Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
10 timer siden, 540is skrev:

Ja, etter at kunde kom med Ridex glødeplugger og rele som jeg monterte..

Det er vell billigste sort dt da? Var boch plugger jeg monterte, uvisst hvilket relee da det ble gjort på verksted

Skrevet

Det er ikke enkelt nei, eller. Om du har 4 sylinder, så er det visstnok passelig enkelt å måle alle glødeplugger med ohm, uten å ta av innsuget.

Skrevet
1 time siden, Otis skrev:

Det er ikke enkelt nei, eller. Om du har 4 sylinder, så er det visstnok passelig enkelt å måle alle glødeplugger med ohm, uten å ta av innsuget.

ja husker dt var en passelig lang jobb å bytte de me å ta av innsuget osv osv men dt var jo første gangen å da men.

Så det skal gå å måle uten å ta av innsuget?

Skrevet

Jeg er ikke sikker, men det påstås. 

Men mulig det bare gjelder enkelte biler med 4 sylinder. Jeg vet ikke. 

Skrevet

Var borti akkurat det samme første gangen jeg bytta gløderele. Den gangen bytta jeg ikke glødeplugger (dum som jeg var). Fungerte helt fint første vintersesongen, men sesong nummer to måtte alt byttes igjen. Endte opp med å kjøpe gløderele fra Hitachi, plusskabel til releet fra Metzger og glødeplugger fra Beru. Dette oppsettet har nå fungert problemfritt i to vintre så langt.

Når det gjelder måling av motstand på glødepluggene, er det enkleste egentlig bare å ta av innsuget. På N47 er det mulig både å demontere og måle glødepluggene uten å ta av innsug, men ut i fra det jeg har erfart ikke på M47.

Hvis glødereleet er gåent og du har fått det byttet på verksted, ville jeg kontaktet dem først. Er du heldig kan det gå på garantien.

Skrevet
15 minutter siden, HakonLimseth skrev:

Var borti akkurat det samme første gangen jeg bytta gløderele. Den gangen bytta jeg ikke glødeplugger (dum som jeg var). Fungerte helt fint første vintersesongen, men sesong nummer to måtte alt byttes igjen. Endte opp med å kjøpe gløderele fra Hitachi, plusskabel til releet fra Metzger og glødeplugger fra Beru. Dette oppsettet har nå fungert problemfritt i to vintre så langt.

Når det gjelder måling av motstand på glødepluggene, er det enkleste egentlig bare å ta av innsuget. På N47 er det mulig både å demontere og måle glødepluggene uten å ta av innsug, men ut i fra det jeg har erfart ikke på M47.

Hvis glødereleet er gåent og du har fått det byttet på verksted, ville jeg kontaktet dem først. Er du heldig kan det gå på garantien.

Ja må jo finne ut om det er det som er gåent da å ikke bare pluggene😅

Skrevet

Å sjekke glødepluggene først kan være lurt, da får man i hvert fall luket ut en potensiell feil. Enig i at det er liten sjanse for at dette skjer med så kort mellomrom, men jeg trodde også jeg var ferdig etter første bytte av glødereleet. Mulig kvaliteten på delene har gått ned med årene.

Hvis det viser seg at glødepluggene er i orden, ville jeg kontaktet verkstedet. Da kan du får høre om plusskabelen ble byttet eller ikke, og eventuelt om dette kan tas som en garantisak.

Skrevet
11 minutter siden, HakonLimseth skrev:

Å sjekke glødepluggene først kan være lurt, da får man i hvert fall luket ut en potensiell feil. Enig i at det er liten sjanse for at dette skjer med så kort mellomrom, men jeg trodde også jeg var ferdig etter første bytte av glødereleet. Mulig kvaliteten på delene har gått ned med årene.

Hvis det viser seg at glødepluggene er i orden, ville jeg kontaktet verkstedet. Da kan du får høre om plusskabelen ble byttet eller ikke, og eventuelt om dette kan tas som en garantisak.

Ja får gjøre det, håpet bare at det var en enklere måte😅 hærk å ta av innsuget osv må bæll bytte pakninga der å da

Skrevet
6 minutter siden, HakonLimseth skrev:

Du kan jo sjekke om det er mulig å teste dem, uten å ta av innsuget, men tror det er vanskelig. Verdt forsøket da 😃

Da må jeg måle mellom chassiet og toppen av glødepluggen? 
Mulig dumt spørsmål men har ikke gjort dette før hehe

Skrevet

Ikke noe dumt spørsmål det, men det du sier stemmer 👌 Toppen av glødepluggen på pluss proben og den negative proben delen på en hvilken som helst type jording på både chassiet eller motorrom, hipp som happ.

Skrevet
40 minutter siden, HakonLimseth skrev:

Ikke noe dumt spørsmål det, men det du sier stemmer 👌 Toppen av glødepluggen på pluss proben og den negative proben delen på en hvilken som helst type jording på både chassiet eller motorrom, hipp som happ.

Åsså mellom 0,5-2 ohm er rett på en fungerende glødeplugg?

Skrevet

Om du måler på toppen glødeplugg og motorblokka/rett ved glødepluggen, så burde du har mellom 0,2-0,9 ohm. Alt over 1 ohm, mener JEG er for høyt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...