Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har søkt men finner ikke noe svar…er det noen som har fått knekte fjærer på en 7 år gammel 225xe dekket på goodwill fra BMW noengang? Eller er det bare å glemme.? To knekte fjærer på en 7 år gammel bil er jo ikke normalt. Den lokale Bilia sjappa sier selvfølgelig nei. Den første ble tatt privat for ett år siden, men så skjedde det på andre siden igjen nå. Med div følgeskader. 

mvh

TommyL

Skrevet

Skift alltid fjærene i par. Eller risikerer du at belastningen blir forskjellig mellom ny og gammel fjær, da gammel fjær gjerne har seget litt over 7 år.

Skiftet selv begge framme på min 2013 520d da den ene knakk helt nederst på fjæren.

Ganske normalt med knekte fjærer, dessverre . Skyldes som oftest rust og korrosjon (pga salt), Det har skjedd på min nåværende og min forrige bil, samt på biler tilhørende familiemedlemmer. Heldigvis for meg har mine knekt i nedre kant, og har ikke merket noe på kjøreegenskaper, bortsett fra en liten knirkelyd i hjulopphenget sånn av og til.

Skrevet

Nesten alle fjærer knekke..

Min F46 der holdt alle fjærene til langt over 300.000km før eg skifta dei samtidig med demperane. Det må riktignok ha vore skitflaks, for en anna lik F46 der vart begge framfjærene skifta før 140.000km og begge bak knakk noko over 200.000km. Dei fjærene som gjekk foran dei er no knekt igjen.

Samtidig kjøpte eg ein passat som hadde fått nye fjærer foran i 2019 på 135.000km. En av de er nå knekt, bilen har gått 221.000km så ikkje noko imponerande kvalitet.

Årsaken er stort sett korrosjon, og grunnen til det store problemet er svikt i overflatebehandlinga då det er eit sår i pulverlakken der fjæra blei hengt opp under lakkeringa. Det er som regel ca en halv runde inn på fjæra i en ende og det er stort sett der det knekke. Eg har begynt å ha krympestrømpe med lim utanpå såret, kunne sikkert virka bra med fugemasse/rutelim og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...