Gå til innhold

E46 330 d / ce bremser

Anbefalte innlegg

Skrevet

E46 330d / ce bremser .  

Det er en modell E46 330d / ce som er levert med 332 mm bremseskiver framme . Muligens det går på vanlig bremse brakett også med 325mm skiver ?

Har noen kunskap om hvilken type dette er eller om det går en 332mm skive på orginalbremse brakett? 

Kanskje noen har et regnr på en bil med slike skiver som kan sende meg på pm?

Dette er i forbindelse med ombygging av bremser på en e36 .

Der er innfesting til bremse brakett 122 mm / samme som e46. 

De fleste e46 330d / ce har 320 mm bak - 325mm skiver framme. Så brakett er sannsynligvis lavere enn den med 332mm skiver.

Idé er så enkel som at hvis en får tak i riktig brakett kan evt X5 4.4i calipper brukes sammen med 332mm skiver .

X3/X5/Z4 har 138 mm på boltefester til brakett og E46/E36/Z3 har 122 mm .

Kom gjerne med innspill 🌞

FB_IMG_1740243188944.jpg

FB_IMG_1740243173143.jpg

FB_IMG_1740243167632.jpg

FB_IMG_1740243139247.jpg

FB_IMG_1740243149419.jpg

FB_IMG_1740243161203.jpg

FB_IMG_1740243183139.jpg

Skrevet

Det første bildet ditt der det står "330d E46" stemmer jo ikke, dette nummeret fra Zimmermann finner jeg hos Autodoc og det refererer utelukkende til OE numre som stammer fra E53 og E83. Da tenker jeg på 34116859679. Hvor har du fått det fra at dette nummeret er å finne på E46?

325 x 25 mm er en del forskjellig fra 332x30 mm. Nesten samtlige klaver som jeg har sett har særdeles lite å gå på når det gjelder klaring mot skiva. Jeg ser ikke for meg at man kan få 5 mm tjukkere skive og en som stikker 3,5 mm lengre ut. Calipere og klosser kan ofte brukes på flere modeller, men klave og skivestørrelse er nesten alltid ganske fastlåst i par etter hva jeg erfarer.

Skrevet

Hvis du ser på det bilde med vaico fra auto doc så ser du den skiven er ca samme som den zimmermann skiven.

Derfor spør jeg om det er en utgave av E46 330 d / ce som da har større skiver enn 325mm 

Men fint du opplyser det at orginal 325 mm går ca akkurat på de utgavene av E46 330 d /ce du har sett på.

Kan bmw E46 fått oppgradering på en  alpina /330 xd f.eks ?

Skrevet

Nå er det bare Vaico som mener at E46 er levert med disse delenumre, og ikke BMWs ETK. Så jeg hadde tatt det med en klype salt.

https://www.realoem.com/bmw/enUS/partxref?q=34116794300

Hvis du ser på deres egen side så er de litt ute på tur og angir delenummer for bakbremsene på E46 (34216864052) på deres frambremser, som egentlig er E53 eller E83: https://www.vierol-shop.de/shop/product/V20-80048

Skrevet

Dette er temaet er bremser til e36 328 i og e46 330 d /ce.

Der vi kan finne bra orginal bremser bolt on.

M3 serie vil bli altfor dyrt å kjøpe / bruk Og vil kreve ombygging av nav/fjærbein på en E36 328i /E46 330 d/ce.

Som dere ser på bilde fra vaico bremseskive så er det enten feil på informasjon fra produsenten eller så er det en utgave E46 330 d/ ce med 332 mm bremseskiver på.

Normalt er det 325 mm framme på E46 330 d/ ce.

Skrevet

Tror ikke du leste helt hva jeg skrev?

"ørene" på spindelen (som du kaller for nav) på e36 sitter 11,5mm lavere enn på e46. Det betyr at hvis du tok skiver og klaver fra en e46 og satte på en e36 vil klaven bli 11,5mm for lav. Klave til 325mm skive fra e46, vil kun kunne søtte 302mm skive på e36.

Disse 332 skivene finnes nok ikke til e46, og dermed ikke riktige klaver, som uansett ikke kan brukes på den måten på din e36. BMW Performance bremser til e46 var fortsatt 325*25, men da med borrede og halvflytende skiver.

Hvis du heller sier litt om hva du forsøker å oppnå (og et slags budsjett) så er det nok enklere å hjelpe deg.

Skrevet

Det som er målet er større skiver/calippere framme på en e36 328i ..

Det som jeg har fått info sålangt er de klavene og calippere til 46 330 d/ce passer på den e36 .  Og da kan du bruke 325mm skiver på dette oppsettet.  Bolt on.

Poenget med tråd var at det i søk på e46 330 d/ ce dukker opp skiver med 332mm også så ser selvsagt på mulighetenfor å bruke dette om det eksisterer.

Jeg ønsker ikke gå for ombygging til m3 sitt da det blir kostbart og dyrt vedlikehold i framtiden. 

Skrevet

Jeg har muligens ett sett jeg kjøpte på ebay for endel år siden. Tror ikke jeg kommer til å innstallere det selv, og det kan sikkert selges. BMW E46 330i 330d FRONT BRAKE CALIPERS carriers 57/25 bremssattel (E36 UPGRADE) og Brake Caliper Repair Kit FRENKIT 257910.

Jeg personlig syns det var bedre å kjøpe sånt fra utlandet enn Norge da man kan være heldig å finne noen som ikke har sett så mye salt. Kan sende bilde i PM hvis du ønsker :)

Skrevet

- Hvorfor skal du ha større skiver og klaipper fremme på din e36 328i?  (en annen måte å spørre om hva du ønsker å oppnå på))

- Jeg ser at dette skal fungere på non M e36, stand corrected. Litt rart, ifølge bidlet over på klaver så sier jo den også 11,5mm avvik.

- Dersom det er faktisk ytelse er kjøling og skikkelige klosser viktig, for ikke å snakke om også få balansert det hele med å flytte mer bremsekraft bak

Skrevet
2 timer siden, TRF skrev:

-" Hvorfor skal du ha større skiver og klaipper fremme på din e36 328i?  (en annen måte å spørre om hva du ønsker å oppnå på))"

Denne er mest brukt på nurburgring.. gate racer vil fungere med standard skiver /klosser men tenker oppgradering er greit i mitt tilfelle. 

-" Jeg ser at dette skal fungere på non M e36, stand corrected. Litt rart, ifølge bidlet over på klaver så sier jo den også 11,5mm avvik."

-" Dersom det er faktisk ytelse er kjøling og skikkelige klosser viktig, for ikke å snakke om også få balansert det hele med å flytte mer bremsekraft bak"

Hvis du får mer bremser bak på den e36 328i vil den bli ganske utidig i hard oppbremsing. 

Det er ventilerte skiver på den bak og tar mer enn godt nok der allerede. 

Bremsing inn i sving så slipper bakparten for lett..

Ellers er det oppgradert allerede framme men de bremseklossene som har vært brukt er ikke tilgjengelig lenger dessverre.. 

Med de som har vært brukt så kunne vi kjører non stop uten problemer med varme/ fading..

Er prøvd ut div på den men ikke funnet brukbar erstatning som passer til den type banekjøring.

Så vil teste ut større skiver og da få tilgjengelig bremseklosser som jeg har bra erfaring med fra før. De blir produsert til 330 d/ce siden det er stort sett dette oppsettet som blir brukt.   Og selvsagt m3 til en helt annen pris. 

Skrevet
3 timer siden, tennbrikket skrev:

Jeg har muligens ett sett jeg kjøpte på ebay for endel år siden. Tror ikke jeg kommer til å innstallere det selv, og det kan sikkert selges. BMW E46 330i 330d FRONT BRAKE CALIPERS carriers 57/25 bremssattel (E36 UPGRADE) og Brake Caliper Repair Kit FRENKIT 257910.

Jeg personlig syns det var bedre å kjøpe sånt fra utlandet enn Norge da man kan være heldig å finne noen som ikke har sett så mye salt. Kan sende bilde i PM hvis du ønsker :)

Send gjerne pris / bilder..  har ikke kjøpt noe ennå..🌞

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...