Gå til innhold

Hvilken fjærlengde er korrekt for min f11 (Sachs fjærer venstre og høyre forran)??


dopus
 Share

Anbefalte innlegg

Har nettop hatt bilen min på eu kontroll. Bilen er en 2013 Bmw f11 520D, ikke msport eller xdrive, ingen EDC, . Det ble konstatert knekt fjær på venstre side forran. Jeg skal da bestille nye fjærer. Men på autodoc og andre nettbutikker som har Sachs fjærer, så er det så mange forskjellige lengder som oppgis:

  • 344
  • 347
  • 349
  • 367
  • 373
  • 376
  • 382

Er det noen som har bestilt Sachs fjærer, og vet hvilken lengde som  er "standard" om man ikke har m sport, xdrive eller edc.

Andre merker fra autodoc, har gjerne en versjon for msport og en uten msport, men ingen av dem oppgir lengde for den uten msport.

Prøvde også å finne orginal delenr ved å bruke Koed sin EPC. men av en eller annen grunn, så kommer det ingen delenr opp på fjær. Samme med andre EPC kataloger på nettet. Så jeg ander ikke hva som er orginal delenr for fjærene som står på bilen. Win nr er WBAMX11060DY12796.

Hvilke andre merker en sachs er av god kvalitet. Kan lesjofors, kyb, eller bilstein være av grei kvalitet? Har kun erfaringer med dempere fra Bilstein, ikke fjærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo vurdere å sjekke pris fra BMW.

Fjær og varenummer meget spesifikt pga hver 50 kg økning eller senking i vekt på bilen, utløser et nytt varenummer.

Om du vil ha oversikt over dette selv så mener jeg man kan laste ned BMW KDS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke helt klok på Sachs fjærene.

Alternativene er da som følger

BILSTEIN - B3 OE Replacement 36-254552 Fjær for BMW 5-serie  1021kr pr fjær.

LESJÖFORS Fjær
framaksel, for kjøretøy uten M-teknikk (OEM-Nummer: 31336796761) Artikkelnummer: 4008496 bruk nummer: 22796813   888kr pr fjær

EIBACH R10632 Fjær for BMW 5-serie  framaksel, for kjøretøy uten M-teknikk 675kr pr fjær

Artikkelnummer: R10632

KYB K-Flex Fjær
framaksel, for kjøretøy med standard chassis, for kjøretøy uten M-teknikk (OEM-Nummer: 31336796761) Artikkelnummer: RA3396     605kjr pr fjær

Er det noen merker folk har bedre erfaringer med enn andre blant disse alternativene?? Er bilstein fjærer verd merprisen over Eibach eller lesjofors??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, 540is skrev:

Hva er merkelig med de? Søker du på det nummeret som jeg ga deg så kommer denne opp https://www.autodoc.co.no/reservedeler/oem/31336796761?search=OEN 31336796761&supplier[0]=32

Fordi andre merker oppgir andre lengder på fjæren med refferanse til samme OE delenr. Eibach oppgir 3 forskjellige fjærer med forskjellige lengder for dette oe delenr, ingen av lengdene er lik Sachs fjæren 367 vs 382, 2 varianter med lengde 379.  Bilstein oppgir sin fjær til biler uten m technic til lengde 382. Lesjofors sin for biler uten M technic er oppgitt til 383mm.

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket litt norske sider. Thansen, Meca, mekonomen, bildeler,no

Ser ut til at det er 382-383 lengde og 12,25 diameter som er det som går igjen for biler uten m sport på disse sidene. søkt opp deler for mitt skiltnr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra bildeler.no sachs fjær for mitt skiltnr

  • Understell: For standard understell
  • Fjærutførelse: Skruefjær
  • Lengde: 382 mm
  • Diameter: 114 mm
  • Tykkelse: 12,25 mm

fra meca:

Spiralfjær Lesjöfors foran
• For kjøretøy uten M-teknikk
• Manufacturer Lesjöfors, , Spiralfjær, bør byttes parvis!
• Ytre diameter 114 mm, Tråddiameter 12.25 mm, Lengde 383 mm
 
Så da får jeg se etter disse spesifikasjonene tenker jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

endte opp med å bestille eibach oe replacement fjærer R10632. Disse er 382mm og  BMW OE-31336796761 kompatible. og for biler uten M Technic

Samt textar bremseklosser, da klossene framme måtte skiftes, gliderene i kaliperene må renses/smøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da var bilen "EU" godkjent. Med nye fjærer framme, og nye bremseklosser. En ting er sikkert, skifter ikke fjærer igjen selv. Har bare gode gamle fjærklemmer, som tar laaaaang tid å komprimere, og disse fjærene må komprimeres ganske mye  for å få på plass topplageret, følte jeg jobbet med livet som innsats , meget skeptisk til disse gamle fjærklemmene jeg har. Det gikk heldigvis bra denne gangen, men riktig verktøy er halve jobben. Til og med 1 dag igjen av fristen for ettergodkjenning :). Tidsklemma skyldes forsinkelse fra Autodoc på nesten 2 uker det at fjærene var på lager ved bestilling viste seg å bety "på lager hos leverandør", så ikke bestill noe fra Autodoc om man har dårlig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...