Mortenej Skrevet November 22, 2023 Skrevet November 22, 2023 Flott å se nok en E34 bli tatt godt vare på. Fortsett slik, og hold oss opdatert. Mr. Dahl reagerte på dette 1
viggo E34 Skrevet Desember 2, 2023 Skrevet Desember 2, 2023 Alltid kjekt med e34 prosjekter, selv om jeg ikke har selv lenger Mr. Dahl reagerte på dette 1
Mr. Dahl Skrevet Januar 20, 2024 Forfatter Skrevet Januar 20, 2024 (endret) Her hadde jeg en stor eksoslekkasje fra syl 6 som dere ser det sotet merket. Begynte med å løse de seks skruene for grenrør og midtre eksosanlegg. Selvfølgelig satt 5 av 6 bolter helt fast. Måtte bare knekke de. Hjalp ikke med varme. Borret de, laget nye gjenger og slipte på kontaktflater. Pusset vekk korrosjon og skit i toppen. Løsnet alle muttre fra pinner med masse masse varme og skrudd inn alle pinnene. Mangler 5stk pinnner så de skal bestilles. Nå var det tett her. Venter på pakninger som skal sitte mellom gren og midtre eksosanlegg. Jeg ble irritert på at bilen gikk dårligere igjen. Hele bilen rister på tomgang. Det hørtes ut som en traktor. Motor ristet fælt ved gasspådrag. Kjørt bilen inn på bukk. Koblet til diagnoseapparatet med adapter fra OBD2 om til 20pin Fikk opp feilmelding på 16 crank pulse generator. Sjekket LIVE DATA og her kunne jeg se urealistiske rpm. Det endret seg fra 40-240 rpm på tomgang men det var realitiske verdier når det var høyere turtall. Bestilte kam og veiv sensorer. Greit å få begge skiftet da de pleier å være dårlig. Kontrollerte tilfeldigvis timing og det var hoppet over igjen!😅 Begynte dagen etter med å skifte reg.kjeder da jeg tar ikke flere sjanser til. Hadde deler liggende klar fra før da det er samme på M50,52 og 54. Montert motorholder. Varmet bolten for veiven og løsnet med en vanlig muttertrekker på luft. Løsnet servopumpe, peilepinne, tappet olje, bunnpanne, vannpumpe, Rengjort deksel. Legg merk til at veivsensor er blitt slått?😅 Blir nok bra å få skiftet når deler er kommet. Vasket i delevasken. Skiftet kjeder og strammer. Fylt på motorolje og startet. Nå gikk den bedre igjen. Kontrollerte om alt var tett. Ok👌 Måtte rense i kjølesystemet da det lignet på kloakk. Fylte på med rensemiddel og kjørte motor varm i en stund og skylte ut igjen. Bildet er fra andre gang det ble skylt ut. Fylt på med destillert vann (batterivann) og kjølevæske. Får tømme en gang til en annen dag. Ryddet ledningsnett i motorrommet da det var veldig rotete med mange løse stikkontakter bak begge framlykter. Målte spenning til stikker og fant ut hvor de skulle til. Fjernet gamle løse teip og teipet med noe bedre teip. Parklyset sluttet å virke for en stund siden. Ikke rart det. Montert en ny stikkkontakt og skjøtet med vanntett skjøtehylser. Ny teip. Glemte «etter» bilder men alt ble mye ryddigere nå. Kjekt nå med lydhorn, parklys, spylermotor som virker🙂 Skal oppdatere mer når sensorer og deler er kommet!😃 Endret Januar 20, 2024 av Mr. Dahl sveigis, Zeveren, AlexHD og 5 andre reagerte på dette 8
Mr. Dahl Skrevet Mars 11, 2024 Forfatter Skrevet Mars 11, 2024 Det har skjedd veldig lite om vinter. Fikk skiftet veiv og kam sensorer. Det ble ingen forskjell med nye sensorer, men det er kjekt å vite at de er nye. Tok ut dysene og sjekket de. Fant noe fra dyse nr 1. Her er det noe som jeg har ikke sett før. Det er like harde og ligner på krystall. E10 bensin mon tro? Hadde dyser fra M52 323i med akk samme delenummer. Nå gikk det mye finere på tomgang for første gang, men det kunne være litt dårlig av og til. Tok en tur og bilen føltes veldig annerledes. Effekten er bedre og motoren rister ikke ved gasspådrag. Utrolig overrasket over hvor godt E34 er på vinterføre. viggo E34, M-jakob, sveigis og 2 andre reagerte på dette 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå