Gå til innhold

(Påbegynt) DIY Hjullager bak E90 318d M47

PIIIPower
 Share

Anbefalte innlegg

Først må jeg takke @HakonLimseth for lån av verktøy og hyggelig bilprat! Veldig hyggelig at yngre brukere kommer inn på forumet og er aktive.

Dette er del 1 og jeg tok ingen bilder. Det var ett rævhøl av ett helvete. Er ofte der første gangen man gjør noe, men dette tok kaka. Og jobben i seg selv er ikke så vanskelig, men BMW har valgt noen løsninger som ikke passer meg. E12 bolter på stikkaksel som er delvis skjult av belgen til CV leddet kostet noen timer med banning for å få strammet til sine 70nm på 70cm forlenger. Bilen halvveis inne i en garasje ga til slutt 1,5 grader som ikke hjalp på humøret. Det å flytte ett tonn med verktøy og glemme 32mm fastnøkkel var også ræl.

Det at jeg fant ut at demperen lakk fyra opp litt, men har nye liggende så jeg skal få det gjort. Men nå med tidspress 😠

Nok syting😅 har selv valgt å holde bilen i live. Oppdatering kommer om litt over en uke når jeg tar neste side da med komplett verktøyoversikt, bilder og annet snadder, eller no..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite tips på E12 boltene på stikkakselen. Bruk 3/8 verktøy med ledd på forlengeren slik at du får litt vinkel i tillegg. Du var nå heldig som fikk løst 32mm mutter på stikkakselen, min var rustet så mye at ingenting passer så endte opp med å måtte kutte opp navet slik at jeg kunne kutte bolt og stikkaksel i samme slengen. Så ble mye ekstradeler som ikke var planlagt å måtte bytte. Link til forlenger https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipeverktoy/pipeforlengere/forlenger-38-wobble-2-stk-2000049960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, warg skrev:

Lite tips på E12 boltene på stikkakselen. Bruk 3/8 verktøy med ledd på forlengeren slik at du får litt vinkel i tillegg.

Er i utgangspunktet veldig glad i 3/8 verktøy, men dette ser ut til å være på vei ut. Biltema har fint lite piper og det ser ut til andre følger etter. Når det kommer til momentjobber er jeg ikke glad i forlengelse av noe slag, og i alle fall ikke med vinkel. Drivakselen på 318d ser ut til å være mindre enn de som vises (330) på videoene på internett. Derimot har jeg bestilt opp en lang E12 pipe slik at jeg slipper å på 1/4 utvidelsen der belgen er på sitt tykkeste.

13 timer siden, warg skrev:

Du var nå heldig som fikk løst 32mm mutter på stikkakselen.

Bilen er særs godt vedlikeholdt og sikkert kjørt lite om vinteren. Alle bolter jeg skulle ha av fikk uansett en noen dusjer med rustløser i dagene før jeg skulle ta jobben. Hvor hard mutteren egentlig satt vites ikke annet enn at en av de kraftigere Ryobiene fikk den løs i løpet av 10-20 sekunder.

Endret av PIIIPower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke at 3/8 er på vei ut. Veldig kjekt på nettopp litt trangere plasser der 1/4 blir for tynt. Standard DIN-styrke på 1/4 er vel 80 Nm så 3/8 er ganske bra på mindre ting som sitter litt fast. 

Skal man skru en del så bør man nok ha både 1/4, 3/8 og 1/2 for å ikke sette seg fast på vriene bolter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, PIIIPower said:

Er i utgangspunktet veldig glad i 3/8 verktøy, men dette ser ut til å være på vei ut. Biltema har fint lite piper og det ser ut til andre følger etter. Når det kommer til momentjobber er jeg ikke glad i forlengelse av noe slag, og i alle fall ikke med vinkel. Drivakselen på 318d ser ut til å være mindre enn de som vises (330) på videoene på internett. Derimot har jeg bestilt opp en lang E12 pipe slik at jeg slipper å på 1/4 utvidelsen der belgen er på sitt tykkeste.

Bilen er særs godt vedlikeholdt og sikkert kjørt lite om vinteren. Alle bolter jeg skulle ha av fikk uansett en noen dusjer med rustløser i dagene før jeg skulle ta jobben. Hvor hard mutteren egentlig satt vites ikke annet enn at en av de kraftigere Ryobiene fikk den løs i løpet av 10-20 sekunder.

Jeg kan nå samle litt linker til deg hvis du er på utkikk etter 3/8 verktøy. 

Dette Bacho settet her er å anbefale de selger det på OBS bygg til en rimelig penge https://www.obsbygg.no/verktoy-og-tilbehor/handverktoy/skru--og-festeverktoy/2386366?v=ObsBygg-7314150104024&gclid=Cj0KCQjwj5mpBhDJARIsAOVjBdrfRwW0MMwHyc75YuNoVxoqbx2pzBB4cGDjPco7SSfPJM-MbqDFCvsaAn_9EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Du har dette pipesettet fra biltema som selger 3/8 E-Torx som ett sett https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipeverktoy/piper/pipesett-14-og-38-e-torx-7-stk-2000016714

3/8 momentnøkkel på Jula som går fra 20-110 nm som ikke koster all verden https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/handverktoy/pipeverktoy-og-piper/momentnokler/momentnokkel-013148/?gclid=Cj0KCQjwj5mpBhDJARIsAOVjBdojvAb0AqMH2ZIRGH6Sys11GgGAO7YiDxszbdtM8f8qbdkooBYqlywaAv90EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Men skal jeg være ærlig har jeg ikke brydd meg med å skru disse til med moment, guten tight

Dette er jo bare ett tips, jeg har skrudd av denne stikkakselen uttalige ganger grunnet bytte av diff ved flere anledninger samt bytte av hjullager og travers. Jeg fant ihvertfall ut at 3/8 verktøy til denne jobben er ganske fantastisk og at du slipper å dyrke satan fordi det er så trangt med 1/2 E-torx. 🤣

Endret av warg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...