325ie46 Skrevet Januar 21, 2023 Skrevet Januar 21, 2023 Hei, motorviften på bilen min går for fullt. Har funnet ut at den går i en slags nødmodus og skrur vifta på for fullt når noe er galt. Har kun en feilkode og det er på glødeplugg nr 2. Kan en defekt glødeplugg føre til at dette skjer?
Otis Skrevet Januar 21, 2023 Skrevet Januar 21, 2023 (endret) Der høres usannsynlig ut at den feilkoden skal starte viften. Er du sikker på at det er nødmodus? Kan det ikke være en feil på selve viften eller modulen som styrer den? Evt kan høy olje eller motortemperatur også være en årsak. Kanskje tilogmed feil på trykk i AC anlegget kan sørge for vifte på maks. Endret Januar 22, 2023 av Otis Skrivefeil
325ie46 Skrevet Januar 21, 2023 Forfatter Skrevet Januar 21, 2023 Akkurat nå, Otis skrev: Der høres ut sannsynlig ut at den feilkoden skal starte viften. Er du sikker på at det er nødmodus? Kan det ikke være en feil på selve viften eller modulen som styrer den? Evt kan høy olje eller motortemperatur også være en årsak. Kanskje tilogmed feil på trykk i AC anlegget kan sørge for vifte på maks. Bilen går som den skal, så jeg er ikke sikker på at det er nødmodus. Om det var feil på viften eller modulen til viften hadde jeg vel fått en feilkode på den? Viften går for fullt med en gang jeg starter bilen, så høy motortemperatur er det ikke. Uansett takk for tips, da bestiller jeg inn glødeplugger og prøver det
325ie46 Skrevet Januar 21, 2023 Forfatter Skrevet Januar 21, 2023 3 minutter siden, E.C. skrev: Lest her? Bilen var tunet når jeg kjøpte den, men jeg kjøpte den med høytrykkspumpehavari. Kjedlig om det skulle være tuningen, noen som vet om jeg kan fjerne tuning selv? Eller må jeg inn til et tuningsselskap?
E.C. Skrevet Januar 21, 2023 Skrevet Januar 21, 2023 Kan legge inn med ISTA. Om du må ha ISTA+ eller ISTA P avhenger av om det er e-chassi eller f-chassi, men anbefales å ha en ICOM og du bør ha en strømforsyning da det fort tar en stund før bilen er ferdig med oppdateringene.
325ie46 Skrevet Januar 21, 2023 Forfatter Skrevet Januar 21, 2023 1 minutt siden, E.C. skrev: Kan legge inn med ISTA. Om du må ha ISTA+ eller ISTA P avhenger av om det er e-chassi eller f-chassi, men anbefales å ha en ICOM og du bør ha en strømforsyning da det fort tar en stund før bilen er ferdig med oppdateringene. Har ISTA og strømforsyning kan jeg få tak i. Da skal jeg prøve på det. Takk!
E.C. Skrevet Januar 21, 2023 Skrevet Januar 21, 2023 Du kan sikkert ta en titt på videoen her før du spinner i gang, han karen der er flink: 325ie46 reagerte på dette 1
idapederse Skrevet Januar 22, 2023 Skrevet Januar 22, 2023 Har du sjekket hvilken motortemp bilen mener den har både når den går og ikke? Denne temperatursensoren til kjølevæske røyk på min, og da gikk motorvifta for fullt når motoren gikk. Bilen mente motortemperaturen var altfor høy når motor gikk, selv når kald - og når motor var avslått mente den det var minusgrader i kjølevannet umiddelbart etter å ha blitt avslått. 😅 Legger ved link til en annen som har hatt samme problem: https://www.bimmerforums.co.uk/threads/e90-320d-n47-engine-engine-fan-constantly-on-and-yellow-coolant-temperature-warning-light.559303/ Kan kanskje være greit å vurdere bytte av denne før man gjør noe mer drastisk. 😊 E.C. reagerte på dette 1
E.C. Skrevet Januar 22, 2023 Skrevet Januar 22, 2023 Absolutt lurt å sjekke ut slike "åpenbare ting" før man reflasher motorhjernen, særlig når man allerede sitter der med ISTA. idapederse reagerte på dette 1
325ie46 Skrevet Februar 4, 2023 Forfatter Skrevet Februar 4, 2023 Etter en del feilsøking har jeg funnet ut at bilen tror oljetemperaturen er på -100 grader. Dette har jeg bare lest ut med carly da jeg ikke har laptopen min tilgjengelig. Problemet er at jeg ikke finner noen oljetemperatursensor. Finner bare kjølevæskesensor, sensor for oljenivå og den sensoren under oljefilteret. Noen som har peiling på hvor oljetempsensoren er eller om oljenivåsensoren også føler temperaturen?
TurboJens Skrevet Februar 4, 2023 Skrevet Februar 4, 2023 8 minutes ago, 325ie46 said: Etter en del feilsøking har jeg funnet ut at bilen tror oljetemperaturen er på -100 grader. Dette har jeg bare lest ut med carly da jeg ikke har laptopen min tilgjengelig. Problemet er at jeg ikke finner noen oljetemperatursensor. Finner bare kjølevæskesensor, sensor for oljenivå og den sensoren under oljefilteret. Noen som har peiling på hvor oljetempsensoren er eller om oljenivåsensoren også føler temperaturen? Oljenivå og temperatur er i samme sensor.
325ie46 Skrevet Februar 4, 2023 Forfatter Skrevet Februar 4, 2023 1 minutt siden, TurboJens skrev: Oljenivå og temperatur er i samme sensor. Supert, takker!
325ie46 Skrevet Februar 4, 2023 Forfatter Skrevet Februar 4, 2023 Byttet oljenivåføler, riktig nok en brukt del, fortsatt samme problem. Får glødeplugger og kjølevæskeføler i posten på mandag..
///M-ini95 Skrevet Februar 4, 2023 Skrevet Februar 4, 2023 (endret) 24 minutter siden, 325ie46 skrev: kjølevæskeføler Om jeg husker rett så må du bruke 17mm 12 kant langpipe for å løsne selve sensoren. I utgangspunktet skal denne strammes med bare 3.5nm, så har du godt nok grep får du muligens løsnet denne med henda. Kommer til å miste litt kjølevæske også, men minimalt om du er kjapp med å sette inn den nye. Sjekk gjerne stikkerhus og ledningsnett. Har lest et par tilfeller hvor det har irret igjennom og selve ledningsnettet/stikkerhuset som var synderen og ikke sensoren. Endret Februar 4, 2023 av ///M-ini95 325ie46 reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå