ini95 skrev: pumpen kan i utgangspunktet ikke monteres feil Åja ja stemmer det ja. Da kan jeg vertfall utelukke det. Takk for godt svar da kan jeg prøve å få låst kamakselen samt svinghjulet for å se om de er timet ilag.
540is Skrevet November 13, 2022 Skrevet November 13, 2022 8 timer siden, ///M-ini95 skrev: Det er merker på drevet til tannhjulet som sitter bak motoren, og såvidt jeg kan forstå, skal ikke de ha noen påvirkning på innsprøytningen. I teksten ved det andre bildet ditt står det at merket på pumpehjulet må stemme mot det på blokka. Det har vel egentlig ikke noe å si for innsprøytningstidspunktet på en CR motor, men trykktoppene i pumpa skal stemme med arbeidstakten til motoren, hva som skjer når det er feil har jeg ikke prøvd. Enes Yakici sier at det har mye å si på div VAG, og de fleste VAG motorer har de siste 15 år brukt CP4 pumpe som BMW. Ellers om registeret er riktig kan trådstarter ha fått noe skitt inn i motoren som nå ligger på toppen av stemplet og banker. Eller en injektor som drypper- test de. ///M-ini95 reagerte på dette 1
///M-ini95 Skrevet November 13, 2022 Skrevet November 13, 2022 @540is Du har selvfølgelig rett, ellers hadde det vel ikke vært noen behov for "timing marks". Leste meg litt mer opp på det, og de merkene på drevet og i blokka indikerer 45° etter TDC. 540is reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå