Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har en E90 2007 modell 320d automat 163hk. Kjempefornøyd men jeg sliter med høyt forbruk. Den bruker 0,9- 1l pr 10km. Noen som har lik bil? Eller eventuelle tips til å få d ned. Har skiftet drivstoffilter.. 

Skrevet (endret)
32 minutter siden, E90rookie skrev:

Hei. Jeg har en E90 2007 modell 320d automat 163hk. Kjempefornøyd men jeg sliter med høyt forbruk. Den bruker 0,9- 1l pr 10km. Noen som har lik bil? Eller eventuelle tips til å få d ned. Har skiftet drivstoffilter.. 

Her kan det være en god del faktorer som spiller inn til ditt høye forbruk. Først og fremst kjører du langt nok til at bilen blir varm eller er det småkjøring? Regner med at du enten har m47 eller n47 motor, da burde du sjekke termostatene dine. Egr-termostat, Vanlig termostat og hvis du har automatkasse, varmeveksleren som sitter på denne. 

Jeg har ikke lik bil, men jeg har samme motor, hadde også problemer med driftstemp en periode rett etter kjøp av bilen. Da viste det seg at forrige eier hadde fylt over en 1 liter for mye olje, noe som tok ekstremt lang tid å varme opp, så sjekk det også bare for å være sikker :)

Endret av HakonLimseth
Skrevet

Hadde en 11 modell 320D, denne kjørte jeg et stykke ned på 0,4 tallet på milen, med varm motor og langkjøring. Husker ikke hva jeg hadde på max, men det virker som din bruker litt mye ja.

Skrevet
8 timer siden, HakonLimseth skrev:

Her kan det være en god del faktorer som spiller inn til ditt høye forbruk. Først og fremst kjører du langt nok til at bilen blir varm eller er det småkjøring? Regner med at du enten har m47 eller n47 motor, da burde du sjekke termostatene dine. Egr-termostat, Vanlig termostat og hvis du har automatkasse, varmeveksleren som sitter på denne. 

Jeg har ikke lik bil, men jeg har samme motor, hadde også problemer med driftstemp en periode rett etter kjøp av bilen. Da viste det seg at forrige eier hadde fylt over en 1 liter for mye olje, noe som tok ekstremt lang tid å varme opp, så sjekk det også bare for å være sikker :)

Takk for tips. Skal i hvertfall bytte termostat. Ute å kjørte nå, og d tok laaaang tid før den ble ordentlig varmt. Ikke bare lunken. 

Skrevet
3 minutter siden, E90rookie skrev:

Takk for tips. Skal i hvertfall bytte termostat. Ute å kjørte nå, og d tok laaaang tid før den ble ordentlig varmt. Ikke bare lunken. 

Hvor varm ble den, nådde du driftstemp til slutt? Hvis du skal skifte termostater, bruk originale BMW-deler. Har vært borti at termostater fra andre merker holder kun 2 måneder, hvis ikke kortere...

Skrevet
57 minutter siden, HakonLimseth skrev:

Hvor varm ble den, nådde du driftstemp til slutt? Hvis du skal skifte termostater, bruk originale BMW-deler. Har vært borti at termostater fra andre merker holder kun 2 måneder, hvis ikke kortere...

Hvordan ser du det? Ja jeg fikk opp tempen. Er det dieselvarmer på disse? 

Skrevet
6 minutter siden, E90rookie skrev:

Hvordan ser du det? Ja jeg fikk opp tempen. Er det dieselvarmer på disse? 

Slik ser du tempen i e90, skal optimalt ligge rundt i området 80-90: 

 Dieselvarmer er det nok ikke, dette må man ettermontere selv tror jeg

Skrevet

Du kunne få Webasto i E9x, men det er et sjeldent syn. Mye vanligere i E6x og E7x med diesel 6'er. Sjekk temperaturen din og se et par av mine poster om temperatur om vinteren:

Skrevet
På 1.1.2023 den 23.42, HakonLimseth skrev:

Slik ser du tempen i e90, skal optimalt ligge rundt i området 80-90: 

 Dieselvarmer er det nok ikke, dette må man ettermontere selv tror jeg

Leste ut dette etter å ha kjørt 9km stopp og så 9km stopp. Kan dette stemme? 

IMG_20230103_202111.jpg

Skrevet (endret)

Det er nok for lavt 😕 Er nok noen termostater som må byttes. Akkurat bytta termostat på en x3 m47 nå, tar ikke mer enn ca. 10 min kjøring og etter drag på motorvei før den er på driftstemp. 

Endret av HakonLimseth
Skrevet (endret)
8 minutter siden, E90rookie skrev:

M47-TU2D20

Okei, samme som min :) Da ville jeg gjort følgende: Bytta egr-termostat, bytta kjølevæske-termostat og satt inn VAG-inline termostat til varmeveksleren som tilhører automatkassa.

Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

Endret av HakonLimseth
Skrevet
7 minutter siden, HakonLimseth skrev:

Okei, samme som min :) Da ville jeg gjort følgende: Bytta egr-termostat, bytta kjølevæske-termostat og satt inn VAG-inline termostat til varmeveksleren som tilhører automatkassa.

Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

Takk for alle innspill. Da virker det som om det bare er å bestille deler. :-)

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...