Einar1234 Skrevet November 9 Share Skrevet November 9 Hei, hva er deres erfaringer angående tuning av en f30 320d. har fått tilbud fra optituning på 220hk/440nm er det noe problem for bilen? Selv påstår de at set går helt fint. bilen har n47t motor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ampera Skrevet November 9 Share Skrevet November 9 46 minutter siden, Einar1234 skrev: Hei, hva er deres erfaringer angående tuning av en f30 320d. har fått tilbud fra optituning på 220hk/440nm er det noe problem for bilen? Selv påstår de at set går helt fint. bilen har n47t motor Har du sjekket med de om de kan fremvise godkjenning for dette, hvis ikke kan du få problem med EU kontroll. Chiptuning kan gi ulovlig høye utslipp Chiptuning betyr at kjøretøyet får ny motorstyring/programvare som gir høyere motoreffekt. Chiptuning vil i mange tilfeller gi kjøretøyet høyere utslipp enn det er godkjent med. For å få godkjent chiptuning må du legge frem dokumentasjon fra en offentlig godkjent testinstans på at kjøretøyet fortsatt tilfredsstiller utslippskravene. Slike testinstanser kan være TÜV eller Dekra. Det er ingen slike testinstanser i Norge. Mange virksomheter som tilbyr chiptuning kan ikke dokumentere utslippsnivåene. Hvis du har chiptuning eller har trimmet kjøretøyet ditt uten godkjent dokumentasjon på utslippsnivået, vil ikke bilen bli godkjent i kontroll. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar1234 Skrevet November 9 Forfatter Share Skrevet November 9 3 minutter siden, Ampera skrev: Har du sjekket med de om de kan fremvise godkjenning for dette, hvis ikke kan du få problem med EU kontroll. Chiptuning kan gi ulovlig høye utslipp Chiptuning betyr at kjøretøyet får ny motorstyring/programvare som gir høyere motoreffekt. Chiptuning vil i mange tilfeller gi kjøretøyet høyere utslipp enn det er godkjent med. For å få godkjent chiptuning må du legge frem dokumentasjon fra en offentlig godkjent testinstans på at kjøretøyet fortsatt tilfredsstiller utslippskravene. Slike testinstanser kan være TÜV eller Dekra. Det er ingen slike testinstanser i Norge. Mange virksomheter som tilbyr chiptuning kan ikke dokumentere utslippsnivåene. Hvis du har chiptuning eller har trimmet kjøretøyet ditt uten godkjent dokumentasjon på utslippsnivået, vil ikke bilen bli godkjent i kontroll. Skjønner det, men tenkte på motor og drivverk. Er stage 1, er det som å be om problemer å tune den? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LP760 Skrevet November 9 Share Skrevet November 9 1 hour ago, Einar1234 said: Skjønner det, men tenkte på motor og drivverk. Er stage 1, er det som å be om problemer å tune den? Nei, du ber ikke om problemer. Men sannsynligheten for mer slitasje, er høyere, pga. At du trimmer en bil for å ha det mer morro antar jeg? Og ang. EU. Ta det med ro, de leser ikke data på EU uansett. Du må heller beskymre deg om du havner i en trafikkulykke som innebærer fart eller mistanke om fart. Da blir det værre. Lykke til 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar1234 Skrevet November 9 Forfatter Share Skrevet November 9 4 minutter siden, LP760 skrev: Nei, du ber ikke om problemer. Men sannsynligheten for mer slitasje, er høyere, pga. At du trimmer en bil for å ha det mer morro antar jeg? Og ang. EU. Ta det med ro, de leser ikke data på EU uansett. Du må heller beskymre deg om du havner i en trafikkulykke som innebærer fart eller mistanke om fart. Da blir det værre. Lykke til 👍 Takk for god info😊 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
teerex Skrevet Desember 9 Share Skrevet Desember 9 (endret) På 9.11.2024 den 12.24, LP760 skrev: Nei, du ber ikke om problemer. Men sannsynligheten for mer slitasje, er høyere, pga. At du trimmer en bil for å ha det mer morro antar jeg? Og ang. EU. Ta det med ro, de leser ikke data på EU uansett. Du må heller beskymre deg om du havner i en trafikkulykke som innebærer fart eller mistanke om fart. Da blir det værre. Lykke til 👍 Men de kobler vel på en scanner for å sjekke om det er feilkoder? På Euro5 eller nyere (eller kanskje Euro4 også?). Endret Desember 9 av teerex Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LP760 Skrevet Desember 9 Share Skrevet Desember 9 5 hours ago, teerex said: Men de kobler vel på en scanner for å sjekke om det er feilkoder? På Euro5 eller nyere (eller kanskje Euro4 også?). Det visste jeg ikke! Om det er tilfelle, så vil jeg tro at de kun gjør søk etter feilkoder? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tennbrikket Skrevet Desember 9 Share Skrevet Desember 9 23 minutter siden, LP760 skrev: Det visste jeg ikke! Om det er tilfelle, så vil jeg tro at de kun gjør søk etter feilkoder? Og dårlig utført tuning gir feilkode Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
teerex Skrevet Desember 9 Share Skrevet Desember 9 (endret) Her er utklipp fra PKK kontrollinstruks V 4.0. Gul markering er endringer fra V 3.0: Fra og med 1. august 2022 gjelder i tillegg: Krav til testing av kokepunkt på bremsevæske. Laveste godkjente kokepunkt er 150 grader Celcius. Endret Desember 9 av teerex Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Desember 9 Share Skrevet Desember 9 Er flere tråder inn dette emnet her på forumet. Søk så finner du. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DustyBimmer Skrevet Desember 9 Share Skrevet Desember 9 Kjørt 70 000km 5 år med en 320d n47 2011 mod med stage 1 tune. Har ikke hatt noen problemer relatert til tune og har ikke hatt problem med eu kontroll på mekonomen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå