Gå til innhold

Oppgradering av bremser på 2007 mod E61 520d LCI M47 manuell.


camxer
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann!

Lenge siden jeg har vært aktiv her nå - ble dessverre audi og honda bruker en liten stund 😄

 

Nå har jeg heldigvis tatt til vettet og eid en E61 520D LCI 2007 mod i snart to år. Kjekk bil å kjøre med manuell kasse, trimmet M47TU2D20, sportsseter og panorama tak.

 

Er meget fonøyd med bimmeren og har tenkt å ha den en stund! Eneste som plager meg nå er bremsene - skulle gjerne ha litt kraftigere saker...

 

Har googlet litt og finner ikke ut av om det er noe OEM "bolt on" som ikke krever større modifikasjoner. Passer f.eks E60/E61 535D bremser og er det forskjell mellom sedan/touring og pre face/facelift?

 

Så litt på K Sport bremser, men har sett flere steder at de er ikke TUV godkjent. Er dette automatisk stryk på eukontroll?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alt" fra 5-serie er bolt-on. Noe passer også fra 6-serien, spesielt foran. Du kan ha 348×30 fra 540i-545i eller dobbelstempla caliper fra 535d-550i med 348x36mm. Bak er det vel 345x24 som er størst (på ikke M5). Eneste forskjellen bak er at caliper fra E60 og E61 har litt forskjellig vinkel på innfestning til bremseslange, noe å være obs på. Foran er alle E60 og E61 like.

Jeg hadde nok gått for originale bremser, spesielt med effekten i din bil. Ikke vits med 6-8-stempla K-sport som kan ryke på EU som du sier når du "kun" kjører trimma M47.

Jeg har forresten montert 545i foran og bak og det var bolt-on.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, E.C. skrev:

"Alt" fra 5-serie er bolt-on. Noe passer også fra 6-serien, spesielt foran. Du kan ha 348×30 fra 540i-545i eller dobbelstempla caliper fra 535d-550i med 348x36mm. Bak er det vel 345x24 som er størst (på ikke M5). Eneste forskjellen bak er at caliper fra E60 og E61 har litt forskjellig vinkel på innfestning til bremseslange, noe å være obs på. Foran er alle E60 og E61 like.

Jeg hadde nok gått for originale bremser, spesielt med effekten i din bil. Ikke vits med 6-8-stempla K-sport som kan ryke på EU som du sier når du "kun" kjører trimma M47.

Jeg har forresten montert 545i foran og bak og det var bolt-on.

 

6 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

k-sport har vell ikke mansjetter på stempler ? blir fort drit om vinteren

Mange takk for svar! Planen var å gå for originale bremser og nå vet jeg at det er ganske problemfritt og veien å gå. Er forskjellen i vinkel bak mellom E60/E61 et problem og krever litt DIY? Vil helst slippe noe "hjemmemekking" da det er snakk om bremser her. Har byttet både skiver/klosser/caliper før, så det går nok fint hvis det må til! 😁

 

Så 535D bremsene er størst (utenom M5 selvfølgelig)? Har lest at M5 krever litt mekking å få på, så de dropper jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@OtisStemmer, men også to-stemplet caliper vs. én 60 mm stempel i 545i.

Jeg tenker at du får mer enn nok bremser med 348x30mm, men om du leiter på bruktmarkedet så kan det hende du snubler over 535d-bremser først, så jeg vil nok si hva enn du finner først til fornuftig pris. 535d er nest størst etter M5 ja, men M5 har vel andre spindler også, samt at du må fort på 19" felg tror jeg. Jeg kjøpte 18" Style 135-felger fra en som bygde om til M5-bremser og han fikk ikke lengre disse over bremsene. Style 135 i 18" passer i alle fall 545i-bremser. 

Bak fra E60-E61 passer nok om hverandre, men det kan hende original slange blir bittelitt for kort eller kommer i mer spenn når du har bilen i lufta.

E60:

image.jpeg.7d2001d843b8befaf51e4ba52c138ee3.jpeg

E61:

image.thumb.jpeg.a43af08a324f66e5f70a1a42667f09a3.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...