Gå til innhold

E61 520d lci starter ikke. Løst 😊


viggo E34
 Share

Anbefalte innlegg

E61 520d lci til datra har litt tull etter brudd på jordingskabel... får bare klikk ved forsøk på start, starter med strøm direkte på starter. Slettet alt av feilkoder og sitter gjenn med denne etter forsøk på start.Screenshot_20241127_145306_BimmerLink.thumb.jpg.a48ef321d8fcaf278d7dfbbc55d58d2e.jpg

noen som har ærfaringer rundt dette og evt kan hjelpe?

Endret av viggo E34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fikset kabelen med brudd da? Hva måler du av spenning på starter i det du hører "klikk"? Terminal 50 skal kjøre i gang starter, det er CAS som sender et signal om det, så når motor ikke begynner å gå rundt etter at signalet er sendt er det logisk at du ser en feilkode på det. Gitt at du faktisk hører klikk så høres det ut som at du ikke har nok strøm fram til starter og at signalbiten ut fra CAS bør være i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ta en runde i morgen å måle litt, usikker hva som har blitt målt å ikke. Kom akkurat hjem fra havet, så fikk tatt en runde med diagnose idag. For å se va som lå inne, bil har tappet seg for strøm og så var masse feilmeldinger. Men etter å ha koblet opp batteri og slettet feilkoder var dette det vi satt hjenn med, men tar en runde i morgen å måler litt fysisk etter flere tips. ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, viggo E34 said:

12,7volt på starter, før forsøk på start, ramler ned til 8volt ved forsøk på start. Får 1volt på innslag til starter...🤔

Enten dårlig batteri eller en ledning som har for høy motstand. 12.7V batteri før start indikerer egentlig at batteri er godt ladet.

Hvordan er spenningsfallet i selve batteriet når du starter? Dropper det like lavt, i så fall er batteriet som klarer ikke å levere nok strøm til starteren. Om den holder seg ovenfor 10V, da må ledning til og fra starteren inspisere bedre, siden det indikerer at det er for høyt motstand på en eller annet sted fra batteriet til starteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at du bør måle på batteriet også, før du konkluderer med dårlige kabler. Skal ikke være over 1 V forskjell mellom motorrom og bak under full last. Her fra min E61 med M57 og 95Ah AGM:

729753891_voltdroptest.thumb.jpg.91040c97ce695a88a03cb056d24563d1.thumb.jpg.788f244429493d81b3caef4bb50c6592.jpg

Rød i motorrom, blå direkte på batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, E.C. said:

Enig at du bør måle på batteriet også, før du konkluderer med dårlige kabler. Skal ikke være over 1 V forskjell mellom motorrom og bak under full last. Her fra min E61 med M57 og 95Ah AGM:

Rød i motorrom, blå direkte på batteri.

Se der ja, det er fint diagram du har der :) 

Jeg må si at jeg synes batteri går ganske lavt, under 9.5V men det er veldig kort da og går egentlig veldig fort til 10V igjen. Jeg tror jeg har aldri målt den med sånn nøyaktighet mtp tidsskala. Så kan godt hende at det er så kort at jeg ser ikke på multimeteret en gang. Det er snakk om mindre enn 0,02s før den kommer allerede over 10V igjen. Hvor gammelt er batteriet du har målt dette på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@mr.pingudu kommer ikke til å se det på multimeteret nei og IBS skal ikke slå ut når det er under 100 ms, trolig nettopp pga. dette. Batteriet var så å si nytt. Du kan se hele posten om dette på 1. side av garasjetråden min, var der jeg klippet det ut fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, E.C. said:

@mr.pingudu kommer ikke til å se det på multimeteret nei og IBS skal ikke slå ut når det er under 100 ms, trolig nettopp pga. dette. Batteriet var så å si nytt. Du kan se hele posten om dette på 1. side av garasjetråden min, var der jeg klippet det ut fra.

Takk for bakgrunn info :) Da har jeg lært noe nytt i dag. Håper det hjelper trådstarter også for å finne problemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har drivd på med litt feilsøking å fram å tilbake, lest opp å ned å fram og tilbake. Er vistnokk ganske vanlig at denne feilkoden kommer ved brudd på jordingskabel CAS kjører i jord internt å dermed svir seg.

Screenshot_20241207_143820_YouTube.thumb.jpg.1b051a673bb989f7619547519ce9570c.jpg

Så endte opp med å nappe ut CAS modulen og åpna den

Snapchat-910970588.thumb.jpg.786bdde1bec8f57e0d9a8990a0b34f93.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • viggo E34 changed the title to E61 520d lci starter ikke. Løst 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...