Gå til innhold

E70 Bakluke sliter med å lukke seg ordentlig

krisring
 Share

Anbefalte innlegg

Det som er rart da, denne delen er jo ny? Funksjonen for å registrere hvor luka er, virker å ligge i selve låsen.

Jeg så bare strøm til låsen fra FRM/JBBF, mao den blir ikke styrt av noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, krisring skrev:

Men hvorfor får strøm ut på pinne 11 soft close til å gå amok?

Det du kan forsøke er å koble på en egen strømkilde, direkte på låsen til bakluka, for å se om den endrer oppførsel. Om den ikke endrer oppførsel, så er det noe rart med låsen. Om den endrer oppførsel, så er det kanskje noe muffens med JBBF.
En annen ting er å koble på en lyskilde på ledningen inn på låsen, fra JBBF, for å se om strømmen kuttes på noen måte til låsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.C. skrev:

Rart, mener at softclose på min E61 har rele. 

Soft close på dørene har egne sikringer, men ikke bakluka på E70.

Husk at E6x og E70 ikke er helt like i oppbygning. E70 er en "mellommodell" og spesielt E70 LCI.

Endret av Otis
Justeringer av innholdet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Ok. Kabel til låsen i nedre del (lasteluka) måler ca 12V i 3 sek når jeg trykker på knapp for å lukke luka. 12V inn på låsen får den til å gå frem og tilbake (låsebolt med U-form går opp og ned) helt til jeg kobler spenningen fra igjen. Altså gir JBE-modulen stabil 12V når luka aktiveres. Noen tips til hva jeg kan sjekke videre?

Har åpnet nedre deksel under hanskerom for å kikke på JBE-modulen, men ser ut som litt styr å komme til, så hvis jeg ikke trenger å bytte den, så lar jeg gjerne være. Har kjøpt en reserve, men det får heller være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og softclose/sentrallås i nedre luke spinner uavhengig av om nedre luke er åpen eller lukket. Men øvre del ser ut til å skjønne når nedre del er åpen eller ei, for den rører seg ikke hvis lasteluka er åpen. Så jeg tror problemet er begrenset til nedre del, hvis jeg forstår noe av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller er det noe med at bilen ikke skjønner om øvre del er åpen eller lukket, og dermed ikke klarer å styre låsen i lasteluka på riktig måte? Siden konstant 12V får låsen til å gå opp og ned i ett, så er det kanskje sånn at styringen bare avgjør hvor lenge 12V står på til låsen? Ganske forvirret her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt. Det begynte for et års tid siden med at det tidvis ikke fungerte. Bare svart på skjermen, bortsett fra bildet av bilen og de tingene som har med parkeringssensorer å gjøre. Nå kommer det Reverse Camera Malfunction når man starter bilen, og det er svart der kamerabildet skal vises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...