Gå til innhold

BMW F36 428i xdrive med mystiske feil


mloevmo
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann hoppsann!

Holder på med en BMW F36 428i fra 2014. Bilen har gått 122.000km, men motor ble byttet for 6000km siden. Det ble da satt inn ny shortblock. Jobben ble ikke utført på et bakgårdsverksted i Nord Norge.

3 minutter etter bytte til sommerdekk i år begynte bilen å varsle om alt mulig. Nevner i fleng; pedestrian warning, collision warning, abs fault, dsc fault, camera fault, restraint system, rear-end collision warning. Alt dette dukket opp samtidig.

Bilen var da inne på BMW for feilsøking hvor dem ikke kan peke på en årsak, men de ønsket å bytte alle ABS-sensorer fordi det kanskje kunne være feil på dem. Dem skulle ha 12.000 for dette, så det ble ikke gjort.

Feilsøking med ISTA varsler om ICM communication fault, rough road detection no wheel speed signal received, signal wheel torque powertrain invalid transmitter, heating camera short circuit osv. El-servo fungerer heller ikke.

Etter initiering av flexray forsvant èn av feilkodene (husker ikke hvilken akkurat nå).

Forsøker å skaffe et oscilloskop for å måle flexray spenning og signalkurve mens kommunikasjon går for å snevre inn litt, men har ikke fått tak i det enda.
Har ohmet jordkabel og plusskabel til servomotor, med 0,2 ohm som resultat. Jord til denne var visst en svakhet på f3x.

Har sjekket ledningsnett der det går inn i torpedovegg for å se om det kan være samme feil som F25 er plaget med, men kan ikke finne noe som utmerker seg der.

I tillegg kan det nevnes at bilen har ettermontert 50A relèsett for ekstralys som er canbus-styrt og skjøtet inn bak hanskerommet. Vurderer å fjerne denne koblingen for å utelukke om denne skjøten kan forårsake noe trøbbel.
Kan også nevnes at bilen ikke har stjernemerkede dekk, men har xdelete.

F36 DTC.jpeg

Endret av mloevmo
Lagt til bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo si at, etter å ha lest litt mer om ICM, at det er overhengende sannsynlig at ICM ikke har det bra hos deg.

ICM passer godt overens med alle feil symptomer, utenom varme i ryggekamera. Men den feil kan ha vært der fra før av.

Hvordan man skal konkludere med at det er faktisk feil i ICM er verre. Men man kan jo starte med å lese av live data på feks ABS sensorer. 

Har du DSC i motorrommet og FEM? Eller har du ny nok bil til at du har DSC inni ICM?

For det endrer jo måten man må feilsøke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Otis skrev:

Jeg vil jo si at, etter å ha lest litt mer om ICM, at det er overhengende sannsynlig at ICM ikke har det bra hos deg.

ICM passer godt overens med alle feil symptomer, utenom varme i ryggekamera. Men den feil kan ha vært der fra før av.

Hvordan man skal konkludere med at det er faktisk feil i ICM er verre. Men man kan jo starte med å lese av live data på feks ABS sensorer. 

Har du DSC i motorrommet og FEM? Eller har du ny nok bil til at du har DSC inni ICM?

For det endrer jo måten man må feilsøke på.

Kan være enig i at ICM kanskje ikke har det så veldig bra her.

DSC og FEM står i motorrommet på denne.

Har tilgang på oscilloskop og Fluker i alle mulige format. Så tips til hva og hvor jeg kan sjekke med slikt utstyr mottas også med takk.
Skal teste ABS sensorer hver for seg. Siden de er av den passive varianten uten 2-way roll detection tenkte jeg å måle duty cycle, frekvens og AC-spenning mens jeg snurrer på hjulet. Om alle sensorer er innenfor spek så blir vel neste å måle kontinuitet og motstand fra ABS/DSC modul ut til hver sensor.
Har blitt informert i etterkant at feilen kom like etter bytte til sommerhjul, men har vanskelig for å tro at noe har blitt skadet i denne forbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan måle abs sensorer direkte på sensor i hjulbuer eller på dsc.

Men jeg mener det er unødvendig all den tid du umulig kan ha 4 ødelagte sensorer på samme tid. Den eneste måten du kan ha fått det på er om noen feks har koblet på hjelpestrøm, med reversert polaritet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker litt typisk for kommunikasjonsfeil på noe protokoll/buss. Med ISTA har du gjerne systemtegninger for ulike moduler og hvilke busser de er koblet på. Da kan du lese mer angående ICM og måle på aktuelle pins med oscilloskop og se om signalet er normalt. Normalt signal (known good) for en slik buss finner du garantert på youtube. 

Når det gjelder motstand i en ledning (som du har målt i ohm) så var det en test for kontinuitet. På et sted med signal er det sikkert greit, men her skal du overføre last for å utføre noe arbeid. Dermed er ikke en slik test som du gjorde 100 % dekkende til formålet, her bør man teste med noe last i den andre enden. Typisk lyspære, etc. Sånn til fremtidig feilsøking.

ABS-sensorer kan du selvsagt teste, men det holder å måle rett på DSC med oscilloskop og snurre hjulet.

Dette er vel PT-CAN for (drivverk), lyset er trolig på en annnen CAN. Du hadde også sannsynligvis fått flere feil enn disse, men klart - du har ingenting å tape på å koble det fra for test.

Endret av E.C.
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Otis skrev:

Du kan måle abs sensorer direkte på sensor i hjulbuer eller på dsc.

Men jeg mener det er unødvendig all den tid du umulig kan ha 4 ødelagte sensorer på samme tid. Den eneste måten du kan ha fått det på er om noen feks har koblet på hjelpestrøm, med reversert polaritet.

Tenkte måle i DSC kontakt for å forsikre meg om at signalet kommer frem rent og uten avbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Liten oppdatering.

Bilen har visstnok xdelete. Denne skal jeg tilbakestille. Xdelete ble lagt inn for å kunne kjøre med forskjellig dimensjon på hjul framme og bak. Etter å ha byttet til vinterhjul (som har samme dimensjon på alle fire) og kjørt en tur fikk jeg permanent slettet en god del av feilkodene. Krevde også initialisering av RDC. Mistenker at det mulig kan ha blitt noe kluss i flashing av xdelete. 

To feilkoder som ikke vil bort er "feil type hjulsensor" begge sider bak. Den ene abs sensoren er skiftet til en billig versjon fra skruvat tidligere som ikke registrerer rulling i begge retninger. Når jeg leser livedata mens bilen ruller får jeg kun hjulhastighet på forhjulene, i begge retninger. Bak er det 0 km/t uansett retning. Har bestilt to nye originale abs sensorer og skal skifte begge bak. Får se om det hjelper på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PROBLEM LØST!

Bestilte nye ABS-sensorer til bakakslingen og byttet disse. Nå får jeg ikke lengre opp feilkode på at abs-sensorer er av feil type.
Kjørte en initialisering av Flexray og samtlige feilkoder på bilen ble borte.

Kan nevnes at den andre abs sensoren bak også har vært skiftet på et tidspunkt. Den var uoriginal, kabelen var sprø og låset til kontakten var borte. I tillegg kunne det se ut som hen som byttet den har dratt etter kabelen for å løsne kontakten siden ene pinnen var nesten helt ute.

Tok for artighets skyld å ohmet de uoriginale sensorene og den ene originale fra BMW. Begge uoriginale hadde ustabil motstand når man beveget på kabelen. Sannsynligvis en av årsakene til at det lå en aktiv feilkode med "implausible signal". 

Til info så kostet de uoriginale sensorene halvparten av original. Så det lønner seg ikke å bruke uoriginalt.
Siste BMW verksted som feilsøkte før meg ville skifte alle abs sensorene og abs modul. Til den nette sum av ca. 60.000. To nye sensorer fra BMW kostet 3600 kroner. Total tid brukt på feilsøking og rep er ca. 5 timer. Lønner seg tydeligvis fortsatt å feilsøke systematisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du fant ut av det. Disse 2-pins aktive sensorne kan sikkert lure mange. Det er mye evaluering som gjøres inne i selve sensoren, så det er ikke overraskende at billige(re) kopier ikke fungerer. Det sendes også PWM signal til DSC-modul vha. av strøm (!) altså i milli ampere, så de er vriene å måle. Hvilket merke var de uoriginale og var det stemplet inn en produsent på de fra BMW? Samme leverandør som originalt er som regel "safe bet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, E.C. skrev:

Bra du fant ut av det. Disse 2-pins aktive sensorne kan sikkert lure mange. Det er mye evaluering som gjøres inne i selve sensoren, så det er ikke overraskende at billige(re) kopier ikke fungerer. Det sendes også PWM signal til DSC-modul vha. av strøm (!) altså i milli ampere, så de er vriene å måle. Hvilket merke var de uoriginale og var det stemplet inn en produsent på de fra BMW? Samme leverandør som originalt er som regel "safe bet".

Ja, det var en god følelse å treffe blink på første varekjøpet. Blir så fort dyrt når man ønsker å bruke originaldeler og man bare bytter for å teste.

Den originale som nettopp var skiftet var av merke "optimal", og skulle ifølge delenummer være en aktiv sensor; men jeg har mine tvil. Den som var byttet før nåværende eier fant jeg verken navn eller nummer på. Kabelen på denne var så stiv at jeg hørte det knaket i kabelen når jeg skulle smøye den ut mellom bærearmene.

Dette med originaldeler er virkelig verdt å ta med seg. Det er dyrere ja, men varer som regel mye lengre enn uoriginalt. Eksempelvis hadde jeg en E61 530XD hvor glødereleet var dårlig. Det var skiftet et år før jeg overtok bilen, og hadde ingen navn eller nummer på seg. Dette trigget en del feilkoder i DDE på dpf, fuel system og gløding.
Kjøpte og monterte et originalt (og ja, jeg kan forstå fristelsen til å kjøpe uoriginal når dem koster over 4.000!), men det funker jo ikke lenge tydeligvis. Også kommer en merkostnad på nye innsugspakninger siden BMW valgte den plasseringen dem gjorde.

Ikke minst når forhandlere ofte har det man trenger på lager, og får det i løpet av 1-2 dager om dem ikke har det så slipper man å vente på posten om man trenger noe litt raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...