Gå til innhold

325CI 2.5-192 - avleiring kjølevæske

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Bilen er knallfin, men istedenfor å kjøre den på NAF bruktbiltest, ba jeg SnapDrive om å ta en litt prematur EU-kontroll. Koster ⅓ av NAF bruktbiltest.

Bilen ble ikke godkjent pga bremsevæske, så jeg ba de skifte bremsevæske (5800 kr totalt) - og nå er den godkjent. De fant to ting til, som ikke har innvirkning på EU, første er pulserende kupevifte. Den roer seg etter et par minutter, men pulserer når bilen er kald. Jeg tenker dette ikke er prekært.

Andre greia er 

Termostat åpner langsomt , avleiringer i kjølevæske må starte med å skifte...

Rensemiddel 1,00 1 118,75 1 118,75

Forbehold om at det kan finnes andre feil og mangler i tillegg. 1,00

Skifte termostat 4 041,00

Termo stat (4) - GS 1,00 1 667,50 1 667,50

Kjølevæske 6,00 156,25 937,50

Hva kan en mann uten egen garasje gjøre selv? Er dette heller en sak for mittanbud.no? Jeg synes prisen er stiv, ikke fordi jeg ikke har penger, men fordi prisen er... Dessuten tenker jeg dette er noe som skal ligge på selger av bilen, da det totalt kommer på over 30k - og bilen er "i vesentlig dårligere stand enn man kan forvente" når rep-kostnad er i området 20 % av kjøpesum.

471_e0bd69ba-e031-4e4a-97f6-c852435fdf7a.jpg

471_d4fb5c10-7990-4982-afb7-797165da0e37.jpg

Endret av Arthur
  • Arthur changed the title to 325CI 2.5-192 - avleiring kjølevæske
Skrevet

Du kan både skifte bremsevæske, kjølevæske og termostat uten garasje. Men du trenger helst en jekk og annet verktøy.

Skrevet
7 minutter siden, Otis skrev:

Du kan både skifte bremsevæske, kjølevæske og termostat uten garasje. Men du trenger helst en jekk og annet verktøy.

😊 Er ikke sikker på at JEG kan, men noen kan sikkert. Jeg har et medfødt tommeltottsyndrom.

Skrevet

Høres alt for dyrt ut. Finn deg et annet verksted. 

5800 for PKK+bremsevæskeskift er dobbel pris av hva det burde være. 

20k+ for termostat bytte (om jeg forsto riktig) er helt hinsides med tanke på hvor lite jobb det er. 

Jeg ville bytta vannpumpa når man allikevel gjør noe med kjølesystemet, men blir selvfølgelig endel dyrere hvis et verksted må gjøre jobben. 

Kjøper man deler og skrur selv er dette en jobb til et par tusen. 

Skrevet

Takk @Lars89 - jeg tenker mittanbud.no blir greia, hvis jeg skal få utført det selv, alternativt får tidligere eier utbedre - har sendt ham reklamasjon. Skru selv er ikke noe jeg kan drive med. De gangene jeg har forsøkt, har jeg enten hatt deler til overs, eller vært nødt å sette bort jobben en gang til. Jeg har dypeste respekt for folk som kan noe.

Skrevet

Priser uten moms du oppgir i kursiv? Hvor kommer 30k inn?

Det jeg leser er et tilbud på å skifte termostat og kjøre en renseprosedyre til 8-10k avhengig av om mva. er med eller ikke. Som er stivt for termostatbytte, men litt bedre om det innebærer komplett flush og bytte av kjølevæske. Enig i at vannpumpe bør tas samtidig. Disse termostatene er komplette med hus og tempmåler, så en del dyrere enn på f.eks. E36.

EU + bremsevæskeskift var dyrt, enig der.

Er det kupevifte som bikker totalen over 30k? Originale vifter er fort i prisområdet 5-7000+ kr, samt at biler som E46 vil behøve litt demontering ved bytte.

Jeg kan sånn sett ikke si at dette er noe selger burde dekke på en 25 år gammel bil. En skranglete kupevifte og termostat, samt bremsevæske som må skiftes er peanuts og ikke noe vesentlig dårligere stand. Om dette var alt som var feil på en slik bil hadde jeg personlig blitt veldig fornøyd, men nå skrur jeg selv.

Tingene er, som nevnt av andre her, overkommelig å få skrudd selv, uten garasje. Bytta termostat på samme motor i november en gang - utendørs, samtidig som bil holdt på å dekkes av frost og sola gikk ned. Ikke så gøy, men gikk greit det. Ellers finner du sikkert som du er inne på noen som kan bytte det litt billigere enn verksted, men vet ikke hvor mye bilskruing man finner på mittanbud? 

Skrevet (endret)

Prisene på varer og tjenester har dessverre økt enormt også i verkstedbransjen.

Jeg blir helt overgitt når jeg ser hva folk må betale for helt enkle reperasjoner.

En verkstedtime er jo opp mot 4000 i dag.

Kvaliteten på arbeidet som utføres varierer jo også enormt, men har ikke nødvendigvis sammenheng med pris. 

Hvis det er snakk om 8-10k for en skikkelig flush av kjølesystem og bytte av original BMW-termostat er det en helt ok pris. 

Kjølemiddelrens koster alt fra 90 kr (Biltema) til 828kr (Tunap) på det åpne markedet så det bør være et godt produkt til 1119kr. 

Er selvfølgelig klar over at proff-markedet har egne priser og at verkstedet må kunne gå god for produktet.

På en bil som fremstår såpass velholdt og original som din ville jeg brukt de evt ekstra kronene som det koster å montere originale deler. Spesifiserer du ikke dette får du fort FEBI Bilstein e.l

@E.C. Ny original vifte koster 2275kr på GS og tar under en time å bytte i garasjen hjemme. Hva et verksted finner på å ta er en annen sak. 

Man betaler som oftest ikke for hvor lang tid jobben reelt sett tar, men hva jobben er verdt/kan selges for.  

Endret av Lars89
Skrevet
1 time siden, E.C. skrev:

Er det kupevifte som bikker totalen over 30k? Originale vifter er fort i prisområdet 5-7000+ kr, samt at biler som E46 vil behøve litt demontering ved bytte.

Periodisk EU er ikke så ille, feilsøking tar de naturligvis for. Hele tilbudet - totalt rett over 30k alt ink.

Dette oppdraget er bestilt via www.snapdrive.no

Periodisk kjøretøy kontroll Snap Drive Lojal 1 167,53

Transaksjonsgebyr 22,50 22,50

Delsum 1 190,03

Lovpålagt kildesortering 1,00 162,50 162,50

Feilsøking / Prisoverslag mekanisk arbeid 2 245,00

Bilen blir ikke skikkelig varm under kjøring. Mulig luft i systemet. Varm når står

i ro på tomgang.

1,00

Kupe vifte år ujevnt 1,00

Delsum 2 407,50

Lovpålagt kildesortering 1,00 162,50 100,00 %

Delsum

Følgende feil/mangler er funnet på PKK

For lav kokepunkt på bremsevæske (2) 1,00

Refleks vest (1) 1,00

Delsum

Følgende feil/mangler er funnet på bilen:

Termostat åpner langsomt , avleiringer i kjølevæske må starte med å skifte

termo stat og flushe k

1,00

Må skifte Kupevifte til å starte med 1,00

Delsum

Skiftet bremsevæske 1 796,00

Bremsevæske DOT4 0,5L 2,00 165,00 330,00

Delsum 2 126,00

Periodisk etterkontroll. (reparasjon utført av Snap Drive) 171,31

Delsum 171,31

Delsum 5 894,84

Flushe kjøleanlegg 6 735,00

---

---

Beskrivelse Antall Enhetspris Rabatt Total NOK

Rensemiddel 1,00 1 118,75 1 118,75

Skifte termostat 4 041,00

Termo stat (4) - GS 1,00 1 667,50 1 667,50

Kjølevæske 6,00 156,25 937,50

Delsum 14 499,75

---

Skifte kupevifte 4 041,00

Kupe vifte - KLI/87196 - S/B 1,00 4 112,50 4 112,50

Formotsand - KLI/V20-79-0002 - S/B 1,00 2 027,50 2 027,50

Frakt 1,00 225,00 225,00

Lev tid : 1-2 Dager 1,00

Delsum 10406

Skrevet

Se der du, var visst "billig" med original kupevifte på E46 av noe grunn, men så har verkstedet prestert å finne en annen vifte til nesten dobbel pris av original. Imponerende.

Skrevet

Vet du timeprisen til verkstedet? Kan virke som ca 2000kr?

Klar over at det er lokale variasjoner her og vi på Sørlandet får kjeft av kjedesjef fordi vi selger oss for billig. 

Når det blir satt opp slik er det lettere å skjønne totalsummen, men jeg syns fortsatt det er for dyrt å ta 4000kr i arbeid for å bytte en kupevifte. Vi snakker mellom en halv og en hel time i arbeid for en ok mekaniker. 

Og hva er det som koster 6735 ifm flushing av kjøleanlegg? Rene arbeidspenger i tillegg til de 4000 for å bytte termostat? 

Et verksted må selvfølgelig tjene (mye) penger da det er høye kostnader, men syns de tar seg for godt betalt i dette tilfellet. 

Skrevet

De oppgir ikke timepris @Lars89 - som du ser. Jeg har benyttet verksteder utenfor Oslo tidligere, men det var beleilig denne gangen å ta EU på Majorstua, noen trikkestopp hjemmefra. I utgangspunktet var det bare EU og feilsøking, jeg antok at bilen ville bli godkjent for småpenger. Så kom dette i tillegg, skifte av bremsevæske og feilsøking, pluss EU og etterkontroll . 5800 kr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...