Mag.bmwe39 Skrevet Mai 8 Skrevet Mai 8 Hei. Har en bmw f11 530xd 2012 der kupevifta i bilen har sluttet virke over natta. Har sjekket sikringer og mål dem men var hele alle sammen. Har kikket litt på youtube og i mange av tilfellene der viftemotoren er gåen så blåser vifta, men det kommer kun kald luft. Dette er ikke tilfelle hos meg for her virker vifta helt død. Noken som har tips?:) setter pris på all hjelp😄
Reef89 Skrevet Mai 8 Skrevet Mai 8 Er ikke så mye annet å gjøre ennå sjekke viften og regulatoren, begge disse kan ryke. Prøv med en annen..
Mag.bmwe39 Skrevet Mai 8 Forfatter Skrevet Mai 8 Ok. Så på youtube at vifta sitter på førersida på motorsida av torpedo veggen. Stemmer det?er det likt på alle modeller?. Såg der var en bremsevæske beholder øverst der vertfall. Ligger den under der?
Kvasi Skrevet Mai 8 Skrevet Mai 8 Hvis vifta er død på alle innstillinger er det ikke regulator men vifta som er gåen. Ikke kjøp den billigste på hele internet så slipper du å bytte den igjen om noen mnd.
dopus Skrevet Mai 11 Skrevet Mai 11 "boksen" som inneholder motstand og vifte sitter på passasjersiden av motorrommet. Egentlig en grei jobb å gjøre selv. Littt demontering, men ganske logisk. Jeg montete vifte fra Nissens, har fungert strålende. Tok et rask søk på youtube og videoen under ser ut til å stemme ganske greit med hvordan jeg gjorde det på min F11. https://www.youtube.com/watch?v=4RUzHv3BsPM
dopus Skrevet Mai 11 Skrevet Mai 11 (endret) På 8.5.2025 den 21.06, Mag.bmwe39 skrev: Hei. Har en bmw f11 530xd 2012 der kupevifta i bilen har sluttet virke over natta. Har sjekket sikringer og mål dem men var hele alle sammen. Har kikket litt på youtube og i mange av tilfellene der viftemotoren er gåen så blåser vifta, men det kommer kun kald luft. Dette er ikke tilfelle hos meg for her virker vifta helt død. Noken som har tips?:) setter pris på all hjelp😄 Hvis viftemotoren er gåen så blåser den ingenting, eller som på min, lagde en veldig rasslete lyd. Hvis den kun blåser kaldt og ikke varmt, så er det vel problem med spjeld motor / styring. Som Kvasi sier. Hvis vifta ikke blåser på noen nivåer, så er nok motstanden ok, men vifta kaputt. Motstanden feiler sjelden på alle hastighetsnivåer. En Ny "Nissens" vifte ligger på ca 1500, man får dyrere og billigere utgaver også, men dette er den jeg har erfaringer med. Jeg skiftet også motstanden på min, når jeg først hadde det demontert "while you`re in there" . Finnes sikkert en mulighet til å måle spenning på pluggen vifta er tilkoblet for strøm, så kan du sjekke at det kommer strøm fram til vifta, og at det ikke er andre årsaker til at vifta ikke fungerer. Endret Mai 11 av dopus
TurboJens Skrevet Mai 11 Skrevet Mai 11 Regulatoren på en ny bil er ikkje sammenlignbart med noko 80talls greier med 4-5 trinn på en mekanisk brytar berre så det er heilt klart. Vifta kan i teorien gå på 255(?) ulike hastigheter, men det er definert nokre ulike hastigheter som klimaanlegget brukar. Du kan teste vifta, berre å ta av kontrakten og køyre 12v rett på motoren. Anbefala å gjere det når den er montert i bilen. Viss den skulle vise seg å virke og ligg laust kan det gå hardt ut over både fingrar og vifteblada 😂 Viss den ikkje går med strøm på er den defekt. Viss du skifta og den fortsatt ikkje går er truleg regulatoren også defekt. Men viftemotoren er tross alt ein mekanisk og elektrisk komponent og roterar mange runda for kvar kilometer du køyre så det er åpenbart den som sannsynligvis ryk først.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå