Gå til innhold

Vurderer kjøp av 20' BMW 530e xDrive iPerformance. Diagnose viser mange feilmeldinger


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vurderer kjøp av en 20' BMW 530e xDrive iPerformance. Tilstandsrapporten viser en del feilmeldinger når diagnose ble kjørt. Service ble utført sist i fjor på denne bilen. Se vedlagte filer.

 

Er dette et trygt kjøp tenker dere?

1.png

2.png

3.png

Skrevet

Til rett pris er det sikkert et kjempekjøp!

Men om den selges for markedspris, så tenker jeg det kanskje er et mindre bra kjøp.
Føler meg svært usikker på de feilkoder under SME. Spesielt den første.

Skrevet

Det er fort gjort å bli revet med på stadssalg, det har jeg selv sett på spesifikke biler, som jeg bla har tenkt på selv. Så vær obs på å ikke betale for mye.

Ang den spesifikke meldingen og de andre for såvidt, så tenker jeg kanskje mer 12V problemer, da jeg nå først ser at alle meldinger er periodiske.

Men jeg vet ikke. Om du ikke har nok kunnskap om slike ting, så må du regne med at ting kan blir svært dyrt.

Skrevet

Noe sier meg at den bilen kanskje har 12v-problemer ja. Auxbatteriet i motorrom er kjent for å påvirke bilens systemer når det begynner å bli dårlig. Men det er jo en risk man må vurdere når man skal kjøpe på denne måten. Stadssalg er vel selve definisjonen på "selges som den står", og du kan neppe ta slike forbehold ved en evt handel. Du får bare følge med på prisutviklingen.

Skrevet
1 time siden, Otis skrev:

Det er fort gjort å bli revet med på stadssalg, det har jeg selv sett på spesifikke biler, som jeg bla har tenkt på selv. Så vær obs på å ikke betale for mye.

Ang den spesifikke meldingen og de andre for såvidt, så tenker jeg kanskje mer 12V problemer, da jeg nå først ser at alle meldinger er periodiske.

Men jeg vet ikke. Om du ikke har nok kunnskap om slike ting, så må du regne med at ting kan blir svært dyrt.

Ser den altså! Jeg ser at det er en kakse som har fått bilen tvangssolgt av banken og at det ligger heftelser på nesten 1 mill på bilen. Mistenker at det kanskje ligger en mulighet her.

14 minutter siden, *MrB* skrev:

Noe sier meg at den bilen kanskje har 12v-problemer ja. Auxbatteriet i motorrom er kjent for å påvirke bilens systemer når det begynner å bli dårlig. Men det er jo en risk man må vurdere når man skal kjøpe på denne måten. Stadssalg er vel selve definisjonen på "selges som den står", og du kan neppe ta slike forbehold ved en evt handel. Du får bare følge med på prisutviklingen.

Takk for svar! Har sendt en mail til stadssalg for å se om de vet noe eller om de kan fremskaffe noe mer informasjon enn det som er gitt. Som skrevet over til Otis så har jeg funnet at det er en kar som ser ut til å slite økonomisk siden bilen har heftelser på nesten 1 mill, så det kan hende det ligger muligheter med mindre bilens budrunde overstiger forventninger. Ser også at det har vært en tidligere leasing-bil.

Skrevet

Vær bare OBS på at man kan bli revet med her og dermed betale for meget!

Jeg vet at man kan få både prøve og besiktige biler fra Stadssalg, men da må man møte på deres lokasjoner. Jeg fikk hvertfall den beskjeden for et par år siden da jeg kikket på en del saker og ting hos de.

Jeg tenkte kanskje du kunne få lest av aktive feilkoder og evt målt 12v batteriet om du møter opp. For da blir det enklere å forstå problemene.

Skrevet (endret)
4 minutter siden, Otis skrev:

Vær bare OBS på at man kan bli revet med her og dermed betale for meget!

Jeg vet at man kan få både prøve og besiktige biler fra Stadssalg, men da må man møte på deres lokasjoner. Jeg fikk hvertfall den beskjeden for et par år siden da jeg kikket på en del saker og ting hos de.

Jeg tenkte kanskje du kunne få lest av aktive feilkoder og evt målt 12v batteriet om du møter opp. For da blir det enklere å forstå problemene.

Ja, jeg er generelt skeptisk og det blir nok vanskelig å besikte bil i forkant av bud. Men hva tenker du når det kommer til rettigheter i form av garanti mot BMW? Ting tyder på at bilen har stått en stund når man ser bremseskivene. Så det er en mulighet som dere sier at batteriet har fått seg et kuldesjokk, evt blitt utladet ved lite bruk.

Endret av sanbje
la til "mot BMW"
Skrevet

Garanti mot BMW gjelder vel så lenge bilen er skjøttet innenfor det BMW forventer. Som feks service og ikke brukt på feil måte, om det kan bevises.

Skrevet

Ser jo ut som servicer er fulgt på denne ut i fra bildene og det er vel garanti fram til sommeren 2025 om bilen er norsksolgt som ny så det tar jo i så fall bort en del risiko tenker jeg.

Skrevet

Høyspentbatteriet har vel faktisk 6 års garanti attpåtil. Så det hjelper jo litt på risikobildet så lenge bilen er servet riktig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...