F-11 Skrevet August 20, 2023 Share Skrevet August 20, 2023 (endret) F11 2014 Er dette noe en med 10 tommeltotter kan klare å bytte selv? Vet ikke helt hvilken del dette er, men regner med det er en slags støvmansjett for å ikke få dritt i støtdempere? så har merket den på bilde. På en skala fra 1-10 hvor 10 er verksted-jobb, var demontering og sjekk av kompressor en 3 for meg. Hvor på skalaen vil dere si denne jobben kommer? Og, fint med innspill fra de som har gjort dette selv, linker til deler, DIY osv. 🙏 Endret August 20, 2023 av F-11 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 20, 2023 Share Skrevet August 20, 2023 Bump-stop på demperen? Det er veldig overkommelig på en bil der demper er separert fra fjær/luftbelg. Søk på youtube for "rear shock replacement f11" eller noe slikt så finner du nok en hel del. F-11 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet August 20, 2023 Share Skrevet August 20, 2023 Video forklarer det vel ganske greit, men kan legge til to ting: - Å løsne mutteren på toppen av demperen uten verktøy som fungerer som mothold er vanskelig, iallefall hvis du ikke har muttertrekker. - Skruene som holderen demperen til toppen av chassis skal i teorien byttes ut. Nedre bolt kan brukes på ny. Hhv 28nm og 165nm. Vanskeligshetgrad... tja en 2-3 kanskje? F-11 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
F-11 Skrevet August 20, 2023 Forfatter Share Skrevet August 20, 2023 (endret) 5 timer siden, ///M-ini95 skrev: Video forklarer det vel ganske greit, men kan legge til to ting: - Å løsne mutteren på toppen av demperen uten verktøy som fungerer som mothold er vanskelig, iallefall hvis du ikke har muttertrekker. - Skruene som holderen demperen til toppen av chassis skal i teorien byttes ut. Nedre bolt kan brukes på ny. Hhv 28nm og 165nm. Vanskeligshetgrad... tja en 2-3 kanskje? Dette så overraskende enkelt ut, på linje med demontering av kompressor... Jeg har muttertrekker. Har du noe link til skruer? Bør kanskje byttes ut når man først holder på ja (så litt skummelt ut når fjæra hoppet ut av sporet) Må tydeligvis få lånt meg en momentnøkkel for å trekke de riktig til da. Vil dette evt være feil på eu-kontroll? Er dette alt jeg trenger? Endret August 20, 2023 av F-11 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet August 20, 2023 Share Skrevet August 20, 2023 13 minutter siden, F-11 skrev: Dette så overraskende enkelt ut, på linje med demontering av kompressor... Jeg har muttertrekker. Har du noe link til skruer? Bør kanskje byttes ut når man først holder på ja (så litt skummelt ut når fjæra hoppet ut av sporet) Må tydeligvis få lånt meg en momentnøkkel for å trekke de riktig til da. Vil dette evt være feil på eu-kontroll? Er dette alt jeg trenger? Ser korrekt ut uten at jeg har sjekket det opp. For muttere og skruer hør med GS eller KOED. Litt usikker på hvorvidt din bil hadde fått noen mangel på en PKK, mulig bare en anbefalning 🤷♂️. F-11 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet August 21, 2023 Share Skrevet August 21, 2023 Ikkje feil på EU. Hadde samme på min, ville fikse det før PKK men fekk beskjed av verkstedet at det var ikkje noko problem så lenge det ikkje var lekkasje så sklei rett gjennom og skifta dempera og alt krimskramset rundt litt seinare. F-11 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dopus Skrevet August 21, 2023 Share Skrevet August 21, 2023 (endret) sitter også en pakning der oppe, kan sikkert være lurt å skifte når du først har dem ute. Låsemutteren på toppen av demperen får du enkelt av med muttertrekker, som du sa du hadde. hvis ikke så skal det vel være mothold på selve akslingen på støtdemperen. "lageret" som er skrudd i chassiset skal sitte løst på demperakslingen, og er bare gummi mot demper aksling. Hos meg hadde den av en eller annen grunn "grodd" fast til demper. Brukte 20 min med wd40/rustløser og litt håndmakt for å få den til å løsne . Andre siden derimot, var løs og fin akkurat slik den skal være. Jeg brukte selv om igjen boltene (men med et par dråper locktite). Jeg slapp også luften ut av luftbelgne bak for å gjøre jobben litt enklere (med ISTA diagnose), men hadde egentlig ikke trengt det. Enkel og grei jobb som nesten alle bør kunne få til med rette verktøyet. Har selv gjort jobben 2 ganger, først nye bumstops og støvdeklser, før jeg 1-2 måneder senere bestemte meg for å skifte demperene. Det kan være lurt å spraye litt silikon eller lignende på bumstoppen slik at den bli glatt, og lettere å få støvmansjetten over kanten. Fungerte for meg i hvertfall Endret August 21, 2023 av dopus F-11 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
F-11 Skrevet August 21, 2023 Forfatter Share Skrevet August 21, 2023 20 minutter siden, dopus skrev: sitter også en pakning der oppe, kan sikkert være lurt å skifte når du først har dem ute. Låsemutteren på toppen av demperen får du enkelt av med muttertrekker, som du sa du hadde. hvis ikke så skal det vel være mothold på selve akslingen på støtdemperen. "lageret" som er skrudd i chassiset skal sitte løst på demperakslingen, og er bare gummi mot demper aksling. Hos meg hadde den av en eller annen grunn "grodd" fast til demper. Brukte 20 min med wd40/rustløser og litt håndmakt for å få den til å løsne . Andre siden derimot, var løs og fin akkurat slik den skal være. Jeg brukte selv om igjen boltene (men med et par dråper locktite). Jeg slapp også luften ut av luftbelgne bak for å gjøre jobben litt enklere (med ISTA diagnose), men hadde egentlig ikke trengt det. Enkel og grei jobb som nesten alle bør kunne få til med rette verktøyet. Har selv gjort jobben 2 ganger, først nye bumstops og støvdeklser, før jeg 1-2 måneder senere bestemte meg for å skifte demperene. Det kan være lurt å spraye litt silikon eller lignende på bumstoppen slik at den bli glatt, og lettere å få støvmansjetten over kanten. Fungerte for meg i hvertfall Link til den pakningen? Du dro til med momentnøkkel? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dopus Skrevet August 21, 2023 Share Skrevet August 21, 2023 (endret) 10 minutter siden, F-11 skrev: Link til den pakningen? Du dro til med momentnøkkel? ja. Moment nøkkel er en god invistering, brukes jo minst 2 ganger i året uansett ( ved dekkskifte), så kjekt å ha. Dette er for min 2013 520D touring hos koed. pakning er del 8 på bildet i linken https://www.koedbmw.com/no-no/catalog/diagram/331508/1/MX11?vin=WBAMX11060DY12796 Link til GSbildeler.no: https://www.gsbildeler.no/epc_delekatalog-bakaksel-33_1508 Den er der pga at støtdemperen faktisk går litt inn i kupeen, så det er for å holde vann/dritt ute. Er ikke sikkert du trenger å bytte denne oringen, men er litt sånn "while you are in there" type del. Er ofte litt medtatte dem som står der om bilen er noen år. Endret August 21, 2023 av dopus Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
F-11 Skrevet August 22, 2023 Forfatter Share Skrevet August 22, 2023 På 21.8.2023 den 17.37, dopus skrev: ja. Moment nøkkel er en god invistering, brukes jo minst 2 ganger i året uansett ( ved dekkskifte), så kjekt å ha. Dette er for min 2013 520D touring hos koed. pakning er del 8 på bildet i linken https://www.koedbmw.com/no-no/catalog/diagram/331508/1/MX11?vin=WBAMX11060DY12796 Link til GSbildeler.no: https://www.gsbildeler.no/epc_delekatalog-bakaksel-33_1508 Den er der pga at støtdemperen faktisk går litt inn i kupeen, så det er for å holde vann/dritt ute. Er ikke sikkert du trenger å bytte denne oringen, men er litt sånn "while you are in there" type del. Er ofte litt medtatte dem som står der om bilen er noen år. Takk for gode tips Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå