statix Skrevet September 16, 2023 Share Skrevet September 16, 2023 Hei. Da har bilen funnet ut den skulle gjøre helga suveren og dukke opp med en feilkode. Under kjøring fikk jeg opp charging fault. Gikk ut og målte mellom gods og dynamo, her var det 11,28V. Batteri ble byttet i fjor og kodet inn. Er det noen her som har noen formening om det er dynamo? Eller kan det være regulator? Eller er det andre ting? Ser på gsbildeler at de selger regulator for seg og dynamo for seg, og i min verden blir det da to mulige feilkilder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet September 16, 2023 Share Skrevet September 16, 2023 Dynamo, regulator, feil på vibrasjonsdemper. Vanskelig å si over internett. Kommunikasjonsfeil mellom dynamo og DDE, normalt skal den lade "max" om den ikke får beskjed fra motorhjernen, men er ledningen kortsluttet så kan du risikere utfall der den ikke lader. Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
statix Skrevet September 16, 2023 Forfatter Share Skrevet September 16, 2023 Er det noen enkel måte og feilsøke seg videre på? Eller må man bare belage seg på verkstedtime? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet September 16, 2023 Share Skrevet September 16, 2023 Koble av den tynne ledningen fra dynamo og se om ting endrer seg. Hvis ikke, sannsynligvis defekt regulator. statix reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PIIIPower Skrevet September 16, 2023 Share Skrevet September 16, 2023 .. og hvis du finner ut at det er regulator og du vil reparere fremfor å kjøpe ny eller brukt kan sikkert Triconor hjelpe deg hvis du er i Oslo regionen Det er jo ikke så mange som reparerer ting lenger, så til fordel for miljø og lommebok så heier jeg på slike bedrifter, helt uten bindinger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
statix Skrevet September 17, 2023 Forfatter Share Skrevet September 17, 2023 Har nå forsøkt på å fjerne den tynne kabelen som gikk fra dynamo. Var ingen direkte forskjell. Ligger med spenning fra 11,84 til 12,04 V med motor igang. Ved øking av turtal skjer ingenting Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet September 17, 2023 Share Skrevet September 17, 2023 Det er sannsynlig med defekt regulator, men jeg er ikke sikker på hvordan du kan sjekke det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet September 17, 2023 Share Skrevet September 17, 2023 Hadde dette vært en kundebil ville jeg sjekket om flatreima hadde vært ok og om vibrasjonsdemperen på veiva ikke slurer. Så sjekket om det hadde vært liv i den lille ledningen. Hadde alt dette vært ok så er det bare å skru ut dynamoen og sjekke tilstanden på børstene til regulator og tilstanden på sleperinger. Det går vel til nød å ta ut regulatoren uten å først ta ut dynamoen, men man har bedre kontroll når allt er ute og på arbeidsbenken. Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå