Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, motorviften på bilen min går for fullt. Har funnet ut at den går i en slags nødmodus og skrur vifta på for fullt når noe er galt. Har kun en feilkode og det er på glødeplugg nr 2. Kan en defekt glødeplugg føre til at dette skjer?

Skrevet (endret)

Der høres usannsynlig ut at den feilkoden skal starte viften.

Er du sikker på at det er nødmodus? Kan det ikke være en feil på selve viften eller modulen som styrer den?

Evt kan høy olje eller motortemperatur også være en årsak. Kanskje tilogmed feil på trykk i AC anlegget kan sørge for vifte på maks.

Endret av Otis
Skrivefeil
Skrevet
Akkurat nå, Otis skrev:

Der høres ut sannsynlig ut at den feilkoden skal starte viften.

Er du sikker på at det er nødmodus? Kan det ikke være en feil på selve viften eller modulen som styrer den?

Evt kan høy olje eller motortemperatur også være en årsak. Kanskje tilogmed feil på trykk i AC anlegget kan sørge for vifte på maks.

Bilen går som den skal, så jeg er ikke sikker på at det er nødmodus. Om det var feil på viften eller modulen til viften hadde jeg vel fått en feilkode på den? Viften går for fullt med en gang jeg starter bilen, så høy motortemperatur er det ikke. 

Uansett takk for tips, da bestiller jeg inn glødeplugger og prøver det :)

Skrevet
3 minutter siden, E.C. skrev:

Lest her?

 

Bilen var tunet når jeg kjøpte den, men jeg kjøpte den med høytrykkspumpehavari. Kjedlig om det skulle være tuningen, noen som vet om jeg kan fjerne tuning selv? Eller må jeg inn til et tuningsselskap?

Skrevet

Kan legge inn med ISTA. Om du må ha ISTA+ eller ISTA P avhenger av om det er e-chassi eller f-chassi, men anbefales å ha en ICOM og du bør ha en strømforsyning da det fort tar en stund før bilen er ferdig med oppdateringene.

Skrevet
1 minutt siden, E.C. skrev:

Kan legge inn med ISTA. Om du må ha ISTA+ eller ISTA P avhenger av om det er e-chassi eller f-chassi, men anbefales å ha en ICOM og du bør ha en strømforsyning da det fort tar en stund før bilen er ferdig med oppdateringene.

Har ISTA og strømforsyning kan jeg få tak i. Da skal jeg prøve på det. Takk!

Skrevet

Har du sjekket hvilken motortemp bilen mener den har både når den går og ikke?
Denne temperatursensoren til kjølevæske røyk på min, og da gikk motorvifta for fullt når motoren gikk.

Bilen mente motortemperaturen var altfor høy når motor gikk, selv når kald - og når motor var avslått mente den det var minusgrader i kjølevannet umiddelbart etter å ha blitt avslått. 😅

Legger ved link til en annen som har hatt samme problem: 

https://www.bimmerforums.co.uk/threads/e90-320d-n47-engine-engine-fan-constantly-on-and-yellow-coolant-temperature-warning-light.559303/

 

Kan kanskje være greit å vurdere bytte av denne før man gjør noe mer drastisk. 😊

  • 2 weeks later...
Skrevet

Etter en del feilsøking har jeg funnet ut at bilen tror oljetemperaturen er på -100 grader. Dette har jeg bare lest ut med carly da jeg ikke har laptopen min tilgjengelig. Problemet er at jeg ikke finner noen oljetemperatursensor. Finner bare kjølevæskesensor, sensor for oljenivå og den sensoren under oljefilteret. Noen som har peiling på hvor oljetempsensoren er eller om oljenivåsensoren også føler temperaturen?

Skrevet
8 minutes ago, 325ie46 said:

Etter en del feilsøking har jeg funnet ut at bilen tror oljetemperaturen er på -100 grader. Dette har jeg bare lest ut med carly da jeg ikke har laptopen min tilgjengelig. Problemet er at jeg ikke finner noen oljetemperatursensor. Finner bare kjølevæskesensor, sensor for oljenivå og den sensoren under oljefilteret. Noen som har peiling på hvor oljetempsensoren er eller om oljenivåsensoren også føler temperaturen?

Oljenivå og temperatur er i samme sensor.

Skrevet (endret)
24 minutter siden, 325ie46 skrev:

kjølevæskeføler

Om jeg husker rett så må du bruke 17mm 12 kant langpipe for å løsne selve sensoren. I utgangspunktet skal denne strammes med bare 3.5nm, så har du godt nok grep får du muligens løsnet denne med henda. 

Kommer til å miste litt kjølevæske også, men minimalt om du er kjapp med å sette inn den nye. Sjekk gjerne stikkerhus og ledningsnett. Har lest et par tilfeller hvor det har irret igjennom og selve ledningsnettet/stikkerhuset som var synderen og ikke sensoren.

 

 

Endret av ///M-ini95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...