Gå til innhold

Vanskelig å stoppe vindusviskere


wSax
 Share

Anbefalte innlegg

Ved km-standen feilmeldingen "blokkert visker" ble generert, var bilen i mitt eie, og viskeren har ikke vært blokkert. Det nærmeste er muligens tørr frontrute, som vil gi høy motstand på motoren. 

Du skriver i tråden din at: "Det nye releet lagde et distinkt klikk når bakvisker ble kommandert på (både via hendel og diagnoseverktøy). Det betyr at vi ikke behøver å feilsøke den delen av kretsen som gir kommando om å viske". Antar at både hendel og modul kan "friskmeldes" også i mitt tilfelle? Reléet har jeg testet at er bra. Da står vi igjen med en bryter som ikke klarer å gi korrekt signal til modulen? 

Låner bildet ditt av åpen viskermotor. Sitter bryteren bak armen med rød ring? Er dette noe jeg kan plukke fra hverandre og "rense" eller er en ødelagt bryter, ødelagt? 

419307801_Skjermbilde2023-06-04kl_19_36_50.thumb.png.37a856f3acf81f32d5163fa2dc740c5d.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som EC skriver, visker blokkert melding, betyr at reset kontakten ikke har blitt registrert av styringsmodulen. Da antar den blokkert visker.

Jeg holder en knapp på utslitt reset kontakt til visker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis releet klikker når du trykker på hendel så skal den delen være ok.

Jeg husker ikke helt hvordan brytemekanismen var, men hvis du ser på bildet fra oscilloskop så er retursignalet på 12 V, eller helt likt det som kommer inn til å drive motor.

image.png

Se på kobberringen på bildet du tok frem (rett under det du sirklet inn med rødt). Det har et "hull" i banen. Så når det kjøres inn 12 V på motor vil mekanismen begynne å gå rundt og da kommer kobberdelen i kontakt med samme 12 V som går inn. Dette blir sendt tilbake til modul (signal i rødt). Når ringen har gått nesten hele veien rundt så er det hull i kobberstripa igjen, da stopper også 12 V signalet. Kort tid etterpå kutter modulen strømmen (blå plott). Så det er altså det røde som aldri kommer fram til modul, evt. ikke kommer fram med høy nok spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med å kjøpe viskermotoren E.C. hadde. BMW selger kun motorer komplett med viskermekanismen, til drøye 6 lapper. Alternativet er uoriginale motorer. Kjente at begge deler fristet lite. Derfor var det veldig greit at E.C. hadde en original, og testet motor. Den ble sendt raskt, og i dag fikk jeg endelig tid til å bytte den. 

Egentlig skal kanalene til klimaanlegget dyttes litt til side, for å kunne ta ut hele viskermekanismen. Dessverre er den ene skruen til disse kanalene, bak toppdekselpakningen på min bil. Mulig det er bedre plass på de 6-sylindrede variantene.

 Inkedimage2.thumb.jpg.3e0c92b86407130e31865ae3bed6f2ec.jpg

Uten å fjerne kanelene kan ikke viskermekanismen tas ut. Derimot kunne jeg skru løs mekanismen og dytte den nok til side, slik at viskermotoren kunne lirkes ut. "Ny motor" ble montert, og alle opplagringer renset og greaset. Tok ingen bilder underveis, men jeg endte ihvertfall opp med en fungerende motor, med viskere som stopper på samme plass hver gang. 

image1.thumb.jpeg.23a20b72a3b3b92e98202a4c9583b9c6.jpeg

Motoren som satt i bilen: 

image0.thumb.jpeg.f3983bfc301e3472f5cb6243bbbdd0e5.jpeg

Brukt motor som ble montert: 

20230605_174142.jpg.3d0f3f85c782757273d654f9f99ecb25.thumb.jpg.85c2af2f980828d1b9104b5d0b584fcc.jpg

Legg merke til at delenummeret er forskjellig. Usikker på om dette er fordi motoren er nyere, eller om det er fordi den kommer fra en E61. Uansett funger den nye motoren i min bil. 

Takk til @E.C. og @Otis! Veldig greit at jeg slapp unna med å kun bytte en del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...