Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 hours ago, RemyNG said:

Hvor kjøpte du den can bus enheten?

Alt av radio og moduler til den er direkte fra nettbutikken til ibus-app.de 

utrolig bra kundeservice på de greiene også, har snakka med utvikleren om småtteri jeg har prika på, og fått betaversjoner med fiks tilsendt ganske kjapt. Er i dialog med de om at sportsdisplay i ibus-appen ikke henter ut verdiene kjapt nok, og venter på svar der nå😅

Skrevet

Ble bra det, byttet du også metallforingene i kassa, der pins går inn?

Den originale shortshiften er akkurat passe oppgradering med å ikke være "for kort" som enkelte shortshifts kan bli. Rimelig sikker på at jeg har det originalt på min E61, merker forskjell mot E39en som har standard.

Skrevet
7 minutes ago, E.C. said:

Ble bra det, byttet du også metallforingene i kassa, der pins går inn?

Den originale shortshiften er akkurat passe oppgradering med å ikke være "for kort" som enkelte shortshifts kan bli. Rimelig sikker på at jeg har det originalt på min E61, merker forskjell mot E39en som har standard.

Om du tenker på de på sida, så må jeg ned med kassa og bytte dem en gang i nær framtid. De var ikke på delediagrammet til KOED, så må bestille opp et annet sted. Spaka lener fortsatt en god del mot 5te, men håper å få retta opp det snart😅

Skrevet

Boltene var allerede noe jævla herk å få ut av kassa, så det er jeg forberedt på. skulle vel aller helst hatt en sånn ekspansjons-greie til å sette på glidehammeren til greiene der.
 

Bestilte meg forsåvidt verktøy til å drive inn hylsene fra USA til den nette sum av rundt 2000kr ferdig importert, så monteringa blir ingen sak når den tid kommer.

Skrevet

Litt kveldssyssel, da jeg hadde et ledig øyeblikk. Husker ikke om jeg nevnte det tidligere, men når jeg kjøpte bilen sto det noen ekstralys i fangeren, som ble plukket av så fort jeg hadde bilen hjemme.

Fangeren er vel forsåvidt uoriginal og sprekt på såpass mange plasser at jeg uansett tenker å bytte den ut med en original en, så de ekstra hullene er ikke store problemet for øyeblikket.

IMG_2510.thumb.jpeg.1af271d000f7958e9c6ce31ac877e7a0.jpeg

Tror det eneste som levde kortere var M-stripene i grillen, som ble tatt av så fort kjøpekontrakten var signert😂

i alle fall tok jeg vare på lysene og ledningsnettet, sånn i tilfelle jeg fikk bruk for dem. Og nå som jeg har fjerna AC-vifta fikk jeg plutselig det.

IMG_2505.thumb.jpeg.a6b3977ec15d6672c517be4aca66832d.jpegIMG_2507.thumb.jpeg.3043ccf98c7caaee916a580f4723182e.jpegIMG_2508.thumb.jpeg.23914197835c0b11a0156256a31352e8.jpegIMG_2509.thumb.jpeg.e188b22752862929968ce324c0e64404.jpeg

var ikke mere jobb enn at det ble gjort på en kveld, mesteparten av tida gikk på å tape ledningsnett sånn at det ser skikkelig ut. Har ikke rukket å prøvekjøre enda, men regner med at det lille ekstra jeg får ut av dem blir midt i blinken😅

Interiøret jeg satte inn hadde allerede en bryter inni lagringsrommet i nedre dash, rett ved OBD-kontakten, så jeg kobla styrestrømmen via den i tilfelle jeg ikke vil ha ekstralysene.

Skrevet

Hvor dype lykter har du plass til bak nyrer nå? Har veldig lyst å montere lazer triple-R på min… eller lazer sentinel 

Skrevet

Det er 10,6cm fra frontplata til kanten av luftføringa, så Triple-R kan vel akkurat gå med litt kreativ montering, litt mer usikker på om Sentinel hadde gått🤔

Skrevet
På 15.2.2025 den 12.37, bronstad_98 skrev:

Det er 10,6cm fra frontplata til kanten av luftføringa, så Triple-R kan vel akkurat gå med litt kreativ montering, litt mer usikker på om Sentinel hadde gått🤔

Tøft, det blir nok trangt med triple-r ja. Men både sentinel 7 og 9 skal gå fint😎

  • 3 weeks later...
Skrevet

Bilen ble fort et mye triveligere sted å være nå, med ny midtkonsoll. Bilen skrier sårt etter en skikkelig vask både ut og innvendig, så har litt å bruke neste finværsdag på. Enda ikke rukket å angripe nedre del av førersetet, så skinnet er fortsatt mindre vakkert der, men det blir tatt en vakker dag jeg har fri.

IMG_2649.thumb.jpeg.22fca8f47d25afb8a72b232126372522.jpegIMG_2650.thumb.jpeg.5979927ed11ae37ad986507e5659b0c9.jpeg

har nå sterkt ønske om å få tak i dørarmlener i skinn også, og aller helst hel dash, men må nok ta ett steg om gangen der, da skinndeler i god stand gjerne koster deretter😅

 

har noen erfaring med å polere titan line-lister forresten? Finnes noen riper som er mindre pene, men er redd for å gjøre vondt verre.

Skrevet

Tror det var noen som nevnte at det ligger en tynn lag folie på disse listene som kan gjøre det stygt verre ved polering. Har samme listene i M5n og vurderte noe det samme da mine ikke er så veldig fine overalt. 

s-l1200.thumb.jpg.298d21431bb1b9798682b7d35b8bcf9a.jpg

  • 3 months later...
Skrevet

Da var tiden inne for å gjøre litt småtteri igjen, også midt i høysesongen med jobb.

har egentlig aldri blitt særlig imponert av bremsene på bilen, selv etter sist runde med zimmermann-skiver. Opplevde forsåvidt at gliderne fra Bosch hang som bare juling, pluss at caliper på førersida, som jeg ikke overhalte, hang på konstant. 

spiste med andre ord opp ett sett klosser og ødela ei bremseskive med stål mot stål på en sesong.

Fikk meg et sett calipere tilhørende 324mm bremser i bytte mot å hjelpe med noe koding for ei god stund siden, så tenkte det var like så greit å oppgradere når bremsene framme uansett var fullstendig pai.

handla da tilhørende 324mm skiver fra facelift 530i/d og tenkte at det bare var tur og kjør. Dessverre glemte jeg at caliperne ikke hadde braketter, så disse måtte skaffes.

prøvde å finne brukt uten hell, så da ble det like så greit flunka nye fra BMW siden det enda fantes på lager. Ved bestillingstidspunktet var det 7stk igjen til førerside og 23stk igjen til passasjerside, så disse er vel på tur til å bli NLA i nær framtid. Dette til den nette sum av 7000kr i bare braketter 💸

IMG_3399.thumb.jpeg.0710741efd4f55d02a3be4d22496631e.jpeg

Medfølgende på de nye var ATE glidere, så da fann jeg plutselig ut hvorfor jeg hadde trøbbel med Bosch sine, da disse var uoriginale deler.

IMG_3400.thumb.jpeg.ac09612af05f204a79ad0a2f538699f4.jpeg
glemte å ta bilde av det spesifikt, men gummiforingene var tydelig coata i noe fett fra fabrikk der, ref hvorfor TIS sier at glidere ikke skal smøres. Grunnen til at jeg hadde trøbbel er vel at jeg handla glidere fra Bosch, som ikke er coata, og monterte disse uten smøring, så de satte seg fast fra dag 1. lærdommen er: kjøp ATE.

Overhalte så kaliperne og sørga for at de beveget seg perfekt. Angrer litt på at jeg ikke sandblåste og lakkerte dem i samme slengen, men jeg hadde det litt travelt med å få bremsene i orden og prioriterte funksjon over form her.

IMG_3407.thumb.jpeg.052704742670eb5034601d6a398224ea.jpeg


etter det var selve installasjonen rett fram. Har allerede fjerna bremseskjold på begge sider grunnet at de kronisk samlet småstein bak seg, så disse trengte jeg ikke å tenke på.

 

IMG_3412.thumb.jpeg.e2c98cc0c8d563984b4da53d3bd4a0b5.jpeg
IMG_3410.thumb.jpeg.55b0c70715da81111a71867a9bd2aa82.jpeg

 

ble nok en gang Hella Pagid klosser, da de har fungert helt ålreit til min bruk, og prisen var overkommelig.

På førersida ble bremseslangen selvfølgelig vridd etter bytte av caliper, og siden bilen har gått på norske veier så satt nippelen både fast i bremseslange og i røret.

IMG_3409.thumb.jpeg.054f8a0628a9aa8678d59a6c36bd6241.jpeg

lot det være i ei uke, siden jobben ga meg et nok så tidkrevende prosjekt, fikk også en del luft i ABS-systemet underveis som måtte fikses, så lånte meg en løftebukk for siste steg.

IMG_3480.thumb.jpeg.b1afda92e1af202568415d43f975bbc5.jpeg

måtte bytte bremserøret fra og med skjøten ved dempertårn, sånn at jeg kunne vri på plass bremseslangen. Og siden ting satt rimelig godt ble det ny slange også. Kan vel ikke akkurat kalle det for ei oppgradering og gå fra ECS stålslanger til Biltema, men i nøden spiser fanden fluer osv.IMG_3481.thumb.jpeg.47622a8318ad3812b2d2ce3d64231882.jpeg

 

etter dette ble det en full runde med ABS-lufting via INPA, og nå er bremsene bedre enn de noen gang har vært i mitt eie. Fyller også felgene ut noe mer enn 296mm skivene. Noe som bare er positivt.

IMG_3414.thumb.jpeg.1ff2d3b013d60d08fc83a7fc40c6ac76.jpeg


tror med tiden at det blir E65 hovedsylinder for å få litt bedre pedal-feeling, men er ellers storfornøyd med resultatet 

 

neste jobb ut er at demperne jeg handla begynner å bli slitne, så skal prøve lykken med KOED sine Sachs M Sport II så fort feriepengene tikker inn.

 

 

Skrevet
7 minutter siden, bronstad_98 skrev:

neste jobb ut er at demperne jeg handla begynner å bli slitne, så skal prøve lykken med KOED sine Sachs M Sport II så fort feriepengene tikker inn.

vist du tenkte på de ettermarkeds alternativet fra sachs som ligger under 705 så er det dessverre same demperen som på 704 og som ligger på autodoc til 1000kr.  delenr begynner på SX, sjekket det opp siden det virket for godt til å være sant.

Skrevet (endret)
17 minutes ago, Ingvaldsen said:

vist du tenkte på de ettermarkeds alternativet fra sachs som ligger under 705 så er det dessverre same demperen som på 704 og som ligger på autodoc til 1000kr.  delenr begynner på SX, sjekket det opp siden det virket for godt til å være sant.

IMG_3495.thumb.jpeg.4ddcffddf8ac411a1c67894972debaeb.jpeg

tenkte da spesifikt på denne, samme delenr. bare med en U på slutten. Skal vel sende en mail og spørre før jeg bestiller uansett. Prisforskjellen er vel ikke mer enn 1400ish per stykk før rabatt uansett.

men ja, har fått med meg at Sachs har konsolidert demperne til E39, så det eneste man får kjøpt direkte fra dem er til S704.

Endret av bronstad_98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...