limmern Skrevet August 21, 2023 Share Skrevet August 21, 2023 Hei. Jeg har en 116d 2013 modell og er på utkikk etter nye felger. Har funnet en god deal på et par "bmw wheel style 351" som er originalfelgene til F10 modellene, så vidt jeg har forstått. Derimot virker innpress/ET/IS å passe også til F20. Det sitter 245/40-19 dekk på felgene og de skal ha innpress/ET/IS på 44. Etter hva jeg forstår leveres F20 med innpress på 47, men med slingringsmonn begge veier. Noe som forhåpentligvis gjør at disse er "innenfor" til min bil. Er det annet jeg bør tenke på for å påse at de passer til min bil, eller er det kun innpress som må passe? Litt grønn på dette feltet, så setter stor pris på alle svar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet August 21, 2023 Share Skrevet August 21, 2023 (endret) Er det 4 stk bakfelger siden du skriver IS44? Style 351 har IS 33 fremme på 8.5" felg og IS 44 på 9" felg bak. Viktig å også ta for seg bredden på felgen, for innpresset alene forteller ikke hele bildet når man skal sammenligne to felgsett. Jeg kjenner ikke så godt til F20, men et kjapt søk viser at den bruker blant annet hjul med disse spesifikasjoner: F: 7.5" IS 45 R: 8" IS 52 Dette er tall fra style 385, originale 18" som kommer på bilen. Så for å sammenligne med style 351. Fremme vil felgen stikke ut 22mm og være 2.7mm nærmere fjærbenet enn hva det ville vært med originale F20 hjul. For å ikke snakke om at med 245/40/19 dim, så vil speedometeret vise en feil på -6.1%. Bak vil stikke ut 20mm mer enn tidligere og ligge 4.7mm nærmere innsiden. Her er det også snakk om feil på hastighetsvisning ettersom dekkdimensjonen vil tilsi -7.35% feil. Om det er plass til style 351 på en F20 er jeg usikker på, men du får sikkert ganske fin fitment med felger som ligger 20mm lenger ut. Folk flest bruker jo tilsvarende spacere for å oppnå det samme. Ville dog målt opp for sikkerhets skyld så du vet hvor mye du har å gå på. Du skal dog vite at du er langt utenfor regelen om endring av innpress på +/- 7.5mm per side, og at dekkdimensjonen heller ikke er innenfor 5% regelen. På en PKK eller ved en kontroll av SVV risikerer du å få mangellapp på dette, men slikt kan alltids ordnes ved å vise bil med vinterhjul f.eks. Håper dette var oppklarende Endret August 21, 2023 av ///M-ini95 laffe reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
limmern Skrevet September 4, 2023 Forfatter Share Skrevet September 4, 2023 Tusen takk for gode og utfyllende svar. Det ble ikke kjøp av disse siden dimensjonen ble for stor til å passe i hjulbuen på en F20. 18 tommere på tilsvarende felg kunne antagelig gått, men som du nevner måtte forventes noe feilmargin på speedometer m.m. Leter videre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet September 4, 2023 Share Skrevet September 4, 2023 Går fint å kjøre med 19" på F20 Er mer med tanke på bredde og innpress at de (1 og 2-serie generelt egentlig) har litt lite plass. Her har du et eksempel på F20 med Style 351M Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet September 4, 2023 Share Skrevet September 4, 2023 Bredde er en utfordring på 1-serie, ihvertfall hvis man vil ha det lovlig/uten dekkstrekk. F.eks disse vil passe greit med noen andre, mindre dekk. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=316703994 Du har også f.eks 403M og 405M Endel hjul fra X3 vil også passe med andre dekk. F.eks style 192 syns jeg er tøffe Anbefaler forøvrig denne siden https://www.willtheyfit.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HalvorK Skrevet September 4, 2023 Share Skrevet September 4, 2023 Har kjørt 8,5x18 ET40 front og 45 bak med 245/40/18 Federal RSRR. På et senere tidspunkt hadde jeg 8,5x19 ET38 foran og bak med 235/35/19. Begge deler fungerte, men litt subb ved rattutslag og fartsdump, så masserte buen såvidt det var. 18: 19: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå