Gå til innhold

Erfaringer med ekstralys på BMW X1


X1_eier
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på utkikk etter erfaringer med å montere ekstralys på BMW X1 E84, gjerne som runde langlys bak "nyrene" på grillen. Lar det seg gjøre selv om man er litt fingernem, eller finnes det noen/et verksted som kan tilby dette? Eventuelt andre nyttige erfaringer. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av butikkene som selger ekstralys tilbyr også montering. Mener jeg fikk pris på 3-4000 fra Bilradiospes.no for ikke så lenge siden. Jeg har planlagt et lignende prosjekt i juleferien, så har innhentet litt informasjon. Har kjøpt en Lazer Linear 18 Elite som skal i grillen under skiltet, den modellen er laget for å tåle lav montering. Vurderte også runde LED-lykter bak nyrene, eventuelt korte avlange, men fant ut at prisen for samme lysstyrke blir en god del høyere enn å kjøpe en lang ledbar. Dessuten er de små ofte spotter mer egnet som arbeidslys for å lyse opp på siden og korte avstander, mens du trenger et kombi-lysbilde for generell belysning i fart.

Bla litt ned på siden her, så ser du en BMW som har montert to LED-lys bak nyrene: https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1578528

Ikke sikkert du trenger CanBus-dings på en E84, spørs hvor avansert lysregulering den har. Prøv uten først.

Endret av Lysken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/6/2022 at 4:14 PM, Lysken said:

Har kjøpt en Lazer Linear 18 Elite som skal i grillen under skiltet, den modellen er laget for å tåle lav montering. 

Vel, det er ein sannhet med modifikasjonar. Eg har ein sånn vidunder ledbar og uansett kva produsenten hevdar så er det minst to problemer.

1. Lav montering fører til ekstremt mykje lys på bakken rett foran bilen. Ein plass ein overhodet ikkje er intressert i å ha mykje lys.
2. Lav montering kastar unaturleg mykje skygge når vegbana er litt ujamn/småkupert.

Eg har vurdert å flytte min opp på taket. Men det er ei avveging mellom funksjon og design... Lysbildet blei dog heilt fantastisk bra :-)

314537393_678826460301434_3544396056239439984_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vel, det er ein sannhet med modifikasjonar. Eg har ein sånn vidunder ledbar og uansett kva produsenten hevdar så er det minst to problemer.

Din bil på bildet? Den montert foran ligner på Lazer sin utgave med sensor, denne har 50 prosent mer lumen en standard Lazer Linear 18 Elite, automatisk nedblending, samt teknologi som skal hindre blending fra skilt, så den oppfører seg kanskje annerledes. Butikken ville ikke selge denne til meg fordi de hadde fått så mange dårlige tilbakemeldinger, så jeg kjøpte den andre (det gikk mest på at automatisk nedblending var utilfredsstillende, men den funksjonen kan kanskje slås av?). Problemene du nevner kan likevel være aktuelle, så skal være obs på dette under montering og testing.

I denne testen har Teslabjørn montert den lavt under skiltet, ser da lovende ut?

 

Her tester han Lazer med sensor, og her er det tydelig allerede på første bilde at den gir mer lys på bakken foran bilen, som du også erfarer.

 

Endret av Lysken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Lysken said:

Din bil på bildet? Den montert foran ligner på Lazer sin utgave med sensor, denne har 50 prosent mer lumen en standard Lazer Linear 18 Elite, automatisk nedblending, samt teknologi som skal hindre blending fra skilt, så den oppfører seg kanskje annerledes. Butikken ville ikke selge denne til meg fordi de hadde fått så mange dårlige tilbakemeldinger, så jeg kjøpte den andre (det gikk mest på at automatisk nedblending var utilfredsstillende, men den funksjonen kan kanskje slås av?). Problemene du nevner kan likevel være aktuelle, så skal være obs på dette under montering og testing.

Her tester han Lazer med sensor, og her er det tydelig allerede på første bilde at den gir mer lys på bakken foran bilen, som du også erfarer

 

Stemmer, det er min bil og den har den med sensor montert (den oppå taket har og sensor... )

Det er eit vanvittig godt lys i den, det skal vere heilt sikkert. Men lyset på bakken foran bilen ødelegge opplevelsen. Når eg er ute å lærekøyrer (som ledsager) så slår eg av ledbaren fordi eleven ikkje klarar å sjå langt nok fram på vegen med så mykje lys rett foran bilen så det er ikkje berre noko opplevd, men eit reelt problem. Eg synest den funksjonen fungerar fint, med tanke på den begrensa plassen/teknologien. Folk sammenligna det med nye bilar med LED lys og sensorar til mange titusener. Men den funksjonen kan slåast av, og om en kasta koblingsskjemaet som følge med å kobla det på ein fornuftig måte så er det bra greier.

Hadde den normale som du tenker på og montert på samme plass, men skifta. Den vanlege Linear 18 Elite lyser litt mindre foran bilen, men den er også mykje svakare.

