Gå til innhold

Understellsbehandling av 2021 modell BMW iX3?


Anbefalte innlegg

Har iX3 eiere understellsbehandlet sin bil? I så fall med hva?

Modellen jeg eier idag er tyskimportert, dermed lurer jeg på om det kan være lurt å se på understellsbehandling.
Snakket med en nabo som gjorde det med sin Hyundai Ioniq 5, men Hyundai er Hyundai ..

Kom en påstand fra elbilforumet om at BMW understellsbehandler biler på fabrikken

https://elbilforum.no/index.php?topic=58339.0

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du planer om å ha bilen lenge?

Skal du selge om et par år er det sett med kyniske øyne bortkastede penger, men du bidrar jo positivt og hjelper de neste eierne. 

Selv pleier jeg å understellbehandle bilene med lanolinolje, og det funker meget bra. Ser at for eksempel Funderud Antirust i Østfold utfører behandlinger på Tesla-modeller, så det finnes profesjonelle som gjør dette nede på østlandet. Hvordan ståa er i Troms vet jeg ikke. 

Når jeg kjøpte en ny bil i 2009 ble jeg selvfølgelig anbefalt å ikke utføre understellshandling fordi det kunne gå utover garantien, men produsenten gir jo blanke i om bilen er gjennomrusten om 10 år. Så jeg utførte det flere ganger på bilen (lanolin), og bilen var rustfri når jeg så den sist i 2016. Den ble nettopp EU-godkjent og er fortsatt på veien.

Må sies at BMW generelt er langt over gjennomsnittet dyktige på rustbeskyttelse i forhold til alle andre produsenter, tenker da på modeller etter 2004.  Så hvis det er et merke du kanskje ikke trenger å stresse så mye med angående understellsbehandling så er det jo BMW.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gjøre dette på en bruktbil innebærer en risiko for å sperre inne begynnende rust, som da hindres i å bli oppdaget. Dette kan gå utover rustgarantien, fordi understellsbehandlingen vil kunne være en årsak til at rusten ikke ble oppdaget tidligere. Her kan du sammenligne med kravet om fulgt serviceintervall for aksept av reparasjon på rustgaranti, fordi inspeksjon av rust er et punkt på service.

Jeg vil ikke fraråde å gjøre det, men dette er et moment i totalbildet som du bør være klar over.

Skal det være noen vits, må du også gjenta behandlingen med jevne mellomrom, hvor ofte er avhengig av type behandling.

Jeg har en BMW som nå er 15 år. Den har aldri fått understellsbehandling, og er kjørt på saltede veier. Det meste av understellet er beskyttet av plastdeksler, under der ser bilen fin ut, stort sett. Det er rust på ubeskyttet metall, som du ser på nesten nye biler også. Så understellet bekymrer ikke. Derimot har det kommet rust under et par av hjulbuene. Rust på visse områder på karosseriet kan vi ikke beskytte oss mot, det kommer før eller senere uansett, men den beste beskyttelsen er fra fabrikk, så det beste er å unngå skader og opplakkering, det kan bryte fabrikkens beskyttelse (hvis reparasjonen går inn til bart metall), som da aldri blir den samme igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sauefett" eller lanolin skal ifølge reklamen være bedre på nettopp brukte biler hvor rusten kanskje allerede har startet. De hevder at Lanolin stopper tilgangen til oksygen til rusten slik at den stopper.  Hardere stoffer med fellesbetegnelsen "tectyl" kan lage lommer slik at rusten kan jobbe videre under tectylen. Dette var det jeg satt igjen med av inntrykk da jeg selv skulle velge for noen år siden. Jeg valgte Lanolin til min F01.  Skal jeg si noe negativt om Lanolin så er det at det aldri tørker helt så det er grisete når man skal skru på på noe under bilen.  Jeg har likevel behandlet bilen 2 ganger. Angående hva som er "best" av "sauefett" og "tectyl" må du bare følge din egen overbevisning. 

Er ix3 bygget som en "normal" bil slik at det er en metall i dørken som kan ruste?  Jeg spør fordi jeg har en i3 og disse er jo stort sett bygget av materialer som ikke ruster så der anser jeg understellsbehandling som helt bortkastet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.facebook.com/watch/?ref=saved&v=1210440093580009

Jeg tenker den videon her oppsummerer det aller meste. Folk har da måtte bytte traverser på e8x og e9x fordi det ruster i filler.  Som sagt, skal man ha bilen i 2 år og ellers gir F, så la være. Skal man ha bilen over lenger tid, så er det absolutt en sum verdt å investere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...