Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det har oppstått et problem, diagnoseprogram får ikke kontakt med følgende moduler på E39 2002 modell:

• EWS
  • Airbag modul
  • Nivåregulering
  • Reinsensor

Bilen starter og går greit, men airbag lampen lyser og feilmelding på inaktiv nivåregulering i instrumentpanelet.

Airbag lampen begynte å lyse etter at jeg koblet fra kontakt under passasjersete for å komme til sikringsboksen som ligger under sete. Lyste da jeg koblet inn kontakt og koblet inn batteri igjen(Batteri frakoblet under arbeid) Noen tips på hvor jeg skal begynne å feilsøke?

Bruker INPA og foxwell nt680 pro diagnose system

Endret av Follo
Skrevet

Airbagfeil må ofte nullstilles med diagnoseverktøy dersom lampen har blitt tent.
Hva slags diagnoseverktøy benyttes? Har du muligheter for å prøve et annet verktøy? 

Skrevet
57 minutter siden, E.C. skrev:

Får den kontakt med andre moduler? Kun de der som ikke har kontakt?

Får kontakt med alle andre modulen utnom dem jeg har beskrevet. Har forsøkt med INPA og foxwell nt680 pro diagnose. Har ikke hatt problem med disse før.

Skrevet (endret)

Du har på tenning når du prøver å lese ut? (Kanskje dumt spørsmål, but you never know :P)
Dersom du har en annen nøkkel ville jeg prøvd med den.
Av erfaring på andre biler kan dette være årsaken til at man ikke får kontakt med diverse moduler, spesielt EWS (f.eks dårlig nøkkelbatteri).

Du kan muligens også prøve å koble av batteriet igjen, og la bilen stå i minst 30min før du kobler til igjen. Skal i teorien ikke være nødvendig, men jeg har blitt overrasket før.
Batteriet er bra? Har du gått over sikringer?

Ser du skriver at batteriet var frakoblet under arbeid, hvilket arbeid ble gjort?

Endret av linnikrieg
Skrevet
9 timer siden, linnikrieg skrev:

Du har på tenning når du prøver å lese ut? (Kanskje dumt spørsmål, but you never know :P)
Dersom du har en annen nøkkel ville jeg prøvd med den.
Av erfaring på andre biler kan dette være årsaken til at man ikke får kontakt med diverse moduler, spesielt EWS (f.eks dårlig nøkkelbatteri).

Du kan muligens også prøve å koble av batteriet igjen, og la bilen stå i minst 30min før du kobler til igjen. Skal i teorien ikke være nødvendig, men jeg har blitt overrasket før.
Batteriet er bra? Har du gått over sikringer?

Ser du skriver at batteriet var frakoblet under arbeid, hvilket arbeid ble gjort?

Som jeg skrev, koblet bort batteri grunnet at jeg skulle ha ut passasjersete og dermed kabel under dette sete. Gjorde dette for å komme til sikringsboksen som ligger under teppet der. Var ikke kontakt med EWS eller nivåregulering før jeg tok ut sete, airbag fugerte uten problem. Etter jeg koblet inn kontakt til sete og aktiverte batteriet tente airbaglyset da jeg satt på tenning. Nei ingen feil på kabel. Nå får jeg ikke kontakt med EWS, Airbag og nivåregulering, men kompressor starter og det virker som det ikke er problem der, men viser inaktiv i instrumentpanelet. Motoren starter uten problem og oppfører seg normalt, men airbaglyset er tent. Alt du har skrevet over er forsøkt, men lite hjelp ;) Nøkklene har bra batterier. Misstenker k-bus feil en eller annen plass, men hvor skal man begynne..

Skrevet
5 minutter siden, Follo skrev:

Som jeg skrev, koblet bort batteri grunnet at jeg skulle ha ut passasjersete og dermed kabel under dette sete. Gjorde dette for å komme til sikringsboksen som ligger under teppet der. Var ikke kontakt med EWS eller nivåregulering før jeg tok ut sete, airbag fugerte uten problem. Etter jeg koblet inn kontakt til sete og aktiverte batteriet tente airbaglyset da jeg satt på tenning. Nei ingen feil på kabel. Nå får jeg ikke kontakt med EWS, Airbag og nivåregulering, men kompressor starter og det virker som det ikke er problem der, men viser inaktiv i instrumentpanelet. Motoren starter uten problem og oppfører seg normalt, men airbaglyset er tent. Alt du har skrevet over er forsøkt, men lite hjelp ;) Nøkklene har bra batterier. Misstenker k-bus feil en eller annen plass, men hvor skal man begynne..

Trodde kanskje at det var en større/annen jobb som gjorde at du måtte inn i sikringsboksen, derfor jeg spurte :P 
Airbaglyset vil jeg tippe er som nevnt over her, at det kun er tent fordi den har vært plugget ut og inn igjen. Dette må da fjernes med diagnose, men blir jo veldig problematisk når du ikke får kontakt med enheten. Kan muligens være at det har oppstått et kabelbrudd, noe som er langt ifra uvanlig. Ikke alltid det skal så mye til når bilene begynner å dra litt på åra.
Selv om du hører at kompressoren går, kan det fortsatt være intern feil der. Trenger ikke nødvendigvis å være den heller, da.

Dersom du har mulighet ville jeg nok prøvd å kanskje koble opp bilen til et annet program, bare for å se. INPA skal vel egentlig være ganske safe. Bare for å nevne det; når jeg prøver å lese ut med INPA på E38´n får jeg opp svært lite, og veldig generelle feilkoder. En bekjent av meg har et annet program, og han får ut mye mer detaljert. Bilen har også vært koblet opp med Autel, og der fikk man opprettet kontakt med alle moduler, selv om INPA ikke klarte å opprette kontakt med 2 av dem.

Skal du begynne å feilsøke/måle ut ting ville jeg nok tatt en titt på koblingsskjema, for å se om det er en fellesnevner for EWS og nivåregulering, men jeg tipper egentlig at det her dreier seg om to separate feil.

Skrevet

Ja, det er ikke umulig at du har feil på K-buss. Airbaglyset vil komme opp i instrumentpanelet hvis instrumentpanel og airbagmodul ikke får kontakt med hverandre, det samme gjelder nivåreguleringen din. Den er dog ikke 100% avhengig av å prate med instrumentpanel for å fungere "godt nok", derav hører du lyden av at den går. Det er mange ting som vil fortsette å fungere selv om diagnoselinja er nede. 

Hva kobla du opp egentlig? Mulig med noe feilkobling som drar ned bussen? Har du prøvd å koble det av igjen?

Du bør (eller må) ha oscilloskop for å feilsøke buss, men du kan også lage en liste over alle moduler du får kontakt med og alle du ikke får kontakt med (som du vet finnes på din bil). Så kan du gå runden med å koble ut en og en av disse for å se om noe endrer seg. 

Skrevet
2 timer siden, E.C. skrev:

Ja, det er ikke umulig at du har feil på K-buss. Airbaglyset vil komme opp i instrumentpanelet hvis instrumentpanel og airbagmodul ikke får kontakt med hverandre, det samme gjelder nivåreguleringen din. Den er dog ikke 100% avhengig av å prate med instrumentpanel for å fungere "godt nok", derav hører du lyden av at den går. Det er mange ting som vil fortsette å fungere selv om diagnoselinja er nede. 

Hva kobla du opp egentlig? Mulig med noe feilkobling som drar ned bussen? Har du prøvd å koble det av igjen?

Du bør (eller må) ha oscilloskop for å feilsøke buss, men du kan også lage en liste over alle moduler du får kontakt med og alle du ikke får kontakt med (som du vet finnes på din bil). Så kan du gå runden med å koble ut en og en av disse for å se om noe endrer seg. 

Koblet ikke opp noe som helst annet enn å bytte ABS modulen grunnet defekt modul. Scannet alle modulene før bytte og da oppdaget jeg at diagnosen ikke fikk kontakt med EWS, regnsensor og nivåregulering. Koblet fra batteri, byttet ABS modul, tok ut passasjersete for å sjekke sikkringsboksen under sete siden jeg hadde hatt vannlekkasje fra døren for noen år siden, dette ble tørket opp den gang. Altså ville bare sjekke for evt. irr der. Så helt ok ut så monterte sammen alt og koblet på plass ledning til sete. Koblet batteri og airbag lampe lyste med tenning på. Programmerte ABS modul og ingen problem med den. Scannet modulene igjen og ingen kontakt med EWS, reinsensor, nivåregulering og nå airbag modul. Scannet i kveld igjen og fikk k-bus feil på intrument cluster, har vært pixelfeil en stund på denne så kanskje dette kan utgjøre problem.. Har forstått at det er k-bus sammenkobling under hanskerommet, kan dette stemme? Hva med bakstykket på tenningslåsen, kan denne fremkalle slike feil?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...