Gå til innhold

ACC med radar på F48 / X5 F15 seter i F48


 Share

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en sånn el-koblingsboks fra AliExpress  og fant noen i nærheten med plateknekker bade på jobb og hjemme. 

IMG_0399.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hadde veldig gode håp å få det til men jeg klarer på ingen måte å snakke med FRR/ACC ECU, har dobbel sjekket alle ledninger og den er riktig tilkoblet til S-can men jeg tror SASen vil ikke snakke med den. :(

Dessverre har windows update ødelagt ISTA installasjonen min så i steden for å feilsøke videre ble det knoting med laste ned ny ISTA og nyere versjon av PSDZ men det er fikset nå og har ISTA med full PSDZ tilbake igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny informasjon, mye lesing og sammenligning av skjemaer men kom muligens en steg nærmere, har dessverre ikke tid til å teste teorien før helgen men det kan muligens hjelpe
Teori. Jeg må fjerne pin 2,8,5,11 fra KAFAS ECU på F48, da får jeg muligens radar til å snakke på S-CAN.

Quote fra dokumentasjon fra X5 F15. Legg merke til fett tekst 
 

Quote

Structure and inner electrical connection

The ACC control unit is connected to the sensor controlled area network (Sensor-CAN) via the Integrated Chassis Management (ICM). The sensor controller area network functions at a transfer rate of 500 kilobits per second. There are two terminating resistor of 120 ohm each for the sensor controller area network. One of these is integrated into the Integrated Chassis Management (ICM), the second terminating resistor is integrated into the ACC control unit.

The front power distribution box supplies the ACC control unit with terminal 15N.



 

 

Quote

 

Pin assignments at plug connector A56*1B

Pin Type Description /Signal type Connection /Measuring information
1 A Supply Camera-based driver support systems camera heating Camera-based driver support systems camera heating
2 -- Not used  
3 E/A Active cruise control, high version S-CAN bus signal Bus connection
4 E/A Active cruise control, high version S-CAN bus signal Bus connection
5 -- Not used  
6 E Ground Camera-based driver support systems camera heating Camera-based driver support systems camera heating
7 E Supply, terminal 15 Fuse F44
8 -- Not used  
9 E/A PT-CAN bus signal Bus connection
10 E/A PT-CAN bus signal Bus connection
11 -- Not used  
12 M Ground Ground point

 


Se vi på diagram fra X1  F48 er  5 og 11 brukt for a terminere S-can. Det er tydeligvis en "Terminating Resistor" i KAFAS . Det betyr at jeg har nå en CAN-bus system med 3 termination resistors... Tror ikke det skal være sånn så vidt jeg kjenner til CAN-bus regler. Gjerne innspill her om du sitter på sånn kunnskap. @Saltkjelenhar du tilfeldigvis noe kunnskap her?

F48 har ikke ICM men SAS men det er en motstand tegnet inn i diagrammen, så jeg tror  om jeg fjerne ledning som går rundt at CAN-bussen stemmer igjen. 
Jeg har redigert diagrammen fra F48 og F15 ACC diagrammen litt for å representere nåværende situasjon på min bil, eneste jeg ikke helt er sikker på, hvorfor er det tegnet inn 2 motstander?


B202 = ACC Radar
A56 = KAFAS ECU
A272 = SAS

 221102571_ACConF48WireDiagram.thumb.jpg.65383183a2a5b08188d1a182cebaa517.jpg





 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, laffe said:

Skal ikke påstå at jeg skjønner alt du beskriver, men imponerende at du gir deg i kast med et slikt prosjekt (og deler det med oss). Lykke til :)

Takk for disse ordene. Men nå har jeg kommet til en punkt at jeg ikke skjønner alt hva jeg skriver om heller, kanskje det virker som men det må leses som det er en stor spørsmåltegn på slutten  ;) 

Hvis etter fjerning av disse 4 pins det ikke kommer noe videre tror jeg at jeg må gi meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok gi opp dette prosjektet, virker som SAS som finnes i BMW F4x og F5x biler kan ikke snakke med ACC-radaren. Har prøvd alt, dobbelt sjekket CANBUS, ledninger og alt men får den aldri opp I ISTA eller E-sys. 

Eneste som jeg har ikke prøvd og det er å sette en canbus leser på canbussen og se om radaren snakker eller ikke men selv om den snakker får jeg ikke gjort noe med det om SAS ikke støtter. Da kan neste steg være å bytte ut SAS for ICM men da er jeg redd for at jeg må begynne å trikse for mye til. 
Fant nemlig ut at selv om BDC fra F15 er det sammen som i F48, jeg har nå skjønt at de har en annet GateWayTable / ECU tree. ICM også snakker med ACSM og det gjør ikke SAS.

Med andre ord; Jeg har en ACC modul til salgs, håper å få solgt den for sammen beløp jeg kjøpte den så jeg går i 0. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...