Arne x3 e83 Skrevet Lørdag kl. 17:25 Skrevet Lørdag kl. 17:25 Har montert brukt lysmodul. Den fungerer helt fint uten at den er kodet. Hvorfor påstås det da at de må kodes/klones med den orginale?
///FredriK.S Skrevet Lørdag kl. 17:30 Skrevet Lørdag kl. 17:30 Mener at KM-stand blir lagret i lysmodulen. Se på speedometeret ditt. Har du fått opp en dott/prikk bak der der står KM ? typ 137.300KM*
Arne x3 e83 Skrevet Lørdag kl. 19:07 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 19:07 tror ikke jeg fikk det, men satte tilbake den orginale siden det ikke var årsaken til problemene. Her forstått det slik som at den registrere km.stand ja samt at ch.nummer ligger i den. Men km stand endret seg iverfall ikke når jeg kjørte med den. Det var forsåvidt greit å kunne bruke en brukt modul for å eliminere om den orginale var feilkilden. Nå påstår jo også BMW verksteder at de ikke kan kode brukte pga sperre fra BMW. Ganske idiotisk når de i tilegg ikke har den i produksjon lenger. Nå hadde jeg tilgang på bruk av Launch tester som kanskje kunne vært brukt til å klone ny og gammel modul. Men det ble ikke gjort fordi den jo fungerte uten å gjøre kloning. Og det fins vel også andre som har spesialisert seg på rep. og koding brukte moduler.
E.C. Skrevet Lørdag kl. 20:22 Skrevet Lørdag kl. 20:22 2 hours ago, Arne x3 e83 said: Hvorfor påstås det da at de må kodes/klones med den orginale? Det hadde kanskje hjulpet å vite hva koding faktisk er og hvorfor man må kode noe? Det er ikke verre enn at koding er å sette innstillinger til en modul, som er relevante for utstyrsnivået i bilen, en slags skjult meny. Det finnes mange ulike moduler i en bil som kontrollerer både det ene og det andre. Noen har enkle kontrolloppgaver som ikke avhenger av krysskommunikasjon med øvrig utstyr som finnes i bilen. Slike moduler kan bare puttes rett inn. De blir enten "kontaktet" av andre moduler i bilen for å hente ut info eller så styrer de bare sine egne underfunksjoner for seg selv og sender ut en feilmelding om noe skjer. Det som normalt er fellesnevneren her er at systemene de kontrollerer er små og bygd opp helt likt i alle bilene disse modulene sitter i. For eksempel: PDC og EHC. Så har du moduler som er litt mer sentrale og som er helt avhengige av å "vite" hvilket annet utstyr som sitter i bilen. Typisk kjørecomputer og speedometer. Disse trenger å vite hva annet som finnes i bilen for å sette opp riktige kommunikasjonskanaler til relevant utstyr. Lysmodul fra en manuell bil vil forvente at revers-signalet kommer fra en av/på-bryter som sitter rett på girkassa, mens en ellers helt likt kodet modul fra en bil med automat vil forvente signalet fra en databuss. Enkelte vil aldri oppdage sånne småfeil og i alle fall ikke umiddelbart etter å ha byttet en modul når de driver og feilsøker på en annen, større feil. Moduler kan også inneholde bilens utstyrsliste, noe som kan føre til følgefeil ved "standardkoding" av andre moduler, så selv om noe funker "rett ut av bruktbutikk-boksen" så kan du sitte med et a-ha opplevelse når noen bytter neste modul som må standardkodes til bilen. Og så er det jo sånn at man kan ha flaks og kjøpe en slik mer avansert modul fra en annen bil med helt lik utstyrsliste og lage anekdotiske bevis om at koding generelt plutselig ikke er nødvendig. Hvor sannsynlig det er med slik flaks avhenger fort av hvor mye utstyr som er tilgjengelig på bilen man har og hvor mye utstyrsvariasjon det har vært på solgte biler. Så har du noen moduler som MÅ klones som du sier, det blir jo fort noe annet igjen. Det er gjerne moduler som er en del av startsperra i bilen. Disse vil ha en unik kode som ikke vil matche om du bytter dem ut med lik modul. Vipps, så vil ikke bilen starte, selv om utstyrslista på bilene var lik. Da kan man enten lodde over deler av kretskort eller lese ut rett fra chip og skrive til ny chip. Reef89 og mr.pingu reagerte på dette 2
Arne x3 e83 Skrevet Søndag kl. 09:39 Forfatter Skrevet Søndag kl. 09:39 12 timer siden, E.C. skrev: Og så er det jo sånn at man kan ha flaks og kjøpe en slik mer avansert modul fra en annen bil med helt lik utstyrsliste og lage anekdotiske bevis om at koding generelt plutselig ikke er nødvendig. Hvor sannsynlig det er med slik flaks avhenger fort av hvor mye utstyr som er tilgjengelig på bilen man har og hvor mye utstyrsvariasjon det har vært på solgte biler. Tak for god informasjon.. Mulig det var flaks at lysmodulen virket uten at chassinummer og km stand ble lagt inn i den brukte. Ikke vet jeg, men ulike BMW verksteder hevdet de måtte programmeres inn med ch.nummer og km.stand. Og ikke kunne det uten videre brukes brukte. Nå brukte jeg litt tid på å finne en modul med eksakt samme delenummer, fant ut at 2008 modeller og andre ikke hadde samme nummer som min 09 mod. Fant etter hvert en 2009 mod. Med tilsvarende lysutrustning som min og kjørte sjekk via partslink 24 med ch.nummersøk for å finne at den hadde samme delenummer. Fikk den så billig at jeg syntes det var verdt å forsøke å se om den fungerte på min bil. Å det gjorde den. Men synes det er underlig at BMW ikke produsere nye til en 09 mod.
E.C. Skrevet Søndag kl. 10:19 Skrevet Søndag kl. 10:19 Tenker at de ikke setter inn brukt på merkeverksted og om de kjører standardprosedyren for gitt modulbytte med en brukt modul så vil det trolig feile. Derfor blir svaret deres som det ble. Høres ut som at du gjorde en bra jobb med å finne mest mulig lik modul, men det er ikke alle som er like heldige med det. Det er skuffende at flere deler til relativt nye biler er utilgjengelig ja, det har vært diskutert i en annen tråd for ikke så lenge siden.
Arne x3 e83 Skrevet Søndag kl. 10:31 Forfatter Skrevet Søndag kl. 10:31 3 minutter siden, E.C. skrev: Tenker at de ikke setter inn brukt på merkeverksted og om de kjører standardprosedyren for gitt modulbytte med en brukt modul så vil det trolig feile. Derfor blir svaret deres som det ble. Er nok riktig det. Det var med BMW sitt utstyr dette var umulig pga. sperre fra BMW. Og de anbefalte meg til og med et verksted de selv brukte når de ikke kom i mål selv. Men sperren fra BMW på eget utstyr burde vel oppheves nå når de ikke lager nye moduler lenger.
Reef89 Skrevet Søndag kl. 11:38 Skrevet Søndag kl. 11:38 Er jo veldig kjent at BMW selv ikke flasher og koder brukte moduler da det kreves endel læring samt program. Det standard svarer er jo at "det går ikke". De bytter heller til ny for den trenger å intialiserers, det kan ofte gjøres med ISTA p/d som bla. Bilia bruker. Kommer litt anpå modul også. E.C. og mr.pingu reagerte på dette 2
mr.pingu Skrevet Søndag kl. 11:51 Skrevet Søndag kl. 11:51 Så Lenge km stand på bilen er høyere enn donor-modul blir kmstand automatisk oppdatert men det går bare 1 vei. Arne x3 e83 reagerte på dette 1
Arne x3 e83 Skrevet Søndag kl. 11:53 Forfatter Skrevet Søndag kl. 11:53 14 minutter siden, Reef89 skrev: Er jo veldig kjent at BMW selv ikke flasher og koder brukte moduler da det kreves endel læring samt program. Det standard svarer er jo at "det går ikke". De bytter heller til ny for den trenger å intialiserers, det kan ofte gjøres med ISTA p/d som bla. Bilia bruker. Kommer litt anpå modul også. Men når ny ikke kan leveres……
mr.pingu Skrevet Søndag kl. 11:55 Skrevet Søndag kl. 11:55 Anbefaler uansett å standardkode modulen til bilen så den har riktig utstyrsliste som @E.C. forklarte veldig bra. Om den den funker ellers hadde jeg ikke tenkt noe mer om chassisnr og kmstand. Arne x3 e83 reagerte på dette 1
Arne x3 e83 Skrevet Søndag kl. 12:02 Forfatter Skrevet Søndag kl. 12:02 8 minutter siden, mr.pingu skrev: Så Lenge km stand på bilen er høyere enn donor-modul blir kmstand automatisk oppdatert men det går bare 1 vei. Sjekket nå delebilen hadde høyere km.stand enn min. Fungerte likevell. Bilinfo BMW X3, 2007-2010 (E83, Fase 2) 2.0D EURO 5 WBAPE11080WJ77295 Bilnummer: 159285 Kommet inn dato: 01.04.2023 Årsmodell 2009 KmStand 243653
mr.pingu Skrevet Søndag kl. 12:08 Skrevet Søndag kl. 12:08 (endret) Hmm kanskje det gjelder ikkke lysmodul og bare instrumentpanel det da. 🤷🏻 Endret Søndag kl. 12:09 av mr.pingu
E.C. Skrevet Søndag kl. 12:16 Skrevet Søndag kl. 12:16 Jeg har ikke satt meg inn i km-stand for moduler, men etter hva jeg har skjønt så kan flere av modulene enn speedometeret logge km-stand. Det kan bl.a. hjelpe å avdekke km-juks, men det påvirker jo ikke hvordan bilen ellers funker. Når det gjelder speedometer så kan det normalt bare stilles oppover i km-stand, derfor bør man kjøpe evt. erstatning for speedometer fra en bil som har kjørt mindre, om man vil justere til riktig stand. mr.pingu reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå