Gå til innhold

Dempere og fjærer bytte

GAMMELOGGOD
 Share

Anbefalte innlegg

Mange her har nok skiftet dempere og fjærer og søker derfor om info om vanskelighetsgrad og ca tidsbruk om jeg skulle prøve meg på å skifte selv ??   Eller er dette jobb for " proffe" ?  Har skaffet meg både nye dempere og fjærer med tilbehør men ønsker å prøve meg selv og for å spare litt i denne dyrtid.  Bor i Nordre Follo og tar også imot tips til eventuelle fingernemme mekanikere  - Godt nytt år forresten !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bil gjelder det?

Foran eller bak? 

Hvis det er snakk om fjørbein og du  har alle deler nye (inkludert fjørskål, mansjett osv) ville jeg fått et verksted til å montere dette sammen.

Dette fordi mange BMW har veldig korte dempere noe som gjør at fjørene må komprimeres mye ved demontering/montering.

Kombinert med få vindinger (runder) på fjøra gjør at det blir mye spenn.

Dette er farlig uten rett utstyr og kompetanse. 

Endret av Lars89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lars her, skal man gjøre dette én gang og man har alle delene løse så vil jeg faktisk si at det å la et verksted sette fjærbeinet sammen trolig er like greit. Han som driver Kråkstad bilverksted er hyggelig og har etter dagens standard lave timepriser (han har bytte noe bremserør for meg). Hvis du skriver ut tegningen fra delekatalogen så kan han sikkert sette sammen for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok meg 2 dager å bytte framme på min E39 uten å ha gjort noe annet enn bremser på andre biler tidligere. Kunne nok ha blitt gjort i løpet av 1 dag da, men jeg er treig. Jeg måtte også løpe litt rundt etter verktøy for å stramme mutteren på toppen.

Endret av Vegard_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...