Gå til innhold

Forbruk e90

E90rookie
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, HakonLimseth skrev:

Det er nok for lavt 😕 Er nok noen termostater som må byttes. Akkurat bytta termostat på en x3 m47 nå, tar ikke mer enn ca. 10 min kjøring og etter drag på motorvei før den er på driftstemp. 

X3 med cold clima pakke og M47 eller N47 motor har vel som regel elektrisk kolbevarmer (om jeg ikke tar helt feil) som gjør at kjølevæske ganske raskt blir varm. 

Det fikk du vel ikke på E9x og E6x med de samme motorene så mulig disse vel bruke litt lengre tid i kaldt vær enn x3'n. 

Kanskje ikke så relevant for trådstarter dette, men tenkte det var verdt og nevne. Og evt. få korrigert min egen kunnskap om jeg tar feil rundt kolbevarmeren. 

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, laffe skrev:

X3 med cold clima pakke og M47 eller N47 motor har vel som regel elektrisk kolbevarmer (om jeg ikke tar helt feil) som gjør at kjølevæske ganske raskt blir varm. 

Det fikk du vel ikke på E9x og E6x med de samme motorene så mulig disse vel bruke litt lengre tid i kaldt vær enn x3'n. 

Kanskje ikke så relevant for trådstarter dette, men tenkte det var verdt og nevne. Og evt. få korrigert min egen kunnskap om jeg tar feil rundt kolbevarmeren. 

Det her er utenfor mitt kunnskapsfelt i hvert fall, aldri hørt om før. Må nesten sjekke litt opp, veldig handy hvis det er tilfellet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er vurderingen av de 57 gradene ganske avhengige av utetemperatur, innstilling av klima, samt terreng og hvordan man har kjørt de 18 km. Er det -20 ute og man har stort sett trillet nedover/kjørt på flatt i 70 km/t med varmeapparatet stilt på 24 grader og auto på vifta så kan det være helt normal temperatur på kjølevæsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, E.C. skrev:

Dessuten er vurderingen av de 57 gradene ganske avhengige av utetemperatur, innstilling av klima, samt terreng og hvordan man har kjørt de 18 km. Er det -20 ute og man har stort sett trillet nedover/kjørt på flatt i 70 km/t med varmeapparatet stilt på 24 grader og auto på vifta så kan det være helt normal temperatur på kjølevæsken.

Det er sant... Tok ikke det med i min betraktning, burde vel egentlig kjøre en test hvor du tar en god tur på 15-20 min med blandet kjøring, uten varmeapparatet på i det hele tatt. Nå skal det også sies hvis bilen har gått 187k og det ikke er blitt byttet termostater før, så er det vel rundt disse tider de takker for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...