Caspere82 Skrevet Desember 29, 2024 Share Skrevet Desember 29, 2024 Hel, jeg har en e82 2008 mod som har hatt forskjellige problemer. Overoppheting, turbohavari og el problem. Jeg er ganske lei n47 motoren og vil heller satse på en engine swap istedet for og selge bilen sann som den er nå eller deler. Jeg har fått vite att jeg trenger 330 understell og en 525 eller 325d motor, ledningsnett og ecu fra samme motoren for og få allt til og gå og godkjent. Jeg har ikke skrudd så mye bil før og ikke rørt ledningsnett før. Det skal jo gå i teorien men vet det kan bli mye styr med og få ting til og gå pga allt det elektriske. Noen som har gjort lignende før? Alle tips er blir søtte pris på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Desember 29, 2024 Share Skrevet Desember 29, 2024 Det er ganske mye jobb å bygge om som du har tenkt i beskrivelsen. Utifra kompetansenivå (og da sikkert og utstyr tilgjengelig) ville jeg sterkt vurder å heller selge bilen, jobbe noe overtid, og kjøpe den du vil ha. Men, det stemmer at e9x understell og deler generelt passer ja. Du bør da også ha motor fra e9x mtp bunnpanne. Hvis du legger ut hvor mye du ser for deg at du vil ha for bilen som den står, så kan det jo være at noen her på forumet plukker den opp for en sum dere begge kan være fornøyde med? uglefossen og E.C. reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 29, 2024 Share Skrevet Desember 29, 2024 Skal dette godkjennes for veibruk? Ganske omfattende prosjekt for noen som ikke har skrudd så mye. Jeg mistenker at det potensielt kan bli en utfordring mtp. å sette inn en eldre motorserie (M57) i en N47-bil. Så det aller første du bør gjøre er å høre med SVV om du kan godkjenne en M57 i den bilen din. Rent teknisk skal det være overkommelig, folk har nå puttet M57 i E8x før, men du får tenke litt realistisk over hvor mye tid og penger du ønsker å bruke på et slikt prosjekt. Er el-feil du opplever på bilen relatert til N47? Hvordan vet du at dette er noe som blir borte med en annen motor? Å måtte bytte turbo én gang er jo ingen krise og overopphetting bør også være et overkommelig problem å fikse, samtlige problemer langt mer overkommelige enn ombyggingen du planlegger. Med andre ord: Hvis du tenker at nåværende problemer er kompliserte, så blir ikke akkurat den ombygginga noe lettere å forholde seg til. TRF og uglefossen reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 29, 2024 Share Skrevet Desember 29, 2024 Få det godkjent med statens vegvesen før du begynner. uglefossen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Caspere82 Skrevet Desember 29, 2024 Forfatter Share Skrevet Desember 29, 2024 1 time siden, E.C. skrev: Skal dette godkjennes for veibruk? Ganske omfattende prosjekt for noen som ikke har skrudd så mye. Jeg mistenker at det potensielt kan bli en utfordring mtp. å sette inn en eldre motorserie (M57) i en N47-bil. Så det aller første du bør gjøre er å høre med SVV om du kan godkjenne en M57 i den bilen din. Rent teknisk skal det være overkommelig, folk har nå puttet M57 i E8x før, men du får tenke litt realistisk over hvor mye tid og penger du ønsker å bruke på et slikt prosjekt. Er el-feil du opplever på bilen relatert til N47? Hvordan vet du at dette er noe som blir borte med en annen motor? Å måtte bytte turbo én gang er jo ingen krise og overopphetting bør også være et overkommelig problem å fikse, samtlige problemer langt mer overkommelige enn ombyggingen du planlegger. Med andre ord: Hvis du tenker at nåværende problemer er kompliserte, så blir ikke akkurat den ombygginga noe lettere å forholde seg til. Hei, penger er ikke ett spørsmål, har en plass jeg kan skru med andre folk som driver med bmw. Problemene som er nå er ikke kompliserte. Er bare att jeg ikke orker og spytte inn 20k på ny turbo og ekstra penger på og fikse de andre problemene når motoren har gått over 200k hvert tunet og generelt bare er drit. Er også glad i bilen så vil ikke selge den. Er klar over att dette er omfattende. Men som sagt spurte ikke om hvorfor jeg ikke skal gjør dette. Spurte om tips til ting jeg bør vite om byggingen:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 29, 2024 Share Skrevet Desember 29, 2024 Joda, men du er nå ikke den første som lager en post her på forumet uten å ha først sjekket enkelt tilgjengelig informasjon som delekatalog eller info hos SVV. Det er på ingen måte unaturlig å gi rådet om å selge bilen og kjøpe noe ferdig, gitt den bakgrunnen du har beskrevet. Husk at flere andre her faktisk har erfaring med litt av hvert og vet av egenerfaring at enkelte ganger så hadde det vært enklere å kjøpe ferdigvare enn å kåle med ombygging i etterkant. Rådet mitt vil være å kjøpe en delebil og flytte over mest mulig, spesielt siden "penger ikke er et spørsmål". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PIIIPower Skrevet Desember 29, 2024 Share Skrevet Desember 29, 2024 Vi kan flisespikke litt her. Det er trolig mulig å få inn en M57 lovlig, men donorbilen må ha vært registrert første gang samme dag som din eller etter, altså må motoren være nyere enn bilen din basert på chassisnummer. Som andre sier, det er en stor jobb og selv om du har kompiser er det ikke sikkert de synes det er stas å gjøre hele jobben. Husk uansett at ombygg må godkjennes av SVV før du rører en skrue, ellers kan du i alle fall glemme å få det godkjent noen gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Caspere82 Skrevet Desember 29, 2024 Forfatter Share Skrevet Desember 29, 2024 1 minutt siden, PIIIPower skrev: Vi kan flisespikke litt her. Det er trolig mulig å få inn en M57 lovlig, men donorbilen må ha vært registrert første gang samme dag som din eller etter, altså må motoren være nyere enn bilen din basert på chassisnummer. Som andre sier, det er en stor jobb og selv om du har kompiser er det ikke sikkert de synes det er stas å gjøre hele jobben. Husk uansett at ombygg må godkjennes av SVV før du rører en skrue, ellers kan du i alle fall glemme å få det godkjent noen gang. Hvorfor må motoren være nyere har det med att det ikke vil fungere eller har det med godkjenning og gjør? Takk for svar:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PIIIPower Skrevet Desember 30, 2024 Share Skrevet Desember 30, 2024 (endret) 2 timer siden, Caspere82 skrev: Hvorfor må motoren være nyere har det med att det ikke vil fungere eller har det med godkjenning og gjør? Takk for svar:) Godkjenning. Det kan hende det havarerer for din del hvis de henger seg opp i EURO godkjenning, bare noen TU2 modeller av M57 fikk Euro4 som vel var det N47 fikk. Og minnes jeg rett var det vel bare M57D30 som fikk TU2 og dermed Euro4 Men hør med SVV du, så får du svar 🙂 Endret Desember 30, 2024 av PIIIPower Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå