Gå til innhold

Lav spenning etter oppstart - ABS, DSC og servofeilkoder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har en 2004 E63 645Ci som får feilmelding på ABS, DSC og servofeil i iDriven, ved første oppstart når bilen har stått i ca. 2 døgn eller mer. 

Ved første oppstart, starter moteren som normalt. Interiørlysene flimrer (noen ganger skrus de helt av), feilkoder på ABS, DSC og servo dukker opp i instrumentpanelet og iDriven. Deretter fryser iDriven helt (den rekker å starte opp som normalt). Det er mulig å resette iDrive ved å holde inne utløser- og volumknappen, og den rebooter da som normalt. Løsningen da, blir å koble av batteriet i noen få sekunder, før det kobles på igjen. Bilen kan da brukes som normalt igjen, inkludert nye oppstarter.

Jeg har mistekt at batteriet som satt i bilen var dårlig, så jeg byttet batteriet med ett batteri som fungerte veldig bra i min E61. Status på E63 etter batteribyttet er helt likt, jeg får fremdeles feilkoder. E61 med batteriet fra E63 starter lett og har ingen feilkoder, så jeg tror at dårlig batteri kan utelukkes. Jeg kan legge til at jeg synes E63 drar noe tungt rundt på starteren i forhold til E61 med N53, men jeg har ingen annen N62 å sammenligne med. 

Jeg har sjekket spenningen ved å lese av i DSC-modulen, med INPA. Da ligger spenningen mer eller mindre stabilt på 14.2V, men ca. hvert 20. sekund faller spenningen til nært 0V. Jeg er litt usikker på om dette er avlesingsfeil i INPA eller om det er reellt. 

Noen som har gode forslag eller tanker. Er det dynamo eller spenningsregulator, eller kan det være en modul som tuller? 

Dette er feilkodene som dukker opp når bilen tuller ved oppstart: 

image.thumb.png.828af8b39b6a0a7f505c4a917b06b6d9.png

Skrevet

Dårlig pluss eller minus kobling en plass? De aller fleste e chassis biler "sliter" med svært dårlige minus kabler til motor og chassis.

Ex1 biler har vel problemer med pluss kabel fra bagasjerommet? 

Skrevet

Vet at E61 har hatt recall på plusskabel, kan være tilsvarende på både E60, og E63/E64.

Du burde indirekte måle tilstand på kabel (pluss og minus) ved å måle spenning rett på batteri og i motorrom ved oppstart. Begge vil dippe noe når motoren går rundt på starter, men forskjellen mellom foran og bak bør ikke være mer enn ca. 1 V. Dette bør helst måles i samme måling.

Skrevet

Det kan jo selvfølgelig sjekkes! 
Pusset poler og sjekket koblingene til batteriet da jeg skiftet batteri, men har ikke sjekket noen andre ledninger. Det er vel typisk den usolerte jordingskabelen til motoren som er utsatt? Mulig ledningene til starteren også bør sjekkes. 

Jeg vet at plusskabelen er en aktiv recall som ikke er byttet på min bil, så mulig det er noe med den, ja. @E.C. godt tips med måling under oppstart. Målingen i motorrom: da mener du plusspolen som brukes ved lading av batteriet? 

Mener å huske at IBS på preface E6x kan tulle. Men det viser seg kanskje med strømtrekk? 

Skrevet

IBS kan tulle på alle, både LCI og pre LCI, men da er det ofte flere symptomer som strømtrekk og meldinger om for høy discharge eller dårlig batteri i dashbordet.

Det står i feilkoden din at spenningen er for høy "spannung zu hoch" så spørsmålet er om det ikke skyter for høyt og deretter kutter ut en kort periode, derav avlesningen. 0V skal det jo egentlig aldri være, da batteriet aldri frakobles. Oscilloskop er selvfølgelig tingen her, men du kan prøvde deg med et multimeter som kan måle og lagre min/max og sjekke hva som faktisk skjer.

Her er høstens kombinerte "test" av pluss og minus forsyning fram til motorrom fra min E91 under oppstart. Jeg mener å måle på den dedikerte plusspolen (og minuspolen) i motorrom ja. Sett vekk fra en stor dip ved innslag på starter er det ca. 0,44V i forskjell mellom foran og bak når bilen drar på starter, som jeg vil si er ok:

Spoiler

image.png

Batteriet fungerer også som en svingningsdemper for spenning, fordi det har høy kapasitet. Dårlig forbindelse i kombinasjon med en dynamo som lader med en spenning som svinger for mye kan nå gjøre at det blir såpass at elektronikken begynner å kutte ut. Det er vel 9-16V som er toleransen og ikke forbi dette i lengre enn 50-100 millisekunder.

