sistemann Skrevet Torsdag kl. 10:07 Skrevet Torsdag kl. 10:07 (endret) Hei! Min 2020 530e viser tegn til svekket batterikapasitet, synes jeg. Jeg kommer oftest ikke over 25 km nå i vinter, helst rundt 20 km på kjøring på flat vei, ned i 15 km på vei med stigning. Et nytt problem er også redusert trekkraft. Vedlagt screenshot viser en situasjon der bilen såvidt klarer 50 km/t til tross for 45% gjenværende batteri, den yter såvidt 40% belastning opp en slak stigning på E39 mellom Nordfjordeid og Lote-tunnelen. Selv om det var kaldt denne dagen, gjentok situasjonen seg neste dag, med plussgrader ute. Jeg har ingen feilmeldinger, alt blir synsing ift. forrige vinter som var min første med denne bilen. Jeg opplevde da en bil som gikk anslagsvis 32-35 km i kaldt vær, selv over en liten stigning som jeg forserer til og fra jobb. Jeg kjører vanligvis 28 km t/r jobb og har vært vant med ca 5 km gjenværende elektrisk rekkevidde etter dette. Nå klarer ikke bilen å fullføre elektrisk. Det er skuffende, spesielt med tanke på at jeg har 12 kWh-batteriet. Det ser ut for at bilen min yter ca det samme som en bil med 9 kWh batteri i god stand. Som nevnt har jeg ingen feilmeldinger og er rådvill for om mine observasjoner er riktige eller om jeg bare innbiller meg ting. Håper å få svar fra andre med 530e om hvordan de opplever rekkevidde og trekkraft, og hvordan eventuelle problemer har utspilt seg. Er det for eksempel normalt med en såpass redusert trekkraft? Opplever andre med 12 kWh batteri samme rekkevidde og reelle kapasitet? Håper på hjelp! Endret Torsdag kl. 10:08 av sistemann
*MrB* Skrevet Torsdag kl. 11:21 Skrevet Torsdag kl. 11:21 Du har muligens 1 eller flere defekte celler i høyspentbatteri. Det gir kanskje ikke feilmeldinger, men systemet går i nødmodus og elektrisk drift/ytelse reduseres. Du må få tatt en diagnose på bilen.
sistemann Skrevet Torsdag kl. 11:48 Forfatter Skrevet Torsdag kl. 11:48 Skal på service med bilen i mars og har bedt om gjennomgang av systemet, så vi får håpe noe kommer utav det. Tenkte å rådføre meg med folket her inne om hvordan lignende situasjoner har utspilt seg...alltid kjekt med litt kjøtt på beina før en drar på verkstedet.
*MrB* Skrevet Torsdag kl. 15:14 Skrevet Torsdag kl. 15:14 Defekte celler gir som regel meldinger også. Bl.a. får du ofte ikke valgt ren eldrift i iDrive, og meldinger som «systemkrav» o. l Så skal ikke svartmale helt før du har fått en diagnose.
sistemann Skrevet Torsdag kl. 16:52 Forfatter Skrevet Torsdag kl. 16:52 Riktig! Dette var jeg ute for i dag tidlig!
*MrB* Skrevet Torsdag kl. 19:14 Skrevet Torsdag kl. 19:14 Ok. Da høres det ut som det kan være noe der.
*MrB* Skrevet Mandag kl. 19:43 Skrevet Mandag kl. 19:43 Den siste der er ganske vanlig, og ikke noe jeg ville vært bekymret for. Den første der kan tyde på at noe er i gjære. Men som sagt er det diagnose som kan si noe mer konkret.
sistemann Skrevet i går, 00:04 Forfatter Skrevet i går, 00:04 Bare styr. Bilen ble hentet av planbil. fupsaker reagerte på dette 1
*MrB* Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Det kan være aux-batteriet i motorrommet. Der står det et lite Li-ion 12v batteri i tillegg til det vanlige 12v batteriet i bagasjerommet, og det er vitalt for mange funksjoner. Høres ut som du får diagnosen din tidligere enn beregnet her. Hold oss gjerne oppdatert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå