stigen Skrevet i går, 17:28 Skrevet i går, 17:28 (endret) Hei, får ikke kontakt med acc mondul på min bmw e70. Fikk 9.5V på pin1 (se bilde). Vet noen om det skal være 12 V der? Sikring er ok. LDM er ok ifølge ista. Endret 19 timer siden av stigen
mr.pingu Skrevet i går, 17:59 Skrevet i går, 17:59 Ja kommer rett fra Junction box så der skal det være 12V ja og 13 eller høyere om dynamoen går. Når du målte; Tok du jording på pin 8 eller annet sted i motorrommet? annet ting du kan gjøre er: napp ut sikringen og så mål motstand til pin 1. Skal være nærmere 0 Ohm, om ikke har ledningen for mye motstand og dermed spenningsfall. Så kan du også teste om du får 12V hos LDM fordi de deler ledningen et liten stykke virker det som ut fra diagrammen. stigen og fupsaker reagerte på dette 2
NOBILITET Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Godt innspill fra @mr.pingu Også eventuelt prøv å ta en midlertidig ledning fra junction box direkte til pin 1 for å se om det er ledningen som er problemet. Da kan det være at det er noe brudd i selve ledningen. Har du sjekket om ACC-modulen får korrekt jordforbindelse? Kan være verdt å måle motstand til chassis fra modulen også. Håper dette hjelper! Gi gjerne en oppdatering på hva du finner ut.
stigen Skrevet 23 timer siden Forfatter Skrevet 23 timer siden (endret) Takker for svar, mulig bare dårlig jordingspunkt fra motorrom i går kveld🙄 Nye målinger på acc plugg: pin1 og 8 = 12v Pin8 og 2 =12v (wakeup med tenning på) Pin 3 og 6 = 0.65v (s-can) Spørs om acc modulen har takket for seg.. Endret 23 timer siden av stigen
stigen Skrevet 23 timer siden Forfatter Skrevet 23 timer siden Hva mener du NOBILITET? Trenger acc-mondulen jording utover pin8? Får ikke utslag mellom chassis(brakett) og acc-mondulen.
mr.pingu Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden 29 minutes ago, stigen said: Takker for svar, mulig bare dårlig jordingspunkt fra motorrom i går kveld🙄 Nye målinger på acc plugg: pin1 og 8 = 12v Pin8 og 2 =12v (wakeup med tenning på) Pin 3 og 6 = 0.65v (s-can) Spørs om acc modulen har takket for seg.. Ja det ser ut som riktig spenning. Hva er motstanden på begge sider på canbus sen? Både LDM og ACC har termineringsmotstand i seg så begge veier må det være rundt 60-ohm.
NOBILITET Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden (endret) Nei, ACC-modulen får ikke jord via pin 8. Den får jord via pin 31 (brun/svart ledning) som går til chassisjord X1108. Siden du allerede har målt og ikke får utslag mellom chassis og ACC-modulen, betyr det at jordingen fra pin 31 ikke fungerer som den skal. Prøv å måle direkte mellom pin 31 på ACC-pluggen og batteriets minuspol. Hvis du fortsatt ikke får gjennomgang, er det en avbrutt eller dårlig kontakt i jordledningen til X1108. Prøv en midlertidig jordledning fra pin 31 til chassis. Hvis ACC-modulen begynner å fungere da, da vet du at den originale jordforbindelsen er problemet. Kan være verdt å sjekke jordingspunktet X1108 fysisk for korrosjon eller løs forbindelse. edit: var litt uklar. mente LDM, ikke ACC, slik kobliingskjema viser. Og pin 31 når jeg sier, det vil si, fra modulens eneste pin utgang for jord til felles jord 31, derav pin31. Se lenger nede forklaring. Endret 21 timer siden av NOBILITET mr.pingu reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden (endret) 37 minutes ago, NOBILITET said: Nei, ACC-modulen får ikke jord via pin 8. Den får jord via pin 31 (brun/svart ledning) som går til chassisjord X1108. Siden du allerede har målt og ikke får utslag mellom chassis og ACC-modulen, betyr det at jordingen fra pin 31 ikke fungerer som den skal. Prøv å måle direkte mellom pin 31 på ACC-pluggen og batteriets minuspol. Hvis du fortsatt ikke får gjennomgang, er det en avbrutt eller dårlig kontakt i jordledningen til X1108. Prøv en midlertidig jordledning fra pin 31 til chassis. Hvis ACC-modulen begynner å fungere da, da vet du at den originale jordforbindelsen er problemet. Kan være verdt å sjekke jordingspunktet X1108 fysisk for korrosjon eller løs forbindelse. Får jord via pin 8, ledning jord heter altid 31 og referer til terminal 31 som definert i DIN 72552. og jord er altid noe med brun på BMW. edit: Og litt vanskelig å finne pin 31 på 8-pins kontakt Endret 22 timer siden av mr.pingu E.C., Sand1, ///M-ini95 og 1 annen reagerte på dette 4
NOBILITET Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden (endret) Ja beklager, jeg tenkte på LDM, som får jording via pin 31, ikke ACC. ACC trenger bare én jording, og det er pin 8, som skjemaet viser og som mr.pingu bekrefter, ikke noe mer. Derfra går det til samme jordingsdistribusjon, og videre grenes det ut til hver enkelt modul som standard. Men sjekk jordingen på begge ut til X1108, så vet du i hvert fall om det er i orden eller ikke. Endret 21 timer siden av NOBILITET mr.pingu reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden 3 minutes ago, NOBILITET said: Ja beklager, jeg tenkte på LDM, som får jording via pin 31, ikke ACC. ACC trenger bare én jording, og det er pin 8, som skjemaet viser og som mr.pingu bekrefter, ikke noe mer. Derfra går det til samme jordingsdistribusjon, og videre grenes det ut til hver enkelt modul som standard. Men sjekk jordingen på begge ut til X1108, så vet du i hvert fall om det er i orden eller ikke. Kan du slutte med pin 31? 😅 Det er pin 17 på LDM… Men siden man fikk 12V mellom pin 1 og pin 8 kan vi vel konkludere at både jording og 12V+ er i orden. Hvis jordingsledning har dårlig kontakt hadde vi vel også målt en spenningsfall der. Men for å være sikker kan man vel dobbeltsjekke det ved måle Ohm fra pin 8 til batteri minus Så problemet ligger mest sånnsynlig på canbus eller selve ACC modulen har tatt kvelden. Otis og fupsaker reagerte på dette 2
NOBILITET Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden heheh jaja vet men når jeg sier 31 da mener jeg modulens utgang for jord, og det er bare èn på hver enkelt. Ja han for dobbeltsjekke det. Også bør han bekrefte enten om canbus svikter eller modulen, ved å sjekke om andre moduler på samme CAN-bus svarer, og eventuelt måle hvilespenning på CAN H og CAN L individuelt mot chassisjord for å se om bussen fungerer. Hvis alt annet er i orden, kan ACC-modulen være død.
stigen Skrevet 20 timer siden Forfatter Skrevet 20 timer siden Ingen kontakt med acc foreløpig🫤 Strøm/wakeup/jording er ok. Slik eg ser det kommumiserer ACC med S_CAN_L og H direkte og kun til LDM. Her måler eg 0.65V noe som eg tolker som signaler. LDM kommumiserer videre med PT_CAN_L og H. Noe som eg mener fungerer, da ista får tilbakemelding fra mondulen(gul). Her ligger det feilkode på S_CAN. Samt rød ACC, ingen kontakt. Sitter igjen med enten feil på LDM, via S_CAN kommunikasjon. Eller defekt ACC mondul. mr.pingu reagerte på dette 1
E.C. Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Det er i så fall en uvane som du bør forsøke å gå vekk fra. Halvveis forståelig her, men blir fort verre å skjønne hva man snakker om på mer komplekse koblingsskjemaer. En pin er faktisk en pin. Den forteller hvor den sitter på en nummerert kontakt, ikke hva den går til. Jeg kan til nød gå med på "pin som går til 31/jord", men "pin 31" blir direkte feil måte å si det på. mr.pingu reagerte på dette 1
E.C. Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden 3 minutes ago, stigen said: Strøm/wakeup/jording er ok. Slik eg ser det kommumiserer ACC med S_CAN_L og H direkte og kun til LDM. Her måler eg 0.65V noe som eg tolker som signaler. Måler du spenning med kontakt som er plugget ut? Har du testet med en lyspære/annet last? Hvis lastetest er ok og du kan se normal signalform på oscilloskop (som du bør teste med før du kaster en modul på bilen) vil det tyde på gåen modul (ACC) ja. NOBILITET, mr.pingu og stigen reagerte på dette 1 2
stigen Skrevet 20 timer siden Forfatter Skrevet 20 timer siden Smart, skal legge på en lyspære. Oscilloskop har eg desverre ikke... men fant nettopp ut at det skal være 120ohm mellom pin 7/8(s_can_l/h) på LDM. Fikk 122ohm her så eg tror da att LDM er ok. (dessverre) mr.pingu reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå