JEJ Skrevet Februar 27 Share Skrevet Februar 27 Søker litt råd og hjelp fra BMW-leieren: Har en Range Rover L322 TD6 2003 med BMW 3.0 M57 motor. Ca 300.000 km Problem: Ved skikkelig pådrag f. eks opp lange bakker med/uten henger, påkjøringsfeltet på motorveier etc går den fint en stund, så slår den ned på effekten 5-10 sekunder før den kommer seg igjen. Vanlig kjøring uten mye pådrag merkes ingenting. Diagnosen min viser at den slår av på dieseltrykket ved en gitt belastning. Har byttet en dieselpumpe, dieseltrykksensorer, gått over alle dysene, sjekket/byttet turboslanger etc. Teorien min nå er at den slår av på dieseltrykket pga turbotrykket, har tatt ut turboen og den er ok nok selv om den sikkert trenger å byttes. Men aktuatoren vet jeg ikke om åpner som den skal. Kan dette skyldes at den overbooster og derfor slår av dieseltrykket for å spare motoren? Eller om den åpner for tidlig og derfor vil at den skal får mer mindre diesel? Har byttet vakumslangene til turbo. Mellom turboen og vakumklokka sitter det en elektronisk sak som styrer vakumet, er dette noe som kan feile? NOTE! Den skal være chippet men det er ikke verifisert, 2,5 tonn 4x4 er uansett ikke veldig rask, og skal helst kjøres med britisk verdighet :-) På forhånd takk for råd og tips! JE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Februar 27 Share Skrevet Februar 27 Ta en titt i dieseltråden. Hvis du har diagnoseutstyr skal det være relativt enkelt å logge turbotrykk, også kan du dele her hva det er like før den kutter. Hvordan har du "sjekket dyser"? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JEJ Skrevet Februar 27 Forfatter Share Skrevet Februar 27 Skal sjekke turbotrykket. En dyse var utenom redning, de 5 andre ble demontert og renset i ultralydbadet. Alle 6 virker nå å være innafor med lik mengde diesel på returen. JE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JEJ Skrevet Februar 27 Forfatter Share Skrevet Februar 27 29 minutter siden, TRF skrev: Ta en titt i dieseltråden. Hvis du har diagnoseutstyr skal det være relativt enkelt å logge turbotrykk, også kan du dele her hva det er like før den kutter. Hvordan har du "sjekket dyser"? Skal sjekke turbotrykket. En dyse var utenom redning, de 5 andre ble demontert og renset i ultralydbadet. Alle 6 virker nå å være innafor med lik mengde diesel på returen. EDIT: Fant noen logger på i diagnosen som kanskje kan illustrere noe... JE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Februar 27 Share Skrevet Februar 27 For høyt ladetrykk, aktiverer motorbeskyttelse. Enten dårlig regulering (normalt dårlig elektrisk vakumventil) eller dårlig tuning. Sistnevnte er desverre ikke så uvanlig. edit: Kan også være feiljustert VNT på turbo, men da har den vært byttet til en "rimeligere" en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JEJ Skrevet Februar 27 Forfatter Share Skrevet Februar 27 Tusen takk, da kan teorien min ikke være helt på viddene. Om den er tunet vites ikke med sikkerhet, og den har funket helt knirkefritt tidligere for forrige eier, men dette fenomenet dukket opp etterhvert og vi har klødd oss litt i hodet rundt dette. Med elektronisk vakumventil regner jeg du mener denne: JE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Februar 27 Share Skrevet Februar 27 Det er riktig del, men for alt i hele verden kjøpe den original fra BMW. Ikke "oem" og annet fjas. Du kan også bytte ut alt av vakuumslanger når du først er i gang. Igjen, kjøp originale, og med riktig fargekode (blå, rød og sort). Du bør også se etter eksoslekkasjer, da dette vil kjøre den ventilen full av sot og delvis tette filteret (som ligger under det lille 4-kantede lokket). Ja, du var inne på riktig spor. Men det kostet deg ganske mye delebytter på noe vi ( en av våre forhandlere) diagnostiserer på kun kort tid Bildene (live data) du sendte var gode, alle som har god kompetanse på disse vil se hva som skjer her helt åpenbart med en gang 👍 Omfanget av problemet peker likevel i retning av tuning, men kan ikke garantere uten at de andre koponentene er skjekket/byttet. Kan du logge forespurt ladetrykk? Så får du et definitivt svar her på direkten laffe reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 27 Share Skrevet Februar 27 Går det ut på at folk ved dårlig tune "bare" skrur opp økt drivstofftilførsel uten å sjekke at tilsvarende nødvendig ladetrykk vil havne over det motorstyringa definerer som trygt? Som igjen fører til dieselkutt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Februar 27 Share Skrevet Februar 27 "ja". Men i dette spesifikke tilfelle får det andre relativt katastrofale følger fra et reguleringsperspektiv uten at jeg vil gå inn på detaljene. Normalt ("alle andre motorer") vil ecu i stor grad hente inn igjen et ladetrykksavvik i det den går fra pre control (open loop) til regulering (closed loop), som den gjør omtrent umiddelbart. Her har ecu et "vindu" den tillater å regulere innenfor før ecu detekterer at "dette må være feil" og lagrer reguleringsavvik. Men som du ser så har ikke trådstarter noen slike feil, og det er fordi motoren elegant har blåst forbi den muligheten og nå er på "siste skanse" av beskyttelsestiltak. edit: å brått kutte drivstoffmengde er altså _ikke_ sånn ecu normalt håndterer et reguleringsavvik (for høyt ladetrykk). Den bare åpner VNT mer for å slippe ut på den måten. Å dumpe dieselmengde på denne måten er en nødfunksjon, ikke regulering. edit2: (siden du er over snittet teknisk @E.C.). Ladetrykk er særdeles regulerbart på VNT turbo (også en styrt wastegate turbo). Dersom man ikke greier å dumpe ladetrykket nok (og fort nok) med "åpne" VNT innenfor definerte reguleringsvinduer er eneste mulighet å fjerne enegien fra turboen = strupe innsprøytning drastisk (på diesel) til du under det som i i det hele tatt kan produsere et slikt ladetrykk (eksosenergi). Dette er altså et scenario hvor ecu ikke lenger regulerer/styrer ladetrykk med et avvik den sliter med å kontrollere, men heller "ecu har fullstendig mistet myndighet over ladetrykksregulering = nødtiltak" --> kutt fuelmengde i store mengder umiddelbart Tollefsen, laffe, ///M-ini95 og 3 andre reagerte på dette 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 27 Share Skrevet Februar 27 Tenkte litt i de baner, takk for at du tar deg tiden med forklaringa TRF reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå