Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man lærer ved å gjøre selv om man aldri har gjort det før eller om man er teknisk anlagt eller ikke ;)

Før du vet er du teknisk anlagt du og. 

Greier er at ikke jeg vet hva  du hører så prøver nok å forklare hva skjer når du aktivere fjernlys. 
Har aldri eid en e60 heller så noen ting vet jeg ikke heller men det er sikkert andre som kan fylle det inn :) 

Uansett; Legger ved ledningsskjema.

På venstre lykta er det vel Gul/grønn og høyre lykta er det gul/blå for nærlys.

Bixenon (fjernlys) spjeldet er blå ledning. Så med fjernlys på burde du få 12V + på blå ledning begge sider. Kan være greit å vite så du vet om du bruker multimeter riktig ;)

Men det er de 2 andre ledninger som er til xenonpære. 

IMG_4559.thumb.jpeg.241a41817a1f089a615985a67402d675.jpeg

Skrevet
37 minutter siden, Reef89 skrev:

Det er ballast montert under lykta, så er det tenner på pæren :) 

Nr 1 på bildet

164398.png.946bdf380e31bd3b8847f643463a8a64.png

Ja så nettopp en video om at den kan bli ødelagt av fukt som går fra innsiden på lykta og ned i ballasten å har jo hatt fuktproblem en god stund nå kan muligens være der feilen ligger skal få diagnosert bilen imorgen å sier fra om den dukker opp der

Skrevet

Hvilke koder kom tilbake når de ble slettet?  (noen av kodene kan jo være gammle og fikset for lengst)
Men 14 og 15 er sperret ser det ut som. Lysmodulen sperrer utgangen til pæren/e hvis den ikke klarer å tenne på et antall ganger. Utgangen må åpenes med feks. ISTA.

Skrevet

22 minutter siden, Reef89 skrev:

Hvilke koder kom tilbake når de ble slettet?  (noen av kodene kan jo være gammle og fikset for lengst)
Men 14 og 15 er sperret ser det ut som. Lysmodulen sperrer utgangen til pæren/e hvis den ikke klarer å tenne på et antall ganger. Utgangen må åpenes med feks. ISTA.

De samme 😊har lest på internasjonal bmw forum at dt er snakk om ballasten...🥲 hva er ista ?? Har u mulighet å se på den ? Bor i oslo/akershus

Skrevet (endret)
18 minutter siden, blackmanswife1 skrev:

De samme 😊har lest på internasjonal bmw forum at dt er snakk om ballasten...🥲 hva er ista ?? Har u mulighet å se på den ? Bor i oslo/akershus

Det kan være ja, hvis ballasten under er gåen tenner ikke pæren heller. Den kan du jo skifte og se, koster ikke mye samt går an å kjøpe brukt, sjekk på Koed.no. Trenger ingen koding, bare å montere. Men, hvis utgangen er låst så vil det ikke lyse uansett hva en gjør før utgangen åpnes. ISTA er BMWs eget program for feilsøking, diagnose, enkel programmering og intialisering osv.
Dette med sperret utgang er jeg ikke sikker på i ditt tilfelle, eneste jeg er sikker på er at utgangen blir stengt ved førsøk på tenning, men vet ikke hvor mange ganger den prøver. Feilkodene sier jo også "tenningsforsøk" 

Har ikke mulighet for å hjelp på en stund, du kan høre med Tommi på Bimmerfiks, holder til ved Gardermoen.

Tommi@bimmerfiks.no

Endret av Reef89
Skrevet

Da er det avklart balladten er såpass full av vann at jeg kan høre det når jg rister og det kommer noen dråper ut 🤣 

På 13.3.2025 den 21.49, Reef89 skrev:

Det kan være ja, hvis ballasten under er gåen tenner ikke pæren heller. Den kan du jo skifte og se, koster ikke mye samt går an å kjøpe brukt, sjekk på Koed.no. Trenger ingen koding, bare å montere. Men, hvis utgangen er låst så vil det ikke lyse uansett hva en gjør før utgangen åpnes. ISTA er BMWs eget program for feilsøking, diagnose, enkel programmering og intialisering osv.
Dette med sperret utgang er jeg ikke sikker på i ditt tilfelle, eneste jeg er sikker på er at utgangen blir stengt ved førsøk på tenning, men vet ikke hvor mange ganger den prøver. Feilkodene sier jo også "tenningsforsøk" 

Har ikke mulighet for å hjelp på en stund, du kan høre med Tommi på Bimmerfiks, holder til ved Gardermoen.

Tommi@bimmerfiks.no

Utgangen må åpnes med pc antar jeg kontakte han tommi etter jobb en gang å få disse åpnet da enkelt å greit trenger ny lanpe på høyre siden likevel

Skrevet

Noen som vet om hvirdan jeg kan se om lampa støtter adaptive fjernlys ? Finner ikke eksakt samma" strekkode" eller samma 1 el nr som på bilde ser kun at dt er samma pæretyper på de som evt er brukbare på finndel. Hvis oem nr fra realoem stemmer overens med oem nr opgitt på finndel er dt da samme om disse nr ikke stemmer hvirdan vite at lampa har støtte for adaptive fjernlys?

20250226_164402.jpg

Skrevet (endret)

Du kan ikke montere en AHL (adaptiv lampe) rett på en bil som ikke har det fra før.
Her ser du en adaptiv lampe
_57.thumb.JPG.e1230c3e6c50d40a9111b92db9297b85.JPG

ikke adaptiv

51Dz3O2N1TL._AC_UF8941000_QL80_.jpg.acf9ce7aea5f7541b28e778c016887f8.jpg

Endret av Reef89
Skrevet
16 timer siden, Reef89 skrev:

Du kan ikke montere en AHL (adaptiv lampe) rett på en bil som ikke har det fra før.
Her ser du en adaptiv lampe
_57.thumb.JPG.e1230c3e6c50d40a9111b92db9297b85.JPG

ikke adaptiv

51Dz3O2N1TL._AC_UF8941000_QL80_.jpg.acf9ce7aea5f7541b28e778c016887f8.jpg

Er ikke adaptive lys på fra før i form av kurvelys som svinger med i svingen ...

Kun adaptive Fjernlys som slår seg av og på automatisk

Skrevet

Kurvelys som svinger på E60 heter adaptive lys. Det at fjernlyset går av og på av seg selv heter fjernlysassistent, det heter ikke adaptive fjernlys.

Skrevet

Nei, det er to separate ting. Utstyrskode 5AC (fjernlysassistent) kan du ha når du har xenon. Du trenger ikke å ha SA524 (adaptiv xenon) for å ha 5AC, det holder med bare xenon SA522. Sensoren for fjernlysassistent (5AC) sitter i det innvendige speilet. Funksjonaliteten for adaptive xenon (lykter som svinger) sitter i selve lykta + styremodulen.

Du har vel allerede funnet ut at du har ikke adaptive xenon-lys fra en LCI-bil. Det ble postet et bilde som tydelig viser hvordan du ved å se på den indre "projektoren" kan se forskjellen. Hva er det du lurer på egentlig?

Skrevet (endret)

samt at bilde du selv la ut av klistremerke på toppen av lykta var din egen lykt?  i såfall så har du ikke adaptive lykter, hadde du hatt det så hadde det vært en H3 pære på lappen også.

Endret av Reef89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...