Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
1 hour ago, Flataas said:

Har målt nå og på selve kontakten som man tar av ECU så måler jeg 60.9 ohm mellom pin 33(Signal PT-CAN low) og pin 46(Signal PT-CAN high).

Ved måling på pinnene til ECU så måler jeg 3.93 ohm.

Da har du et problem det måtte enten være 60 + 60 eller 120.
edit: Nå riktig: De må være 60 + 0 eller 120 + 120 

Endret av mr.pingu
Skrevet
2 minutter siden, mr.pingu skrev:

Da har du et problem det måtte enten være 60 + 60 eller 120.

Hvordan får jeg 60 + 60?
Stappa pinnene på multimeteret på pin 33 og på pin 46, da måler jeg jo ohm mellom 33 og 46?

Skrevet (endret)
19 minutes ago, Flataas said:

Hvordan får jeg 60 + 60?
Stappa pinnene på multimeteret på pin 33 og på pin 46, da måler jeg jo ohm mellom 33 og 46?

Beklager, nå jeg helt ute å kjøre...  Så  bare glem det jeg skrev. Nå kommer her det korrekte svaret. 
Det må være at enten man får 2x120ohm både på DDE og selve Canbus pins  ELLER 1x60ohm 

CAN bus må har 120 ohm motstander som sitter på begge ender av bussen. Det vel si at de er parallelt så vi kan regne med følgende formel
1/rt = 1/r1 + 1/r2 
1/Rt = 1/120 + 1/120 = 2/120 =
1/Rt = 1/60
Rt = 60 ohm 

4ohm samsvarer med at det er ikke en termineringsmotstand i DDE ellers hadde du målt 120ohm. 60ohm på pinsen bekrefter at det er 2 terminerings motstander på bussen selv om dde er koblet ut. Dermed kan vi konkludere at du har ikke ledningsbrudd i canbussen. 

1 minute ago, Otis said:

Det skal være 60 ohm på lav og høy hver.

Riktig, jeg var helt ute å kjøre i forrige innlegg...

Endret av mr.pingu
Skrevet

Jeg måtte google det samme som mr.pingu. 60 ohm er rett på lav og høy!

Jeg tenkte feil mht parallelle resistorer.

Skrevet (endret)
2 minutter siden, Otis skrev:

Jeg måtte google det samme som mr.pingu. 60 ohm er rett på lav og høy!

Jeg tenkte feil mht parallelle resistorer.

Så da har jeg målt rett ved å stappe pinnene på multimeteret til pin 33 og 46 og da får 60.9ohm ?

Eller skal jeg måle pin 33 til jord også pin 46 til jord?

Endret av Flataas
Skrevet

Det er rett som du har gjort.

Jeg vil anta du får det samme på lav/høy og jord. Enten 60 ohm eller 120 ohm. Forstår/husker ikke.

Skrevet
7 minutter siden, Otis skrev:

Det er rett som du har gjort.

Jeg vil anta du får det samme på lav/høy og jord. Enten 60 ohm eller 120 ohm. Forstår/husker ikke.

Okei, takk.

Ser nok ut som ny hjerne må til her

Skrevet

Man må måle mellom CAN_H og CAN_L ikke til jord.
Så pin 33 + 46 på kontakten inntil DDE og pin 33 + 46 på selve DDE'en.

Så om 33 + 46 ga 4 ohm på DDE og 60ohm på kontakten kan vi konkludere at det er ikke noe feil med selve CANbus ledninger eller motstanden.  Ser ut at muligens feilen ligger lengre inn i DDE. 

Du kan måle til jord som siste sjekk; Om man måler til jord må den nesten vare skyhøy eller åpen krets.  Dette kan du igjen måle og både på DDE og kontakten.
Jeg vet bare ikke hva er pinne nr til jord på DDE.

Skrevet (endret)
5 minutter siden, mr.pingu skrev:

Man må måle mellom CAN_H og CAN_L ikke til jord.
Så pin 33 + 46 på kontakten inntil DDE og pin 33 + 46 på selve DDE'en.

Så om 33 + 46 ga 4 ohm på DDE og 60ohm på kontakten kan vi konkludere at det er ikke noe feil med selve CANbus ledninger eller motstanden.  Ser ut at muligens feilen ligger lengre inn i DDE. 

Du kan måle til jord som siste sjekk; Om man måler til jord må den nesten vare skyhøy eller åpen krets.  Dette kan du igjen måle og både på DDE og kontakten.
Jeg vet bare ikke hva er pinne nr til jord på DDE.

Skal sjekke, har listen over pinout

Screenshot_2024-12-12_at_00-34-13_A2249_Digital_diesel_electronics_control_unit.png

Endret av Flataas
Skrevet (endret)

Siden vi vet ikke noe av internt struktur på DDE anbefaler jeg å måle mot alle jord pinner, når jeg så over listen var det pin 2, 4 og 6.
På bilen sin side kan du ta hvilken som helst jordings punkt. Jeg forventer egentlig ikke noe utslag på bilen sin side men greit å få det avdekket før du skal til med ny DDE.  

Endret av mr.pingu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...