Flataas Posted December 11, 2024 Posted December 11, 2024 Hei, Har en venn med en 2006/2007 E91 318d som ikke får start på bilen, tok diagnose for han i dag men kommer ingen vei. Problemstilling: Han brukte bilen som normalt uten problemer og den ble parkert i 1-2 uker, når han skulle ta den i bruk igjen så ville den ikke starte. Verdt å nevne at det ble sprengkulde når bilen var parkert. Får null kontakt med DDE, har sjekket alt av sikringer, tilførsel osv men nada. Har tilogmed åpnet DDE for å se etter eir / kortslutning men fant ingenting. Bilen kinner som bare det men får ikke start. Testet med 3 forskjellige kabler samt flere programmer, ingen får kontakt med DDE.
PIIIPower Posted December 12, 2024 Posted December 12, 2024 Hoho, her var det mye rart. Har du sletta koder og lest ut på nytt? Virker som om det har vært lite strøm på bilen (frm), uten at det er direkte relatert til denne casen. Ville ha sjekket at jordforbinnelse til motor er ok (belast med gammel fjernlys pære på +i motorrom og - på motor, lav motstand hjelper ikke, kursen må holde amp's). Er det dårlig med jord her kan CAS ryke. Ellers ville jeg ha søkt "BMW 00A0B3" på Google der flere støter på dette og løser det på forskjellige vis. Hvorfor 00a0b3? Fordi den koden er feil siden starter går rundt selv om ISTA hevder noe annet.
Flataas Posted December 12, 2024 Author Posted December 12, 2024 (edited) 1 time siden, PIIIPower skrev: Hoho, her var det mye rart. Har du sletta koder og lest ut på nytt? Virker som om det har vært lite strøm på bilen (frm), uten at det er direkte relatert til denne casen. Ville ha sjekket at jordforbinnelse til motor er ok (belast med gammel fjernlys pære på +i motorrom og - på motor, lav motstand hjelper ikke, kursen må holde amp's). Er det dårlig med jord her kan CAS ryke. Ellers ville jeg ha søkt "BMW 00A0B3" på Google der flere støter på dette og løser det på forskjellige vis. Hvorfor 00a0b3? Fordi den koden er feil siden starter går rundt selv om ISTA hevder noe annet. Dette var faktisk ETTER sletting av koder Den var relativt tom for strøm når han skulle ta den i bruk igjen, forrige eier på bilen har lekt villmann når vedkommende koblet opp ledbar på bilen så her må jeg inn med tool32 og resette counter. ISTA anbefalte å bytte FRM Jord til ECU var i orden men skal sjekke den til motor nøye, ingenting tyder på at CAS har røket her enda. Har god kontakt med den. Fant et innlegg på e90post hvor en var plaget med relativt samme feil og han fikk kontakt med DDE ved å trykke på ledningene samtidig, feilen her var canbus. Mulig det går å legge "ekstra" ledning fra obd kontakt til canbus pin på ecu for å utelukke canbus feil samt sjekke om man da oppnår kontakt? Normalt sett så vil jo canbus feil komme i lista til ISTA, ut fra min erfaring. Skal teste DDE relè for å utelukke dette, samt måle strøm på sikringene Ingenting neddi boksen tyder på fukt, varmgang eller eiring. Bilen virket jo når han parkerte den så dette er en merkelig case. Edited December 12, 2024 by Flataas
mr.pingu Posted December 12, 2024 Posted December 12, 2024 Har du 12V ved DME? Når en ikke får kontakt med modulen er det først vær sikker den faktisk får strøm FRM på disse biler er litt sær når det kommer til tom batteri men det skal ikke forklare noen av de feilene.
Flataas Posted December 12, 2024 Author Posted December 12, 2024 30 minutter siden, mr.pingu skrev: Har du 12V ved DME? Når en ikke får kontakt med modulen er det først vær sikker den faktisk får strøm FRM på disse biler er litt sær når det kommer til tom batteri men det skal ikke forklare noen av de feilene. Har 12V ved DME ja, hører også at ting skjer når man tar ut og inn relè'et
mr.pingu Posted December 12, 2024 Posted December 12, 2024 2 hours ago, Flataas said: Har 12V ved DME ja, hører også at ting skjer når man tar ut og inn relè'et Da er det sjekket hvertfall Angående canbus, hva er motstand mellom CAN_L og CAN_H når du tar av kontakten fra DME? Om DME har ikke terminerings motstand i seg burde du se 120-ohm +-3. Om DME har terminerings motstand det får du 60ohm +-3 om DME er koblet ut. Om det avviker sterkt fra disse verdiene da kan det tyde på et eller annet feil på canbussen.
Flataas Posted December 12, 2024 Author Posted December 12, 2024 1 time siden, mr.pingu skrev: Angående canbus, hva er motstand mellom CAN_L og CAN_H når du tar av kontakten fra DME? Om DME har ikke terminerings motstand i seg burde du se 120-ohm +-3. Om DME har terminerings motstand det får du 60ohm +-3 om DME er koblet ut. Om det avviker sterkt fra disse verdiene da kan det tyde på et eller annet feil på canbussen. Tenker du på kontakten til DME eller måle på pinnene til DME?
mr.pingu Posted December 12, 2024 Posted December 12, 2024 15 minutes ago, Flataas said: Tenker du på kontakten til DME eller måle på pinnene til DME? Tenkte egentlig på kontakten til DME, men om du måler på pinnen også får vi avklart om DME har en innebygd termineringsmotstand. Enten du får 2x 60ohm eller du får bare 120 ohm på kontakten
Øyvind L. Posted December 12, 2024 Posted December 12, 2024 Den har ikke kontakt med DME så begynn med å feilsøke der. Som nevnt før. Sjekk om DME har spenning.
PIIIPower Posted December 12, 2024 Posted December 12, 2024 Motstand kan måles rett på ODB porten også.
E.C. Posted December 12, 2024 Posted December 12, 2024 Har sett en random video på E6x eller E9x der DDE ikke svarte fordi den ikke fikk strøm, en clue jeg bet merke i, men som ikke var nevnt i videoen var at det ikke kom opp noe motorlampe da tenningen var på.
mr.pingu Posted December 12, 2024 Posted December 12, 2024 (edited) 1 hour ago, PIIIPower said: Motstand kan måles rett på ODB porten også. PT-can er vel ikke rett på OBD-porten, er det det? Er vel flere Can-bus nettverker som alle har sitt motstand. Edited December 12, 2024 by mr.pingu
PIIIPower Posted December 12, 2024 Posted December 12, 2024 53 minutter siden, mr.pingu skrev: PT-can er vel ikke rett på OBD-porten, er det det? Er vel flere Can-bus nettverker som alle har sitt motstand. for rask på avtrekkeren der 😂 mr.pingu 1
Flataas Posted February 14 Author Posted February 14 På 12.12.2024 den 20.32, mr.pingu skrev: Da er det sjekket hvertfall Angående canbus, hva er motstand mellom CAN_L og CAN_H når du tar av kontakten fra DME? Om DME har ikke terminerings motstand i seg burde du se 120-ohm +-3. Om DME har terminerings motstand det får du 60ohm +-3 om DME er koblet ut. Om det avviker sterkt fra disse verdiene da kan det tyde på et eller annet feil på canbussen. Har målt nå og på selve kontakten som man tar av ECU så måler jeg 60.9 ohm mellom pin 33(Signal PT-CAN low) og pin 46(Signal PT-CAN high). Ved måling på pinnene til ECU så måler jeg 3.93 ohm.
Flataas Posted February 14 Author Posted February 14 På 12.12.2024 den 22.03, Øyvind L. skrev: Den har ikke kontakt med DME så begynn med å feilsøke der. Som nevnt før. Sjekk om DME har spenning. A8682/X8582 - F01, F02, F03 og F04 - Sikringer byttet og sjekket OK. - Har strøm. A2076 - Strøm på alle ledninger. K2003a DDE main relay - Har strøm.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now