BMW E91N Skrevet Juni 17, 2024 Skrevet Juni 17, 2024 hei. ny dynamo og nytt batteri, biler lader fint men pluttselig vil ikke bilen starte. det er andre gang dette skjer. noen som har vært borti dette problemet å hva kan det være. virker som om at batteriet bare slutter å ta til seg strøm.
*MrB* Skrevet Juni 17, 2024 Skrevet Juni 17, 2024 Antar det er snakk om en 2011 E91? Er batteriet faktisk flatt når bilen ikke vil starte? Har du målt hvilespenningen? Går hele bilen i blackout? Kan bilen gå helt fint, og så vil den ikke starte igjen etter et kort stopp? Eller skjer dette over natten? Det kan være pluss/minuskabel et eller annet sted, og det kan være IBS. Blant annet....
BMW E91N Skrevet Juni 17, 2024 Forfatter Skrevet Juni 17, 2024 Hei. var på en lengre tur i går å da kom det plutselig opp at biler ikke lader, feilmeldingen forsvant så tengte ikke mer på det. i morrest ville ikke bilen starte,helt død. skjedde det samme for ca 1 år siden, men da fikk jeg starthjelp fra NAF og alt funket fint etterpå.
BMW E91N Skrevet Juni 17, 2024 Forfatter Skrevet Juni 17, 2024 minus polen på batteri er strammet til. vet ikke helt hva IBS er til? kan det være jordingen på starter? dette er en 2011 e91 ja
Otis Skrevet Juni 17, 2024 Skrevet Juni 17, 2024 Er batteriet flatt eller er det bilen som ikke får strøm pga dårlig kontakt eller noe annet som er defekt? Har du forsøkt å måle direkte på batteri polene?
E.C. Skrevet Juni 17, 2024 Skrevet Juni 17, 2024 4 hours ago, BMW E91N said: biler lader fint men pluttselig vil ikke bilen starte. Hvordan sjekket du det? Du bør måle direkte på batteriet med motor i gang, som nevnt over. Også bør du nok gå over alle de store jord- og plusskablene.
BMW E91N Skrevet Juni 18, 2024 Forfatter Skrevet Juni 18, 2024 hei. det var bare 8,5 volt på batteriet når jeg koblet laderen til. måtte lade batteriet opp til 12v før jeg fikk til og starte, etter det virket alt som det skulle. har en enkel diagnose scanner som jeg kunne se om volten på batterien sank å det gjorde den ikke så det virker som om at dynamoen funker. klarer bare ikke finne ut hvorfor den plutselig ikke vil lade å kutter over natten.
Øyvind L. Skrevet Juni 18, 2024 Skrevet Juni 18, 2024 (endret) Har du registrert inn batteribytte med diagnoseverktøy? Satte du inn samme batteri som det gamle? Lik størrelse og samme type. Hva er ladespenning når motoren sviver? Endret Juni 18, 2024 av Øyvind L.
BMW E91N Skrevet Juni 18, 2024 Forfatter Skrevet Juni 18, 2024 nytt batteri ble registrert med samme str å volt/ampere.
Otis Skrevet Juni 18, 2024 Skrevet Juni 18, 2024 Hvor lenge stod bilen parkert fra da du sist brukte den og til neste gang, og den da var strøm tom?
*MrB* Skrevet Juni 18, 2024 Skrevet Juni 18, 2024 13.5-14v er litt lite. Bør lade med over 14v. 17 hours ago, Otis said: Er batteriet flatt eller er det bilen som ikke får strøm pga dårlig kontakt eller noe annet som er defekt? Dette er en klarere formulering av det jeg prøvde å få frem: Går batteriet tomt, eller mister det kontakt med bilen innimellom? Har du målt hvilespenning direkte på batteriet når den ikke vil starte? Det vil kunne gi deg noen svar/eliminere mulighetene. Er batteriet og strømforsyningen bra kan du vende blikket mot andre ting. Spesielt pluss og minuspoler på utsiden av (under) bil kan være grei å sjekke. De har en tendens til å bli forringet av korrosjon med tiden. Ligger noen tråder her om det problemet. Er også noen jordingskabler i motorrommet som er ganske enkel å sjekke. IBS er en batterimonitoreringsenhet. Det er den du resetter når du bytter batteri. De kan visstnok bli ødelagt om man er litt uforsiktig ved batteribytte, men usikker på om det kan påvirke ledningsevnen i minuskabelen, eller kun selve enheten.
BMW E91N Skrevet Juni 18, 2024 Forfatter Skrevet Juni 18, 2024 14 minutter siden, Otis skrev: Hvor lenge stod bilen parkert fra da du sist brukte den og til neste gang, og den da var strøm tom? biler er i bruk hver dag. kjørte 30 mil på søndag, parkerte bilen 18 tiden og startet ikke mandags morgen.
BMW E91N Skrevet Juni 18, 2024 Forfatter Skrevet Juni 18, 2024 16 minutter siden, *MrB* skrev: 13.5-14v er litt lite. Bør lade med over 14v. Dette er en klarere formulering av det jeg prøvde å få frem: Går batteriet tomt, eller mister det kontakt med bilen innimellom? Har du målt hvilespenning direkte på batteriet når den ikke vil starte? Det vil kunne gi deg noen svar/eliminere mulighetene. Er batteriet og strømforsyningen bra kan du vende blikket mot andre ting. Spesielt pluss og minuspoler på utsiden av (under) bil kan være grei å sjekke. De har en tendens til å bli forringet av korrosjon med tiden. Ligger noen tråder her om det problemet. Er også noen jordingskabler i motorrommet som er ganske enkel å sjekke. IBS er en batterimonitoreringsenhet. Det er den du resetter når du bytter batteri. De kan visstnok bli ødelagt om man er litt uforsiktig ved batteribytte, men usikker på om det kan påvirke ledningsevnen i minuskabelen, eller kun selve enheten. hadde det vært kontaktfeil så skulle det ha skjedd litt oftere ville jeg tro? For ca 1 år siden hadde jeg samme problem, da hadde den og bare tappet batteriet.
Otis Skrevet Juni 18, 2024 Skrevet Juni 18, 2024 Da har du noe som trekker en god del strøm. Da er din strategi nå å starte med leting etter et relativt stort strømtrekk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå