Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, hva er deres erfaringer angående tuning av en f30 320d. 
har fått tilbud fra optituning på 220hk/440nm er det noe problem for bilen? Selv påstår de at set går helt fint. 
bilen har n47t motor

Skrevet
46 minutter siden, Einar1234 skrev:

Hei, hva er deres erfaringer angående tuning av en f30 320d. 
har fått tilbud fra optituning på 220hk/440nm er det noe problem for bilen? Selv påstår de at set går helt fint. 
bilen har n47t motor

Har du sjekket med de om de kan fremvise godkjenning for dette, hvis ikke kan du få problem med EU kontroll.

Chiptuning kan gi ulovlig høye utslipp

Chiptuning betyr at kjøretøyet får ny motorstyring/programvare som gir høyere motoreffekt. Chiptuning vil i mange tilfeller gi kjøretøyet høyere utslipp enn det er godkjent med. For å få godkjent chiptuning må du legge frem dokumentasjon fra en offentlig godkjent testinstans på at kjøretøyet fortsatt tilfredsstiller utslippskravene. Slike testinstanser kan være TÜV eller Dekra. Det er ingen slike testinstanser i Norge.

Mange virksomheter som tilbyr chiptuning kan ikke dokumentere utslippsnivåene. Hvis du har chiptuning eller har trimmet kjøretøyet ditt uten godkjent dokumentasjon på utslippsnivået, vil ikke bilen bli godkjent i kontroll.

Skrevet
3 minutter siden, Ampera skrev:

Har du sjekket med de om de kan fremvise godkjenning for dette, hvis ikke kan du få problem med EU kontroll.

 

Chiptuning kan gi ulovlig høye utslipp

Chiptuning betyr at kjøretøyet får ny motorstyring/programvare som gir høyere motoreffekt. Chiptuning vil i mange tilfeller gi kjøretøyet høyere utslipp enn det er godkjent med. For å få godkjent chiptuning må du legge frem dokumentasjon fra en offentlig godkjent testinstans på at kjøretøyet fortsatt tilfredsstiller utslippskravene. Slike testinstanser kan være TÜV eller Dekra. Det er ingen slike testinstanser i Norge.

Mange virksomheter som tilbyr chiptuning kan ikke dokumentere utslippsnivåene. Hvis du har chiptuning eller har trimmet kjøretøyet ditt uten godkjent dokumentasjon på utslippsnivået, vil ikke bilen bli godkjent i kontroll.

Skjønner det, men tenkte på motor og drivverk. Er stage 1, er det som å be om problemer å tune den?

Skrevet
1 hour ago, Einar1234 said:

Skjønner det, men tenkte på motor og drivverk. Er stage 1, er det som å be om problemer å tune den?

Nei, du ber ikke om problemer. Men sannsynligheten for mer slitasje, er høyere, pga. At du trimmer en bil for å ha det mer morro antar jeg? Og ang. EU. Ta det med ro, de leser ikke data på EU uansett. Du må heller beskymre deg om du havner i en trafikkulykke som innebærer fart eller mistanke om fart. Da blir det værre. Lykke til 👍

Skrevet
4 minutter siden, LP760 skrev:

Nei, du ber ikke om problemer. Men sannsynligheten for mer slitasje, er høyere, pga. At du trimmer en bil for å ha det mer morro antar jeg? Og ang. EU. Ta det med ro, de leser ikke data på EU uansett. Du må heller beskymre deg om du havner i en trafikkulykke som innebærer fart eller mistanke om fart. Da blir det værre. Lykke til 👍

Takk for god info😊

  • 5 weeks later...
Skrevet (endret)
På 9.11.2024 den 12.24, LP760 skrev:

Nei, du ber ikke om problemer. Men sannsynligheten for mer slitasje, er høyere, pga. At du trimmer en bil for å ha det mer morro antar jeg? Og ang. EU. Ta det med ro, de leser ikke data på EU uansett. Du må heller beskymre deg om du havner i en trafikkulykke som innebærer fart eller mistanke om fart. Da blir det værre. Lykke til 👍

Men de kobler vel på en scanner for å sjekke om det er feilkoder? På Euro5 eller nyere (eller kanskje Euro4 også?).

Endret av teerex
Skrevet
5 hours ago, teerex said:

Men de kobler vel på en scanner for å sjekke om det er feilkoder? På Euro5 eller nyere (eller kanskje Euro4 også?).

Det visste jeg ikke! Om det er tilfelle, så vil jeg tro at de kun gjør søk etter feilkoder? 

Skrevet
23 minutter siden, LP760 skrev:

Det visste jeg ikke! Om det er tilfelle, så vil jeg tro at de kun gjør søk etter feilkoder? 

Og dårlig utført tuning gir feilkode 

Skrevet (endret)

Her er utklipp fra PKK kontrollinstruks V 4.0. Gul markering er endringer fra V 3.0:

Fra og med 1. august 2022 gjelder i tillegg:

  • Krav til testing av kokepunkt på bremsevæske. Laveste godkjente kokepunkt er 150 grader Celcius.

 

pkk.thumb.jpg.4f2df1383cea2ec2614c401c07c6a1ec.jpg

 

pkk2.thumb.jpg.8dbe3cba22941f8ad28b3d0b72603515.jpg

 

pkk3.thumb.jpg.e4e89aedc82b541738fe695ef8c7a9d7.jpg

 

pkk4.thumb.jpg.f28c2b54be74060a2a6ba824dbf1af66.jpg

Endret av teerex

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...