VictorH04 Skrevet Oktober 14, 2024 Skrevet Oktober 14, 2024 Fikk adblue feil i dash og feil i ISTA, blir ikke klok på det og håper noen som har vært borti lignende kan hjelpe. Bilder fra ISTA vedlagt.
Otis Skrevet Oktober 14, 2024 Skrevet Oktober 14, 2024 Utfra teksten så har du enten lekkasje på scr rør, eller så er pumpen ødelagt og klarer ikke suge/pumpe.
PIIIPower Skrevet Oktober 14, 2024 Skrevet Oktober 14, 2024 Sjekk litt på forumet. Mener enden på visa ble å bytte pumpe og bruke adblue additativ for å unngå krystalldanning i fremtiden.
VictorH04 Skrevet Oktober 14, 2024 Forfatter Skrevet Oktober 14, 2024 @Otis @PIIIPower Okay takk, har sjekket litt rundt men ble ikke særlig klokere. Er det noe service-funksjon i ISTA for å kjøre en test på pumpa eventuelt? Vi prøvde adblue additiv (lindemann) uten hell. Feilen kom etter at vi hadde kjørt i 2 timer (135km ca) og ble borte etter at vi hadde parkert og kjørt i rundt 10-15 min... Sletta feilen i ISTA men kom tilbake. Men hvordan er det å kjøre med denne feilen? Anbefales det? En mekaniker jeg kjenner sier det ikke spiller noe rolle og ikke skadelig... Det er min far sin bil og han pendler nesten 200km hver dag og er veldig avhengig av bilen. Har fått tilbud om å kode bort adblue systemet for kr 4000,- men syntes dette var litt vell priset for kun å kode bort adblue.
Otis Skrevet Oktober 14, 2024 Skrevet Oktober 14, 2024 Det er absolutt ikke skadelig å kjøre uten scr, for motoren. Men jeg tror du får en distanse å kjøre til motoren ikke starter mer. Når man har kjørt langt nok.
PIIIPower Skrevet Oktober 14, 2024 Skrevet Oktober 14, 2024 (endret) Jeg ser ikke hele service beskrivelsen på ISTA, gir den noe løsning? Krystaller i AdBlue kan dannes under forskjellige forhold, og det er sjeldent at det å tilsette additiv etter at problemet har oppstått er en løsning. Uten at jeg har personlig kjennskap til AdBlue spesielt bør pumpa sjekkes. Enten som funksjon i ISTA (gå inn på modulen som viser feil og gå etter funksjonstester) eller å koble på en åpen slange på pumpa som går til egen beholder og kjøre strøm rett på pumpa, har du bra flow kan du arbeide deg bortover linjene med AdBlue for å avdekke om krystaller har tettet føringslinjene. Jeg holder uansett en knapp på pumpa. ikke veit jeg, men jeg vil tro det vil slå ut på avgass ved EU kontroll hvis det ikke rettes. Noe lignende er tatt opp nylig https://bimmers.no/forums/topic/828599-g31-520xd-feilkode-80527a-adblue-løst/#comment-3430448 Endret Oktober 14, 2024 av PIIIPower
VictorH04 Skrevet Januar 7 Forfatter Skrevet Januar 7 (endret) Beklager sent svar og dårlig oppfølging, livet kom i veien og starta i ny jobb Så her kommer en liten oppfølging. Kort tid etter jeg starta tråden her så koda vi bort SCR systemet, gjort på litt dodgy vis av noen for 4000kr. Men dette føltes feil, vi tok med bilen til Bimmerfiks som ordna tilbake SCR og slik som ting var før. Veldig proffe og flinke de på Bimmerfiks. Mot slutten av November så bestemte jeg og fattern oss for å ta en nøyere titt på dette. Vi demonterte det som trengs for å komme oss til SCR dysa, og ser en haug med krystallisert adblue/urea, i området der adapteren kobles inn i SCR-dysa. Vi tar ut dysa fra eksosen og gir den en grundig rens, og renser der vi finner krystallisert adblue. Når er alt rensa og kobla sammen, kjører vi ulike tester i ISTA. Vi kjører trykktest på systemet og ser at systemet holder trykk (se vedlagt video). Etter noen tester ser vi at den svarte plast-adapteren fra metering-line til SCR dyse lekker, og vi antar at dette er komponenten som skaper feil/trøbbel med feilkodene over, at det er vakuum feil. Da kommer spørsmålet, er det noe mulighet til å bytte kun denne adapteren? Eller fikse den med epoxy e.l? Føler det er utrolig tungvint/unødvendig å bytte hele metering-line for kun at adapteren på enden er gåen... Se gjerne bilder og video vedlagt! Takk, Med vennlig hilsen Victor IMG_9349.mov Endret Januar 7 av VictorH04 mr.pingu og Ingvaldsen reagerte på dette 2
mr.pingu Skrevet Januar 7 Skrevet Januar 7 Litt usikker her siden jeg har ikke SCR (heldigvis) men likevel håper jeg at det hjelper deg litt. Men som vises her jeg selve elektronikken i den adapteren. muligens kun varmekabelene men liten vet jeg. https://www.continental-industry.com/en/solutions/fluid-handling/passenger-cars/exhaust-gas-system/scr-system-urea Ellers kan det være verdt å prøve noe fra Aliexpress men vet ikke om de har riktig størrelse for din behov: https://www.aliexpress.com/item/1005005971054922.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå