Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
42 minutes ago, Otis said:

75 grader er det laveste du kan ha av temperatur, før nåla ikke står rett opp.

Joda, det stemmer det. Termostat. Men kjenn på alle slanger, hvilke er varme og hvilke er ikke? Slanger til/fra radiator skal være iskald, helt til hvertfall 85 grader.

Den øvre slangen som kommer til ekspansjonstaken, er det til motor eller fra motor?

Skrevet (endret)
9 minutes ago, Otis said:

Tynn eller tykk?

tykk (dette er ikke min bil, bilde fra yt, har ikke egr system)

slangevarmer.png

Endret av thansen
Skrevet

Regner med den blir varm siden du har en tynn slange også til ekspansjonstanken. Det sirkulerer litt kjølevæske hele tiden. 

Skrevet
6 minutes ago, Otis said:

Regner med den blir varm siden du har en tynn slange også til ekspansjonstanken. Det sirkulerer litt kjølevæske hele tiden. 

jepp

Skrevet (endret)

1. Virkar tilleggsvarmeren? Når du søker å få 32gr i kupeen når det er -25gr ute så kan du egentlig berre gløyme det uten varmer. Korleis kler du deg når du køyrer bil? Eg ville normalt kledd meg litt ekstra når det var så kaldt og då hadde eg senka temperaturen i kupeen for å minske differansen mellom ute og inne. Du gjere jo det motsatte.

2. Når ble det montert EGR delete? Dette reduserar nemleg den mengde spillvarme som blir tatt opp i kjølesystemet.

3. Kor blir varmen av? Er det gjennom radiatoren? Dersom det IKKJE er i radiatoren så er det noko anna gale enn termostaten.

Det enklaste du kan gjere når du ikkje har så god greie på bil er å ta en sånn utetemperaturmåler fra Clas/Biltema/Nille og så teipa du den fast i turslangen til radiatoren. Ganske nær tilkoblinga på radiatoren. For å begrense påvirkning fra vind så teip noko isolasjon utanpå akkurat der sensoren er.

Kjør.

Når motoren er kald skal det ikkje bli nevneverdig varme i slangen. Uansett om du køyrer eller står stille skal motoren bli driftsvarm før det går varme til radiatoren.

Endret av TurboJens
Skriveleif
Skrevet (endret)
26 minutes ago, TurboJens said:

1. Virkar tilleggsvarmeren? Når du søker å få 32gr i kupeen når det er -25gr ute så kan du egentlig berre gløyme det uten varmer. Korleis kler du deg når du køyrer bil? Eg ville normalt kledd meg litt ekstra når det var så kaldt og då hadde eg senka temperaturen i kupeen for å minske differansen mellom ute og inne. Du gjere jo det motsatte.

2. Når ble det montert EGR delete? Dette reduserar nemleg den mengde spillvarme som blir tatt opp i kjølesystemet.

3. Kor blir varmen av? Er det gjennom radiatoren? Dersom det IKKJE er i radiatoren så er det noko anna gale enn termostaten.

Det enklaste du kan gjere når du ikkje har så god greie på bil er å ta en sånn utetemperaturmåler fra Clas/Biltema/Nille og så teipa du den fast i turslangen til radiatoren. Ganske nær tilkoblinga på radiatoren. For å begrense påvirkning fra vind så teip noko isolasjon utanpå akkurat der sensoren er.

Kjør.

Når motoren er kald skal det ikkje bli nevneverdig varme i slangen. Uansett om du køyrer eller står stille skal motoren bli driftsvarm før det går varme til radiatoren.

1. tilleggsvarmer virker nok ikke, men som sagt så har dette aldri vært et problem før. Spiller ingen rolle om jeg setter 22c i kupe eller 32c, temperaturen synker med engang jeg stopper å kjøre. 


2. Flere år siden, sikkert 4 år siden nå.

3. Må sjekke dette neste gang jeg starter bilen.

Ville ikke sagt jeg har lite peiling på bil. Vanligvis klarer bilen å stå på tomgang å oppnå driftstemp eller nærmest driftstemp. Nå er det ikke sjanse engang

Endret av thansen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...