Gå til innhold

Diagnoseverktøy - hvilken?


Otis
 Share

Anbefalte innlegg

Har enda ikke kjøpt verktøy da jeg klarer å bruke penger på andre ting!

Men jeg titter litt i ny og ne. Har kanskje kommet på bedre tanker og vurderer faktisk Autel Maxicheck MX900 fra Norge, for 8k. Den har kommet i oppgradert variant med CAN FD og DoIP, samt 40 funksjoner for diverse ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt faktisk og lurte litt om dagen om du hadde funnet deg noe.

Har vært både 906BT og Ultra på finn til 10-12k, som normalt er hakket bedre enn maxicheck, men mulig sistnevnte har blitt løftet til et bedre nivå i senere versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved min siste revisjon av søket. Måtte legge en del ekstra parametere for å styre unna felger og dekktrykksensorer, den fanger opp det meste tror jeg:

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?category=0.67&category=0.91&price_from=1100&product_category=2.90.82.9&product_category=2.90.82.2&q=autel&sort=PUBLISHED_DESC&stored-id=42844526&sub_category=1.90.3974&trade_type=1

De to jeg nevner er dog solgt, men her er linkene:

https://www.finn.no/329922733

https://www.finn.no/311256192

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle man ønske så dyr diagnose utstyr som privat person ?

Er en gammel Windows laptop med litt forskjellig ledninger som ENET, JLR J2534 etc + software ikke mye mer fleksibel og mye billigere siden det fleste har vel en gammel PC liggende et sted? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Otis said:

Hvilken SW bruker du da, @mr.pingu?

BMW - e-sys & ISTA & INPA

Volvo - Vida  over J2534 passthroug (opp til 2014 biler er gratis)

Toyota - TIS over J2534 passthrough

Ford - Forscan  over OBDlink MX+ (bruker den også for BimmerCode / BimmerLink)

VAG - VCDS med fake VAGcom ledning

har også JLR - Jaguar og land Rover installert men aldri brukt, burde fungere med J2534

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@mr.pinguTja, varierer vel fra person til person det svaret her. Gammel laptop trenger gjerne at du sitter et sted med strøm (pga. typisk dårlig batteri - been there done that) og er mer kronglete å bruke enn en tablet i diagnosesammenheng (igjen, personlig preferanse). Jeg har kjøpt en ny ubrukt dedikert laptop til ISTA+ og ISTA/P som er satt opp med ICOM, men for "småting" er det ekstremt mer styr å fyre opp denne. Dessuten liker jeg de lett tilgjengelige live-datafunksjoner med grafing på tablets.

Det er klart at man aldri får konkurert med piratkopiert programvare på pris, men for å være helt ærlig så synes ikke jeg at +/- 10k for et profft-nivå universalt diagnoseverktøy er helt avskrekkende, om man først har interesse for det og bil som hobby. Det er klart ikke i nærheten av å være aktuelt for de som vil bruke minst mulig penger, men om man kjøper litt kvalitetsverktøy i ny og ne ellers så er ikke det så gale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, E.C. said:

@mr.pinguTja, varierer vel fra person til person det svaret her. Gammel laptop trenger gjerne at du sitter et sted med strøm (pga. typisk dårlig batteri - been there done that) og er mer kronglete å bruke enn en tablet i diagnosesammenheng (igjen, personlig preferanse). Jeg har kjøpt en ny ubrukt dedikert laptop til ISTA+ og ISTA/P som er satt opp med ICOM, men for "småting" er det ekstremt mer styr å fyre opp denne. Dessuten liker jeg de lett tilgjengelige live-datafunksjoner med grafing på tablets.

Det er klart at man aldri får konkurert med piratkopiert programvare på pris, men for å være helt ærlig så synes ikke jeg at +/- 10k for et profft-nivå universalt diagnoseverktøy er helt avskrekkende, om man først har interesse for det og bil som hobby. Det er klart ikke i nærheten av å være aktuelt for de som vil bruke minst mulig penger, men om man kjøper litt kvalitetsverktøy i ny og ne ellers så er ikke det så gale.

Ser den. Det er litt som en elektrisk muttertrekker, man trenger det stortsett ikke men er veldig kjekt :)

For min del er jo garasje først i rekka før jeg begynner å tenke på diagnose utstyr til en 1/3 del BSU. 
 

For de små tingene har jeg jo BimmerCode / BimmerLink på iPad/iPhone. Men ja det er litt kranglete med laptop men desidert mest mulig for pengene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
På 26.10.2023 den 15.46, Otis skrev:

Jeg har jo sett at @E.C. har Launch X-431 og noen andre her inne har sikkert noe annet.

Men jeg synes den var litt dyr (X-431) så jeg har funnet en Xtool d7s.

Jeg kan ikke se at den mangler noe direkte, men grafene kan vel være bedre, men den 2-veis kontroll av de aller fleste ting.

Nor jeg ikke tenker på her?
Jeg skal bruke dette på alle typer biler, og ikke bare BMW. For BMW har jeg jo ISTA og ICOM.

Hei Veteran! Det virker som du har gjort en god vurdering av Xtool d7s i forhold til Launch X-431, spesielt med tanke på pris. Xtool d7s er et solid valg for en allsidig OBD2-skanner og tilbyr god verdi med sine 2-veis kontrollfunksjoner. Det er sant at grafene kanskje ikke er like avanserte som på X-431, men for generell diagnostikk og bruk på tvers av forskjellige bilmerker, bør den være mer enn tilstrekkelig. Siden du allerede har ISTA og ICOM for BMW, vil d7s komplementere ditt verktøysett godt for andre kjøretøy. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...