Skrevet

Jeg har testet litt mer i dag. 
Første start: går litt tregt på starteren og får feilkoder. iDrive fryser. Skrur av tenningen etter 20 sekunder og koblet av og på batteriet. 
Andre start: går merkbart lettere på starteren og får ingen feilkoder. 

Tok også to målinger, men ingen av målingene ble utført ved tilfeller der bilen gir feilkoder. Målingene ble utført med to vanlige multimetre, så jeg er usikker på oppdateringsfrekvensen og om de har fanget opp de virkelige bunnpunktene. Byttet plass på multimetrene mellom test 1 og 2, så tror det gir et ok bilde. 

Test 1: 

Motorrom: 10,2V

Batteri: 11,0V

Test 2: 

Motorrom: 10,2V

Batteri: 10,8V

Jeg har sjekket alle sikringene i sikringsboksen i bagasjerommet. Ingen viser tegn til varmgang. Ett rele var litt varme enn resten av komponentene. Denne styrer visst terminal 30G, uten at jeg blir noe klokere av det.  IMG_9083.thumb.jpeg.4fc115b09750d722994270a2ac60771e.jpeg

Jordingskabelen i motorrommet er isolert, men den ser fin ut. Motstand gjennom kabelen uten motor i gang: 2,8 ohm. 
IMG_9078.thumb.jpeg.b0b6929cb9d1121f9a5de768c0739ddf.jpeg

Starteren har en litt irret ledning, men vanskelig å se noe rundt den. 
IMG_9080.thumb.jpeg.b471e2c3c493dee738b9fa382bbb6913.jpeg

Er det noe annet som bør sjekkes eller testes?

Skrevet

Hvor lang er den jordkabelen i motorrom der? 2,8 ohm høres mye ut for en så tjukk kabel. Hvis du tenker intern motstand i dine måleledninger da har du 0,1-0,3 ohm. Gjennom over totalt en meter med ledning.

Skrevet

Det er jo selvfølgelig et veldig godt poeng du kommer med. Tipper kabelen er 25 cm. 
Skal ohme kabelen på E61 og sammenligne i morgen. 

Skrevet

Gjør det. Bare pass på at du har god kontakt når du måler motstand. Skal ikke mye til før målinga blir kunstig høy.

Skrevet

Gjorde en ny test nå. 
Kun måleledninger: 0,2 ohm. 
Jordingskabel: 0,2 ohm. 

Mulig kabelen fortsatt kan gi lav motstand, selv om mye av kabelen er korrodert? 

Skrevet

Du kan forsøke med ekstra ledninger til motor for strømtilførsel fra chassis. Feks startkabler. 

Og evt ekstra pluss ledninger fra batteri i bilen, fremover. Også med startkabler.

Men test da en ledning om gangen.

Skrevet

Mål jordingskabelen under oppstart på samme måte som plusskabelen. 

Det gir eit mykje bedre bilde av tilstanden enn resistansmåling (ohm) uten belastning. 

Rød kabel i en ende, svart i den andre og mål volt med max. Sidan kabelen er kort så skal du ha lavare spenningsfall enn på den lange fra bagasjerommet. 

Skrevet
13 hours ago, wSax said:

Mulig kabelen fortsatt kan gi lav motstand, selv om mye av kabelen er korrodert? 

Stemmer det, går knapt strøm gjennom når man måler med multimeter. Derav bedre med å teste spenningsfall slik som foreslått i siste innlegg av han TurboJens her.

Du kan for øvrig teste spenningsfall hele veien fram til motorrom om du bruker lange nok ledninger. F.eks: minus på multimeteret på ladepolen i motorrom og pluss på plusspolen bak på batteriet, så måle hva som blir max spenning (eller rettere sagt spenningsforskjell) under oppstart. Når det er likt foran og bak så vil multimeteret vise ca. 0 V (f.eks. når tenningen er av).

Skrevet (endret)

Takker for tips! Skal se hva jeg får til av målingene som foreslås. 

I mellomtiden har jeg byttet jordingskabelen under bilen til en tykkere variant, for å utelukke denne. 
Tok en ny måling, nå under et scenario som gir feilkoder. 

Motorrom 3: 10,4V

Peak motorrom 3: 18,3V

Batteri 3: 10,7V

Når maks spenning etter ca. 20 sekunder  

Video fra målepunktene i motorrom: 

Endret av wSax
Skrevet

Eg veit ikkje om det er ein tradisjonell D+ dynamo eller LIN-bus styring.

Dersom det er ein D+ dynamo virkar denne defekt, den brukar frykteleg lang tid på å komme i gang med ladinga og levera alt for høg spenning. Sånn sett er kanskje dynamoen OK men laderegulatoren dårleg.

Med slike spenningsnivå bør du faktisk ikkje bruke bilen med mindre nokon ekspertar her meiner det går fint. Eg ville sagt det er fare for å brenne elektronikk og lyspærer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...