Gå til innhold

Ingen Kupevarme ved elektrisk drift, 2016 225xe F45


Ruivers
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Har nettopp kjøpt min første BMW, brukt, som overskriften viser. Opplever at det ikke er mulig å få varme i kupeen, hverken ved elektrisk kjøring elle ved forvarmingsprogrammet. Prøvd 2 morgener nå å sette avreisetidspunkt for oppvarming. Når jeg kommer i bilen, går vifta, men ingen varme. Kommer heller ikke noen varme på den 20 minutters kjøreturen.

Har tatt dette opp med bruktforhandler, som har forhørt seg på Bavaria, hvor de visstnok sier at man må regne med ganske lang tid før kupeen blir varm ved batteridrift. Altså er alt som det skal.

Før jeg kjøpte bilen, sjekket jeg masse om biltypen gjennom fora o. l. og mener å ha lest flere steder at varmen kommer omgående.

Derfor følgende spørsmål: Hva er det som gir varme ved elektrisk drift? Antar vel at det er en varmepumpe? Får jo bli en diagnose, men vil gjerne høre her, om det skal være slik jeg opplever det.

MVH

Rune

PS: Ved bruk av motoren blir bilen selvfølgelig god og varm!

Endret av Ruivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har forstått er det ikke varmepumpe disse, men en elektrisk varmer av noe slag.

Utifra deletegninger kan det se ut som det er en elektrisk heater som varmer en liten del av kjølekretsen mer eller mindre på samme måte som en Webasto ville gjort. Men mulig jeg tolker tegningene feil. 

Jeg vil tippe at del 1 på første tegning under ikke virker som den skal til deg for det virker ikke riktig at du ikke skal oppleve noe varme på en 20 minutters tur. Men dette burde kunne verifisere av en diagnose. 

@Marius2002 kan sikkert dele sin erfaring med varmeapparatet på disse også... 

 

Screenshot_20230426_213100.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være over 10% batteri for elektrisk varme, blir varm "med en gang" og hadde aldri problem. Det samme for avkjøling om sommeren - må være over 10% batteri. :) Plugg i ladeledningen så ofte du kan, hele tiden - for å nyte godt av batteriets fordeler. Da bilen har lite batteri/kort rekkevidde :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjapt søk på nett viser flere med samme problem som deg - ingen varme ved eldrift, men varme ved bensin. Få en diagnose fra noen med skikkelig utstyr til BMW, Bavaria/Bilia… Men er nok et varmeelement eller noe i den dur som er gåen skriver folk, noen skriver 12v-batteriet, så selv om det er påtide at det blir byttet på en 2016-modell(hvis det ikke er gjort), så vet jeg ikke om det er en direkte årsak. Som sagt få diagnose og er bilen nettopp kjøpt så er dette ikke i henhold. Bilen er varmet opp på 10 minutter fra iskald bil, lunk etter bare 2 minutt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, har hatt denne bilen siden mandag. Tirsdag og onsdag, ingen varme på forvarming, med fullt batteri og lading tikoblet. Og ellers som beskrevet over. 
I dag, +3 grader, kjørte ut av garasjen, ingen forvarming programmert, og gikk inn for å hente tlf, kom ut igjen til god og varm bil. Så i dag virket det tydeligvis. Dårlig kontakt et sted? Rele?

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med bruktbilforhandleren. Det spørs såklart stand bilen er i, er servicer fulgt opp og km-stand/alder hva en kan forvente av en bil. Men her er det tydeligvis en feil fra før salg, som etter min mening er reklamasjon hvis bilen ellers fremstår pen og velholdt. Du oppdaget det jo med en gang og varslet tidlig. Som sagt og som du opplevde selv, blir varm "med en gang" når det funker. 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at du har dårlig/lite strøm på 12V batteri, for da vil ikke det elektriske varmeelementet starte.

Evt så kan det være slik jeg hadde på min egen X5 E70. Det var bare ustabil varmeelement, for LINbus delen på elementet var defekt. Så kommunikasjon var ustabil.
Nå er våre biler ganske ulike, men varmeelementet er helt likt i funksjonsmåte og kommunikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Otis skrev:

Det er mulig at du har dårlig/lite strøm på 12V batteri, for da vil ikke det elektriske varmeelementet starte.

Det er kanskje derfor jeg leste flere som nevnte 12v-batteriet og som jeg nevnte lengre opp. Da ga det mening likevel :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske tydelig på at det er noe feil med din.

Klimaanlegg/varmeanlegg på nyere biler er større og mer avansert enn det var før i tiden. Her kan det være hva som helst. Defekt/feil i PTC-varmer, temp-/trykkføler, ekspansjonsventil, sperreventiler, feil i software eller bare ledningsbrudd. Hvis det er tomt for klimagass på EL biler med varmepumpe så vil det ikke komme noe varme i det hele tatt. Må uansett få avlest feilminner hos et verksted eller med et diagnoseapparat hvis du har.

Endret av Mr. Dahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ved hjelp av diagnoseutstyr lese ut km.stand for sist registrerte 12v batteribytte.

Eg har hatt 2 slike bilar, riktignok med dieselmotor der det er skifta batteri to gangar på den eine (135.000km trur eg, og en gong rundt 250.000km) og den siste har fått nytt batteri rundt 230.000km.)

Så dersom ditt batteri er frå då bilen var ny ville eg rett og slett fått det skifta, prøv å få det på bruktbilgarantien med tanke på at det kan vere ein rimeleg måte å få luka vekk ein feil som ellers kan bli ganske kostbar for selger. Om du ikkje får gehør for det ville eg uansett skifta batteriet, eg har god erfaring med å bruke biltemas AGM batteri i desse bilane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...