Gå til innhold

Hjelp! 09 X5 M57tuD30 tungstartet og går dårlig etter blokkbytte


Sisjord
 Share

Anbefalte innlegg

Pga reghavari så måtte jeg bytte motor, blokk og topp er byttet og ALT annet er flyttet over.

Den er tungstartet(ca 7-8 sek) og mangler ca 50% effekt, den er like tungstartet etter ett sekund som etter et døgn, railtrykk er testet og er innafor ønsket verdi, motor responderer bra og har veldig fin gange både på tomgang, pådrag og hvis man holder høyere turtall i fri. fjusker ikke å stopper normalt. ingen feil på motorstyring med diagnose heller.

Alt av verdier er testet live under kjøring med et bedre Launch apparat og alt er innafor ifølge diagnose.

Nå har vi prøvd det meste, gått over alt av koblinger,slanger,rør osv..

Tar imot tips... inge tips er for dumme!

søkte endel på forumet, men finner ingen med samme problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er timingen kontrollert? Høres jo nesten ut som at det er noe som ikke er 100% i sync her, særlig hvis railtrykket oppnås umiddelbart og bilen er fortsatt tungstartet når varm (da kan man se vekk fra gløding, etc.). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, E.C. said:

Er timingen kontrollert? Høres jo nesten ut som at det er noe som ikke er 100% i sync her, særlig hvis railtrykket oppnås umiddelbart og bilen er fortsatt tungstartet når varm (da kan man se vekk fra gløding, etc.). 

Det har blitt brukt timingutstyr/låseplate når det har blitt montert. kan nevnes at den er mer tungstartet etter en natt ute i kulda. Glødeplugger er nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant vi ut av det. det viser seg at motor er fra en e60, dvs at dyser ikke er like, man må kjøre doble kobberringer på dyser da x5 har 35d dyser som igjen ikke har samme lengde som de som blir levert i e60.  To pakninger og problem var løst. viste seg at o-ringen tok imot kompen nok til å få start på den. De jeg kjøpte motoren av sa såklart dette klart og tydelig når jeg kjøpte den, men dette ble glemt på veien. Grei lærdom og ta med seg videre for de som fortsatt ikke har forstått at diesel hører fortiden til. Takk for bra bidrag og tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, E.C. said:

Aha, så topp og dyser som ikke gikk overens? Det var jo litt spesielt.

Jepp, et problem som ikke kunne falle meg inn å tenke på. Før selger av motor minnet meg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...