Han Teslabjørn burde justere lysa sine, som alle andre Tesla bilar så lyser jo nærlysa rett ned i bakken...

Edit: Har ein Vito på jobb, der kjøpte eg innfellingsbrakettar for å felle to stk. Lazer ST4 EVO inn i grillen. Og på den bilen så står jo lysa mykje høgare og gir eit fantastisk lysbilde. Det er faktisk (sammen med LEDlys pakke, gode nærlys) heilt på grensa til perfekt lys. Hemmelegheten er nok enkelt og greit å få lysa opp i frå bakken.

image.png.f466c1af8c7b4f99e4608f23e4e32c66.png

Endret av TurboJens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Edit: Har ein Vito på jobb, der kjøpte eg innfellingsbrakettar for å felle to stk. Lazer ST4 EVO inn i grillen. Og på den bilen så står jo lysa mykje høgare og gir eit fantastisk lysbilde. Det er faktisk (sammen med LEDlys pakke, gode nærlys) heilt på grensa til perfekt lys. Hemmelegheten er nok enkelt og greit å få lysa opp i frå bakken.

Jeg vurderte en stund å montere to Lazer ST4 EVO bak nyrene, men kom frem til at en større ledbar som Linear 18 Elite ville gi mer lumen for samme pris. Men som du sier har det betydning at lyktene kommer høyere opp. Hva tenker du om en slik løsning?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/14/2022 at 12:48 PM, Lysken said:

Jeg vurderte en stund å montere to Lazer ST4 EVO bak nyrene, men kom frem til at en større ledbar som Linear 18 Elite ville gi mer lumen for samme pris. Men som du sier har det betydning at lyktene kommer høyere opp. Hva tenker du om en slik løsning?

 

Det er vanskeleg å seie kor stort utbytte du får av det, men eg vil tru det fungerar bra. 

Alternativt kan du ta vekk nyrene i vinterhalvåret eller kanskje det finst noko ettermarkedsgreier som er meir lysåpning i. Kan kanskje 3D printe noko og om skaparlysta er stor nok. 

Eg trur uansett at eg ville prioritert høgda framfor å ha den synleg. 

Her er ein liten videosnutt av korleis det lyser med ledbaren under skiltet. Fungerar relativt bra når det er berr veg. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
On 12/8/2022 at 11:50 AM, TurboJens said:

Vel, det er ein sannhet med modifikasjonar. Eg har ein sånn vidunder ledbar og uansett kva produsenten hevdar så er det minst to problemer.

1. Lav montering fører til ekstremt mykje lys på bakken rett foran bilen. Ein plass ein overhodet ikkje er intressert i å ha mykje lys.
2. Lav montering kastar unaturleg mykje skygge når vegbana er litt ujamn/småkupert.

Eg har vurdert å flytte min opp på taket. Men det er ei avveging mellom funksjon og design... Lysbildet blei dog heilt fantastisk bra :-)

314537393_678826460301434_3544396056239439984_n.jpg

Hva slags brakett har du brukt for å montere i likhet med skilte? Er det skiltebrakett fra lazer eller har du festet de på en annet måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, mr.pingu said:

Hva slags brakett har du brukt for å montere i likhet med skilte? Er det skiltebrakett fra lazer eller har du festet de på en annet måte?

Eg lagde en brakett forma som en L som eg skrudde fast midt bak skiltet og så limte i toppen av led-baren. Så brukte eg dei orginale festene ytterst og berre skrudde dei i det plastrælet i grillen, eller rettare sagt det som var igjen av det når eg hadde klipt vekk så eg fekk ledbaren lenger inn.

Så justerte eg lyset sånn nogenlunde før limen herda. Er fortsatt antydning til justeringsmulighet, men ikkje optimalt. Men det virkar utan vibrasjonar og eg har jo ikkje behov for å justere så mykje på detta i ettertid.


20211107_215045.thumb.jpg.4c4f73976e423d168ffd734304598663.jpg

 

20211107_215055.thumb.jpg.3ba14329bcbbfc0bb8995d09c34c0f2c.jpg

Endret av TurboJens
Lagt til bilder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, TurboJens said:

Eg lagde en brakett forma som en L som eg skrudde fast midt bak skiltet og så limte i toppen av led-baren. Så brukte eg dei orginale festene ytterst og berre skrudde dei i det plastrælet i grillen, eller rettare sagt det som var igjen av det når eg hadde klipt vekk så eg fekk ledbaren lenger inn.

Så justerte eg lyset sånn nogenlunde før limen herda. Er fortsatt antydning til justeringsmulighet, men ikkje optimalt. Men det virkar utan vibrasjonar og eg har jo ikkje behov for å justere så mykje på detta i ettertid.


20211107_215045.thumb.jpg.4c4f73976e423d168ffd734304598663.jpg

 

20211107_215055.thumb.jpg.3ba14329bcbbfc0bb8995d09c34c0f2c.jpg

Hjertelig takk for utdypende svar og gode bilder. Tror jeg skal prøve meg på noe likt på X1'en (f48) som har noenlunde likt frontfanger :) 

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...