Gå til innhold

Lekkasje soltak? Bmw g31


Ryts
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en BMW 530d g31 med panorama soltak. Ved kraftig regnvær, eller når jeg vasker bilen blir det vått i taktrekket over førerdøren, over passasjerdøra på førersiden og over passasjerdøra fremme. 
 

Har feilsøkt ved å helle vann på alt av overganger ved pakninger fra soltak, takrails, i overgang til dørene, men da blir det ikke vått noe sted. Har også sjekket alle dreneringer og de tar unna vann som bare det.
 

Har lagt ved et bilde for å vise hvor langt ned mot døra det blir vått. Det er altså rett i overgangen fra dør til tak. Har dratt ned trekket og ser at det ligger dråper på oversiden av trekket på de aktuelle stedene. 

Soltaket ble byttet for ca ett år siden på garanti. Jeg håper derfor lekkasjen kan relateres til det slik at jeg kan reklamere på det, men med min flaks er det sikkert noe annet som ikke dekkes av en eventuell reklamasjon 😅. Skal kontakte verkstedet på mandag å få de til å undersøke om lekkasjen kan komme fra soltaket.

Fulgt med på forumet i flere år og koser meg med mye bra innlegg, men første gang jeg legger ut noe selv 😅. Vet det er mye kompetente folk her og håper noen har noen gode råd.

 

La også ved et bilde av godbilen for litt oppmerksomhet 😄

FA1B7A45-6D05-493A-B7F3-C9E9A5096C62.jpeg

F64D8129-8C93-4619-81A2-55610309966C.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si hvor det kan komme inn, men jeg synes det er nærliggende å tenke at dette har med panoramatak å gjøre. Få verkstedet til å undersøke dette på reklamasjon. Kjenn også godt etter under gulvmattene så det ikke ligger vann i bunn av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt med under mattene og det har heldigvis aldri vært vann på gulvet. Bilen har stått ute i regnet i hele dag og da jeg undersøkte taktrekket etter jobb var det helt tørt. Har 15km hjem fra jobb og et godt stykke på veien begynte jeg å kjenne at det var fuktig over førerdøra. Syntes virker så rart…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt flott bil du har og møkk du skal ha sånne problemer på en så ny bil 😩.

Jeg ser du skriver at selve luke enheten ble byttet på garanti ,var det sånn det var før og ?

Det første som slår meg egenltig er om det er noe med pakningene som rundt forbi som slipper inn vann når bil får en viss mengde vann på seg .

Er jo det som er så kjipt med sånne type vannlekkasjer at det ofte er en bagatell men vanskelig å finne utav .

Har selv hatt biler med takluke og gudene skal vite jeg har att issues ,somregel har det vært tett drenering eller pakninger som  ikke har tettet skikkelig .

Dette er nok ikke ditt problem på en så ny bil .

Uansett ville jeg tatt kontakt med de som byttet luken og tatt det derifra 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soltaket ble byttet rett før jeg kjøpte bilen. Det var noe mekanisk feil mener jeg og ikke lekkasje som var årsaken til byttet den gangen. Vannlekkasje er noe dritt ja! Koser meg veldig med bilen, men sånne problemer er fryktelig irriterende 😠😅
 

Jeg ser på takluka at den ligger tettere mot pakningen på passasjersiden, men trodde at vann som eventuelt sniker seg inn skulle renne ut via dreneringen. 
 

Nå står den tørt i garasjen. Krysser fingrene for at soltaket er årsaken og at Sulland utbedrer det 🤞🏻 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått svar fra Bilia som utførte garantijobben. De mener det kun er en justering av glasset i soltaket som må til. Samtidig ble jeg rådet til å smøre opp pakningene, men fikk ikke noe klart svar på hvilket produkt jeg bør benytte meg av. Noen her som har et produkt de sverger til som er silikonfritt? Mener bmw har en egen "silikonstift", men har ikke klart å finne den noe sted… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, papertiger skrev:

Det er vel denne du skal ha da? Carbaflo KSP 105.

https://www.gsbildeler.no/vare/555951 

Evt. BMW sin egen Gummipflege. https://www.koedbmw.com/no-no/product/83122458019

Fin bil forresten, tidligere forumbil dette her. Lekkert utstyrt! Håper du finner en løsning på problemet.

Ja, det var den jeg lette etter. Takk! 

Det eksisterer vel en tråd på bilen fra tidligere ja :) Vanskelig å tikke av alle bokser når man kjøper bruktbil, men i det store og det hele har den mye av det jeg verdsetter :) 

Håper en justering er det som skal til for å stoppe lekkasjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...