TR Skrevet April 14, 2023 Share Skrevet April 14, 2023 Hei! Har nå for andre gang på 10 år fått ødelagt ledningsnett til bakluken. Første gangen fikset BMW dette, men nå skal jeg fikse dette selv. Bør jeg bytte hele ledningsnettet eller lodder dere bare samens ledningene som er skadet? Finnes det noen enkle greier for å lodde dette samens? Dvs har hørt om slike rør med ferdig loddetinn? Jeg har loddet før men aldri prøvd noe slikt Og hvis jeg bør bytte ledningsnettet, hvilket sett bør jeg kjøpe? Hiver meg på begge sider Samtidig har det blitt lekkasje i røret til vindusspyleren på samme sted. Finnes det noe rep set for dette? Og et siste spørsmål, hvor bør jeg kjøpe parksensor foran ferdig lakkert i carbon svart? Legg gjerne ved linker til det som henvises til :) Takker for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 14, 2023 Share Skrevet April 14, 2023 Mine erfaring er at koed.no sitt kit er ganske bra. Og det er komplett om du vil kjøpe det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet April 14, 2023 Share Skrevet April 14, 2023 Jeg har brukt sånne. Biltema selger også dem, til overpris. Greit å ha en god krympetang som får skikkelig klem da det kan være litt vanskelig på de tynneste ledningene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TR Skrevet April 28, 2023 Forfatter Share Skrevet April 28, 2023 Ok så da ga du bare f i nytt ledningssett og kun loddet sammens ledningene som var ødelagt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet April 28, 2023 Share Skrevet April 28, 2023 Jeg kjøpte ikke sett, men jeg observerte tykkelsen på lederne og erstattet med tilsvarende eller tykkere, med den typen koblinger som angitt over. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet April 28, 2023 Share Skrevet April 28, 2023 (endret) On 4/14/2023 at 6:07 PM, E.C. said: Jeg har brukt sånne. Desse har eg sett at kan vere vanskelege å bruke, i mange tilfeller er krympeplasten skada ved kniping av koblinga. Då trekke vatnet inn og når feilen blir oppdaga er kabelen irra laaaangt forbi skadestedet. Eg anbefalar desse, dei er ikkje billigare på nokon måte men dei er svært gode på ledningar som skal skøytast pga. brudd. Dersom dei er fuktskada så er ikkje desse så gode å bruke. https://relekta.no/elektromateriell/loddeskjoet/duoflux?variantid=401618_N830320 Würth har også slike, sjølv om eg ikkje tykkjer dei er like gode. Litt billigare, men både Relekta og Würth er dårlege på salg til private. https://nettbutikk.wuerth.no/elektro/kabelsko-kontakter-og-batteripolsko/loddeskjoter-2/loddeskjoter/?PRODUCT_ID=498246 Würth selge berre 100stk, kosta 1000kr. Bør varmast med varmluftpistol. Brukar fleire hundre slike kvart år og kan varmt anbefalast. Endret April 28, 2023 av TurboJens Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lysken Skrevet April 28, 2023 Share Skrevet April 28, 2023 Desse har eg sett at kan vere vanskelege å bruke, i mange tilfeller er krympeplasten skada ved kniping av koblinga. Då trekke vatnet inn og når feilen blir oppdaga er kabelen irra laaaangt forbi skadestedet. Dette er et problem, ja, måtte bytte en halvmeter nylig på en kabel som var skjøtet med loddeskjøte. Kan løses med en vanntett krympestrømpe over, som er en sikkerhet uansett hvilken type loddeskjøte man bruker. Ellers er det bortkastet å bytte hele ledningsnettet. Gjør dette raskt og enkelt, bare bytt lengden som er skadet, slik også et merkeverksted ville gjort, og bruk den sparte tiden på noe fornuftig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet April 28, 2023 Share Skrevet April 28, 2023 @TurboJens Absolutt et poeng og flere av mine var tygget hull i plasten etter krymping, så der prøvde jeg å smelte det sammen igjen. Mine hadde lim på innsiden, så jeg mener at det ble akseptabelt, men det finner jeg jo kanskje ut om noen år. @Lysken er nok ikke alle merkeverksted som kun bytter ledningsnett som er skadet, ref denne saken her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lysken Skrevet April 28, 2023 Share Skrevet April 28, 2023 Interessant sak du linker til, @E.C. . Jeg oppfatter at BMW vil bytte hele ledningsnettet i dette tilfellet fordi en feilkonstruksjon gjør det utsatt for vann, slik at en skjøt vil bli et utsatt punkt. På en så gammel bil ville jeg nok uansett tatt sjansen og spart 50 000 kroner. En lang nok krympestrømpe burde gjøre risikoen minimal, og samtidig avstive området som er utsatt for bevegelse som på sikt gir brudd. Med andre ord, en bedre reparasjon enn å bytte ledningsnettet. NAF-konsulenten må da være feilsitert? – Det går ikke an å bytte enkeltledninger, skjøter eller kontakter, det blir bare tull. Nei, det er dette som bare er tull. Min mekanikker på merkeverksted har sågar gått kurs hos BMW for å lære hvordan ledninger skal skjøtes med lodding og krympestrømpe. Det er på ingen måte bærekraftig å overdrive kostnadene til de grader. Selvsagt går det an å bytte enkeltledninger, skjøter og kontakter når dette gir en god nok reparasjon, eller til og med en tilsvarende eller bedre reparasjon enn originalt. E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet April 28, 2023 Share Skrevet April 28, 2023 Eg tenker at ved ein slik reparasjon må den skadde ledningen fjernast frå ein plass i kupeen og til ein plass i bakluka og derav skøytast to gongar. Sånn sett skulle det vere relativt trygt for fukt egentlig. Å plassere ein skøyt i eit område der ledningsmatta skal bevege seg ved åpning av luka blir uansett berre krøll. Det som er viktig er å bruke ein ledning av god kvalitet, det vil sei ein som er fleksibel også i kulde. Mykje av ledningane du finne i ex. skrotkassen som stammar frå diverse netthandel er av heller tvilsom kvalitet. Kordela av aluminium er berre å gløyme og det same med ledningar som har så stiv isolasjon at det minner mest om en sveisepinne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet April 28, 2023 Share Skrevet April 28, 2023 (endret) Da jeg bytta ledningsnettet kjøpte jeg kit fra Sencom som også har noen helt greie instruksjonsvideor på hvordan jobben kan gjøres: Synes settet var helt ok, var med det man trengte selv om jeg minnes at kablene kanskje ikke var farget helt slik jeg forventet. Settet de har koster vel 2-2500 for begge sider. Kan sikkert spare litt på å heller kjøpe kablene selv, men jeg tror jeg hadde kjøpt det kittet på nytt. Lurer på om det er det samme kittet man også får på Skruvat. Mener det også var med ny slange til spylevæsken i kittet. Ellers ser jeg det nevnes å bytte hele ledningsnettet, men det har vel aldri vært BMW sin praksis. De og skjøter vel i taket ved bakhøyttalerne. Men litt usikker på om kanskje BMW sitt rep-kitt kommer med kontakter i den ene enden mot lysene slik at man slipper å skjøte kablene på bakluka der de vil bli mest utsatt for vann og fukt. Hvis det er så ville jeg nok kanskje vurdert det for å spare litt arbeid selv om det er litt dyrere. Endret April 28, 2023 av laffe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå