Gå til innhold

Oliver sin E34 525i


Mr. Dahl
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.  

Prøver å starte min første tråd her på BMW-prosjekter med min første E34 525i som vi hentet i Måndalen og kjørte hjem til Bergen.

 

Litt om bilen: 

Original 1991mod 525i. M50B25 NV. 

Sterling siber farge med shadow line. 

Trenger EU-kontroll. 

M5 frambremser. 

M5 leppe.

M5 speedometer.

Mye småplukk her og der. 

Sveiset diff og søppel coilovers som skal brennes og kaste i sjøen. 

Interiøret trenger en god pleie, lister, bekledninger osv. 

Motoren går dårlig og ujevn på tomgang. 

Girkasse skraper i andre gir ved ned giring.

Sprekk i frontrute 

 

 

---------------------------------- 

Planen er å få den i orden og klar for EU-kontroll. Det haster ikke da sommer er over, men den må bli klar før neste sommer :)  

 

 

Det ble jo spontant, noe som er typisk meg. Dro  søndag kl 17 og kjøpte bilen ca halv ett om natten. Kjørte tilbake på samme dag/natt. 

Her er det bilder fra turen: 

1224148987_IMG-1277(1).thumb.jpg.2760e65fd2b3606490b680ef93cd0f68.jpg

IMG-1320.thumb.jpg.38d5a6e2ccbc223b7f26a46942950ec9.jpg

 

IMG-1324.thumb.jpg.98ff2e8253d0760b4648de82264b30f9.jpg

 IMG-1284.thumb.jpg.802dcd80883519e90e9cb020a593385b.jpg

 

Det var en fin tur hvis vi ser bort fra komforten med de stive defekte coilovers og ballong framdekk som gjorde at bilen hoppet vanvittig hele veien. Prøvde å drikke kaffe, men slet veldig med det.  

 

Over Jotunheimen, klatret bilen dårlig og dårligere oppover. Kjølevæsketemp har jo ligget ca 30 – 40 grader hele veien. Det lakk litt fra termostatshus og det satt ingen termostat i den. I skarpe svinger kranglet drivakslinger med den sveiste diffen. 

 

Det fulgte heldigvis med en komplett støtdemper og fjærer i bagasjerommet, som ble montert dagen etter. Fikk vasket hjulbuene i samme slengen. Det blir coilovers senere og det ligger heller ikke på første på listen. 

 

Fikk sett litt over på motoren og skiftet diverse morken vakuumslanger, pakninger og slanger. Fant en ganske svidd coil. Hadde en liggende og skiftet den. Motoren gikk fortsatt ujevn og hadde dårlig drag. Tok komp.test og det var gjennomsnittlig 12,5 – 13 bar på alle seks. Kontrollert vakuum i innsuget. Det skal vise 590 mbar undertrykk. Målte og det viste ca 300 mbar. Vi får ta en kontroll senere for eventuelt lekkasje i innsuget med trykktester. 

 

Plutselig dukket det opp en E34 delebil i nærheten av meg. Fikk kjøpt inn det jeg trengte. Viskermekanisme var utrolig slakkete og ble skiftet ut med en som var mye bedre. Det er en vare som er gått ut av produksjon så det var kjekt å få tak i noe sånt. 

 

 Skiftet venstre bak dørbekledning som så ikke ut. Det var ingen bekledninger i bakluke og i bagasjerommet. Fikk kjøpt komplett og montert. Deksel over drivstoffpumpe mangler, og det var derfor det var så mye støv og skit som kom inn. Det gjenstår bare å få tak i et. 

 

Deksler for høyttalere i dashbordet var rustet og stygge. Fikk de sandblåst og lakkert de. 

 

 

Forsøkte å montere nye foran bremseklosser, men fikk ikke til å presse inn det ene stempelet helt inn. Demonterte derfor og ga litt overhaling. De ble sandblåst, lakkert og skiftet pakninger. 

Fant en litt bedre panser som hadde kun en bulk mot den jeg har nå er det flere bulker og lakkskader. Fikk skiftet den. 

Fikk tak i et sett med 8” throwing stars (style 21) og diffen av den store type. Sveiste differ er ikke mine greier. Det må være enten sperrediff eller åpen diff hehe... 

 

Det ble oppdaget at denne har tre forskjellige bremser. M5 bremser foran. Ikke ventilerte skive venstre bak og ventilerte skive på høyre side. Vet ikke helt hva som har skjedd her.

 

 

Endret av Mr. Dahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har bilen stått ute i flere måneder. På tide å få den inn i garasjen. 
5737FDF7-F320-412A-BA9A-A1ED78AE0455.thumb.jpeg.396c9640906f103ac382ceed6d6d4a4b.jpeg

Skiftet bremseslanger.

A33866F4-D360-41C7-86A5-A5F7E4BD416B.thumb.jpeg.809c1902a2070177005be0f77f6864ea.jpeg


Monterte klaver med nye bolter.

7208542B-02D4-4D41-93BC-7BA86E31931D.thumb.jpeg.eeb4fe91664cc0498b85beafe0c1375d.jpeg
 

AC2E2861-2443-48E3-AEC6-39CC2876EFD2.thumb.jpeg.8d2be8843dfe6c78acf198e28cd5bd3d.jpeg
 

Prøvde med throwing stars. Liker de godt men det ble så klart merkelig med lav profil og vanlig kjørehøyde.C5F0C79F-EB64-460F-960A-3B02FE3573DB.thumb.jpeg.8c5b19cda7b4b3cd5cdadf75d65ecb8a.jpeg

3DC17F01-93EE-4741-98E7-80DF351D342A.thumb.jpeg.166774ccc3eae7bbed8bde404e2f1d72.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye bremsedeler er alltid greit å ha på eldre biler ,da vet man hvertfall det er iorden .

Angående dimensjon på dekk ,så kjører jeg Throwing star på min og .

Her kjører jeg 225 45 17 foran på 8 toms og 235 45 17 på 9 toms bak .

Det fyller greit opp på bilen .

Ellers bra du oppdaterer her .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren har gått dårlig siden jeg kjøpte bilen og jeg har fått skiftet en god del med slanger. Litt annet også. Kompresjoner på alle seks er i orden. Den går fortsatt dårlig.

Idag bestemte jeg for å se litt på timing. Hadde låseverktøy liggende så det var bare å kjøre på.

Ut med deksel.

IMG_3741.thumb.jpeg.4d30ca09ba4d73f98b7ff96fb4301649.jpeg

 

På med låseverktøy for kammer.

IMG_3767.thumb.jpeg.2876ee6fc9bfc193a8eaac021f0153d2.jpeg

 

Her stemte ikke TDC med markeringen. 

IMG_3759.thumb.jpeg.9a1ee7451ece15b7d1336c1bc1d3c2cb.jpeg
 

Samme med hullet i svinghjulet. Den vises ikke her. 

IMG_3761.thumb.jpeg.b943b43428e588c0c864d9a3b9bb2f8e.jpeg


Det var hoppet over en tann eller montert feil av noen. Her kunne en se tusj merker på kjedet. 
 


IMG_3765.thumb.jpeg.a8ff592b724064a2cad7f362fecdc696.jpeg

 

Rettet opp timing og kontrollert. Ok nå.

IMG_3769.thumb.jpeg.a5577d26b8a5f5c682e9a1a1ff309f60.jpeg


 

Skiftet sprø pakning.

IMG_3776.thumb.jpeg.b103e79c55eb93bd14c61bc2da8dfaa6.jpeg

IMG_3779.thumb.jpeg.d7e666851107da15557a0dd414e2413f.jpeg

Skiftet fjær for strammer. Det er litt høyere og hardere fjærspenning på den nye til venstre.

IMG_3755.thumb.jpeg.1baa161f12fe23e2e5fa3c83adcf1f00.jpeg
 

 

IMG_3772.thumb.jpeg.47f100140dcfaefc74e96cf9c1b1ebbd.jpeg

 

Startet bilen og den går mye roligere enn før og trekke bedre, men det er fortsatt litt ujevnt på tomgang. Det får vi se litt mer på det imorgen og fikse på eksoslekkasjen😊

 

 

 

 

Endret av Mr. Dahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...


Så det var små flekker her og der. Skulle bare vaske bort men det endte opp med en rask vask og polering. Glemte å ta litt bilder underveis men håper det duger🙌

 

Lykter har vært lakkert en gang før i tiden. Tok fram 2000 slipeark og våtslipte de. Det ble mye friskere nå synes jeg.

IMG_3976.thumb.jpeg.5e079cc2ad1623401a7536da0baf29c7.jpeg

IMG_3981.thumb.jpeg.e1033dd97801cd9db50e49b30804cc5b.jpeg

IMG_3980.thumb.jpeg.d116657fea5e21dea3d23799e908bfed.jpeg

IMG_3983.thumb.jpeg.271da37c47613684b9001df5821da0eb.jpeg
 

Vasket og fjernet asfalt partikler og smuss før polering 


IMG_3984.thumb.jpeg.da5f8931dc749984f7821c0aa5c7cb95.jpeg

IMG_3986.thumb.jpeg.397a1e9c8a984df7fa4f8db8be84f846.jpeg

IMG_3987.thumb.jpeg.d8e29c8cc53965569f38cc4d238c0809.jpeg

IMG_3990.thumb.jpeg.103033f24c4615b1cfdb3b61297ecb97.jpeg

 

Vasket vekk fett og våtslipte dørstoppere. Skal så klart smøre på de etterpå.

IMG_3991.thumb.jpeg.b27fc0462778a3094b6e739e2df295b9.jpeg

IMG_3992.thumb.jpeg.b660e7bdbc24121b6e18798d692552ef.jpeg

 

IMG_3994.thumb.jpeg.283242fa462223f94cf43e43aa980cab.jpeg

 

 

IMG_3997.thumb.jpeg.efba09e5cec8d7e0cf5380a4293e6bc1.jpeg
 

 

Det var utrolig vanskelig å få fram riper på mobilen. Noe som gjorde at jeg var ikke flink til å ta flere bilder. 

 


 

Brukte ca 6-7 timer på å polere. Målet var bare at det skulle se litt bedre ut og ha voks beskyttelse. 
 

Kjørte med Scholl S20 poleringsmiddel og avsluttet med S2 og myk pad. 
 

Til slutt ble det påført Swissvax Shield voks.

(På bildet er det med voks)
IMG_4042.thumb.jpeg.45fb8e734919d94444d3c066778c2af4.jpeg
 

Voks på vinduer og lykter.

IMG_4047.thumb.jpeg.68e9b62c7cf3ec5afb115a9bbb66e4fb.jpegIMG_4045.thumb.jpeg.4c870d3d82b43e9f936c498dd8651ae4.jpegIMG_4048.thumb.jpeg.cc6e25bf0c3b72fd1d85e92126f049a7.jpegIMG_4049.thumb.jpeg.aab070d22e4a0123cc8f0ecf942adbac.jpeg
 

Vasket kun skinnseter foran og bak. Det var utrolig skittent. Børstet også med swissvax sin børste/kost. Fikk fram mer skit.

Smurte alt av skinn med Meguiars Leather som jeg hadde liggende. Skinnet suget inn kremen. Spesielt å på armlene på framseter. De ble fort tørt igjen. Smurte litt til.

 

IMG_4036.thumb.jpeg.986f1c631ad912e1e7bba68e63c81c44.jpeg
 

Frisket opp alle fire.

Før:

IMG_4032.jpeg

 


 

Etter:

IMG_4040.thumb.jpeg.73eccfc0ea8452a4aa1de6b440d6b3fc.jpeg
 

IMG_4034.thumb.jpeg.16f7ab2a6fb7c45f5b88f8f875298933.jpegIMG_4035.thumb.jpeg.360b8767fc100a117ccf33710e95858e.jpeg

 

 Tørket av voks.
IMG_4025.thumb.jpeg.056f2e160cd45ed09375f83108852f59.jpeg

 

Dagen etter.

Framseter er nesten tørt. 


IMG_4050.thumb.jpeg.3ec1a363abd4490d587b30316a9a1ec8.jpeg

Bakseter suger fortsatt litt. 

IMG_4052.thumb.jpeg.e827552608a76eaff2b2014510bca79e.jpeg


Har en finere girkule, men finner ikke den enda :) 

IMG_4051.thumb.jpeg.79e8b6d1d240fe1fe4ed75c17b1204ad.jpeg

Ut i solen og herdet litt på voksen. 
IMG_4054.thumb.jpeg.a3aa8857db19553937a61faf048da051.jpeg
 

IMG_4057.thumb.jpeg.bf3ef2b84141d74365a5250513e9db37.jpeg

IMG_4059.thumb.jpeg.77dd54b0ed184b30e149edc7785bb43a.jpeg

IMG_4058.thumb.jpeg.6b6a2bb9a92753ed074306a5f8525ad9.jpeg

IMG_4061.thumb.jpeg.4a272095b491ed484e0485a33abc4f73.jpeg
 

Framfanger og bakfanger skal lakkeres en gang i framtiden.

IMG_4063.thumb.jpeg.9a54db504f683c325410d65e6160a67e.jpeg

IMG_4065.thumb.jpeg.8e1d3700bd8528a1e22ea6b4ae8c934c.jpeg


IMG_4074.thumb.jpeg.b58ef3b644154a215622c0db537dce0a.jpeg


Ordnet også en siste ting. Instrumentpanelet lyset ikke noe. Får ikke sett om den går på tomgang eller turtallsperre i mørket…..litt spesielt dumt for meg som er døv😆

 

Fant noe ettermontert rèlee og sikring her. Skiftet defekt sikring så var den i orden. 

IMG_4014.thumb.jpeg.07eeda73274e1e22cb77ee2044f06ebe.jpeg
 

IMG_4132.thumb.jpeg.da47ed076d854fd39a5010fb8ba14561.jpeg

 

 

 

 

 

Endret av Mr. Dahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Typisk at når eg akkurat ha havna i ein periode der eg ha lyst på E34 igjen so dukka denna tråden opp 😄 Eg e ingen ekspert, men ser eg feil når eg trur du ha M5 speedometer og baksete, i tillegg til frambremsane? 🤔

 

Edit: Ser no at du ha nevnt speedometeret i første post 🙂

Endret av RF91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @NeonMuffler og @Eystein Ose😃

@RF91 Ja, det stemmer. Det sto også på M5 framfanger, framseter og sideskjørter på denne før jeg kjøpte bilen. 

Jeg kan ikke kjenne igjen de baksetene. Kanskje noen her vet at de kan komme fra en E32 7-serie eller M5? 
 

@Olaandref Takk. Ja, det er kjekt å få gjort en god del uten å bruke mye penger enda. Det er bare viskermekanisme til 1800kr som har kostet meg mest av alt inntil nå. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...